52 278 läst · 201 svar
52k läst
201 svar
Husdrömmar: Bygger lada för compact living
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
aha, ja där borde det vara avstyckningsbart.M Markarbetaren skrev:140 resp. 136m2 var dessa på, så nej, inga 200m2.
Gissningsvis innebär förtätningen av villasamhällena att en avstyckningsbar tomt är en STOR fördel i framtiden. I dagsläget finns dessutom få incitament för värdeminskning, däremot talar det mesta för fortsatt värdeökning. Minns när mitt hus passerade 4msek för 12-13 år sedan, idag närmar det sig 9, och då har vi haft en ränta som periodvis legat på 6,5%.
Jag tror paret i avsnittet har gjort en bra affär, kanske inte den bästa med tanke på huspriset. Men läget, nära Kungsbacka resp. Göteborg, samt närheten till havet. Inga grannar på baksidan. Ganska bra nivåskillnad ned mot det lite sura området ger bra förutsättningar för utfyllnad för att stycka av tomten och bygga fler fastigheter som står torrt och fint. 6800m2 kan med lätthet omvandlas till 3-4st rejäla tomter (med dagens mått mätt) ytterligare och kan säkert säljas för minst 1msek stycket, utan att överdriva. Då har paret ett nybyggt hus med okej tomt, med lite sämre utsikt än innan, för under 3msek. Plötsligt har man ett övervärde på minst 2-3msek mot sina grannfastigheter som sålts.
Tomten räddar nog faktiskt en hel del där.
Såg ditt andra inlägg....
Pappan får lära sig köra grävmaskin, så får han ordna till marken själv om det blir för dyrt att leja ut...
Rent ekonomiskt så är det med ett fyrkantigt hus om det ska vara 1.5 så är det bästa med ett två plans hus trä i all ära men det kräver underhåll och likaså taket men jag saknar garage och förråd altan braskamin om det blir strömavbrottP pjkw skrev:
Nu när man sett en kartbild så funderar man lite på inledningen av programmet, de körde bil på en riktig kostigs-väg, och fick gå i mörker....
Vad sa de till alla grannar som fick dem att släcka alla lampor när de skulle ta en promenad över en äng med hus i bakgrunden?
Och bilturen filmade de säkert 2mil bort i skogen....
Skämt åsido, vi som verkligen bor i skogen - ser inte det där som att bo mitt i naturen, med mörker så ångesten känns. Välkommen hit säger jag bara.... om de vill känna på mörker...
Vad sa de till alla grannar som fick dem att släcka alla lampor när de skulle ta en promenad över en äng med hus i bakgrunden?
Och bilturen filmade de säkert 2mil bort i skogen....
Skämt åsido, vi som verkligen bor i skogen - ser inte det där som att bo mitt i naturen, med mörker så ångesten känns. Välkommen hit säger jag bara.... om de vill känna på mörker...
Tomten kan man göra mycket av utan att förstöra naturen då denna är verkligen en plusfaktor. Att hantera en grävmaskin har ju redan nämnts. Men jag förstår inte heller vilken väg som användes början av programmet.
I tidigare program brukar arkitektens namn nämnas men det finns kanske en förklaring till att det inte gjorts denna gång.
I tidigare program brukar arkitektens namn nämnas men det finns kanske en förklaring till att det inte gjorts denna gång.
Fast namnet sas ju? Sofia campanello.. Stod på 3d bilden iaf och det står även i redaktionens artikelyonna skrev:Tomten kan man göra mycket av utan att förstöra naturen då denna är verkligen en plusfaktor. Att hantera en grävmaskin har ju redan nämnts. Men jag förstår inte heller vilken väg som användes början av programmet.
Angående vägen så finns det flera vägar ifrån grannområdet som är slingriga skogsvägar. Är säkert någon av dessa
J Jarlsgård skrev:
https://fabelarkitektur.se/ : Vallda
Verkligen inte mycket till hemsida de har. Ett fåtal bilder per projekt, nogsamt avväga så att det inte går att bilda sig en god bild över hela huset och dess läge, ingen information angående byggteknik, yta, energiklass...
Tyckte väl att namnet kändes bekant. Samma arkitekt som: https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Känns det inte lite som att barnskrubbarna kommit till som en nödlösning efter att de insett att barnen inte kunde dela rum, alltså "gästrummet"?
Ser man huset utan denna böld på utsidan så ser det rimligare ut och den här långa korridoren med garderobsvägg anknyter i mina ögon bättre till flörten med 60-talshuset/sommarstugan med lång korridor som kanske har överljus som jag misstänker att man varit ute efter från början.
Ser man huset utan denna böld på utsidan så ser det rimligare ut och den här långa korridoren med garderobsvägg anknyter i mina ögon bättre till flörten med 60-talshuset/sommarstugan med lång korridor som kanske har överljus som jag misstänker att man varit ute efter från början.