RoTe
F fribygg skrev:
Vi har väldigt mycket landsbyggd, däremot är det enl min erfarenhet svårt att lånefinansiera villa byggnation på lands eller glesbygden så det vill till att man har eget kapital..
Jo precis och det svarade jag på tidigare i tråden, vi älskar vårt skattetryck så då är det ju skit man får ta.
 
RoTe RoTe skrev:
Däremot måste inte alla bo i "storstan" i Sverige, vi har ganska mycket landsbygd. Det vore fint om fler arbetsgivare förstod innebörden i komprimerat arbete, t.ex. arbeta sju vara ledig sju dagar osv.
Fast var skulle du bo de sju dagar du arbetar? 🤔
 
RoTe RoTe skrev:
Jo precis och det svarade jag på tidigare i tråden, vi älskar vårt skattetryck så då är det ju skit man får ta.
Vilka "vi"?
 
  • Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast var skulle du bo de sju dagar du arbetar? 🤔
Om inte jobbet står för det så finns det något som heter övernattningslägenhet. Det talas ju nu om att det ska tillåtas byggas lägenheter utan kök och det är ju bland annat för sånt här.

F fribygg skrev:
Vilka "vi"?
Majoriteten av de röstberättigade
 
RoTe RoTe skrev:
Om inte jobbet står för det så finns det något som heter övernattningslägenhet. Det talas ju nu om att det ska tillåtas byggas lägenheter utan kök och det är ju bland annat för sånt här.


Majoriteten av de röstberättigade
Men innebär det inte att det behövs fler bostäder?

Men visst, det borde bli mindre tryck på småhusen i närheten av storstäderna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Men innebär det inte att det behövs fler bostäder?

Men visst, det borde bli mindre tryck på småhusen i närheten av storstäderna.
Var poängen någonstans att det inte skulle bli fler bostäder? Det har jag missat i så fall.
 
RoTe RoTe skrev:
Om inte jobbet står för det så finns det något som heter övernattningslägenhet. Det talas ju nu om att det ska tillåtas byggas lägenheter utan kök och det är ju bland annat för sånt här.


Majoriteten av de röstberättigade
Övernattningslägenhet i storstan kostar ju mer än ett begagnat hus på landsbygden
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Övernattningslägenhet i storstan kostar ju mer än ett begagnat hus på landsbygden
Kanske har att göra med att den är onödigt stor? Sedan delar man ju med andra skiftet så klart, så man är två som delar.
 
RoTe RoTe skrev:
Var poängen någonstans att det inte skulle bli fler bostäder? Det har jag missat i så fall.
Jo det har du rätt i, jag är så van vid att vi diskuterar bostadsbrist.
 
RoTe RoTe skrev:
Kanske har att göra med att den är onödigt stor? Sedan delar man ju med andra skiftet så klart, så man är två som delar.
Sökte på hemnet stockholm under 1 MSEk (dvs 995 000 kr)
Solna 17 m2
Nacka 18 m2
Kungsholmen 13 m2 (Garage!)
Rinkeby 22m2 (nyproduktion hög avgift utsatt område)
Jakobsberg 23 m2

Inte onödigt stort direkt, det blir ett rum med inbyggt pentry plus minibadrum.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Maalox
P Pin skrev:
Sökte på hemnet stockholm under 1 MSEk (dvs 995 000 kr)
Solna 17 m2
Nacka 18 m2
Kungsholmen 13 m2 (Garage!)
Rinkeby 22m2 (nyproduktion hög avgift utsatt område)
Jakobsberg 23 m2

Inte onödigt stort direkt, det blir ett rum med inbyggt pentry plus minibadrum.
Slår BOA 11kvm fel så är det inte mycket kvar!
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Slår BOA 11kvm fel så är det inte mycket kvar!
Ja men man får skylla sig själv om man inte ser skillnad på 17 eller 6 kvadrat.
 
  • Haha
SusoDus
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Sökte på hemnet stockholm under 1 MSEk (dvs 995 000 kr)
Solna 17 m2
Nacka 18 m2
Kungsholmen 13 m2 (Garage!)
Rinkeby 22m2 (nyproduktion hög avgift utsatt område)
Jakobsberg 23 m2

Inte onödigt stort direkt, det blir ett rum med inbyggt pentry plus minibadrum.
Ser inte poängen med att bo så stort om man ändå bara ska sova där. Dessutom som jag sa så delar man. Har haft kollegor förut som gjort så utan problem på en knegarlön så jag förstår inte vart du vill komma med din argumentation.
 
RoTe RoTe skrev:
Ser inte poängen med att bo så stort om man ändå bara ska sova där. Dessutom som jag sa så delar man. Har haft kollegor förut som gjort så utan problem på en knegarlön så jag förstår inte vart du vill komma med din argumentation.
Finns det ännu mindre övernattningslägenheter än 17 m2?


Min poäng är att istället för två bostäder och resor från landsbygden varje vecka kan man köpa en bostad ganska nära.finns inte ens kök ökar matkontot också.

Men det kanske inte är en ekonomisk fråga.
 
RoTe
P Pin skrev:
Finns det ännu mindre övernattningslägenheter än 17 m2?


Min poäng är att istället för två bostäder och resor från landsbygden varje vecka kan man köpa en bostad ganska nära.finns inte ens kök ökar matkontot också.

Men det kanske inte är en ekonomisk fråga.
Om saker inte finns men behövs har människan en förmåga att fixa dessa. Alla trivs inte i och kring storstäder samtidigt som jobben knappt existerar i glesbygden. Dock är ju det mesta en ekonomisk fråga, det är därför vi har läkare tjänstlediga för att bygga på sitt hus istället för att se till att korta ner vårdköer osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.