Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är ensam här och försöker försvara mig. Jag vet inte hur många ni är. Men ni försvarar grannens agerande och är för den lagen som kom 2017.

S soffbord skrev:
Jag vill fråga er och ni ska svara ärligt. Hur många ut av er skulle vilja ha en husbil, som är inte eran egen, 4,5 meter från den enda fönster i vardagsrummet?
Jag skulle inte vilja ha det om jag fick välja, inte ens om det var min egen husbil.

S soffbord skrev:
Skulle ni vara glada att den stå där eller blir ni ledsna eller arga.
Inget av ovanstående. Jag skulle konstatera att det "stör" men att det är en "störning" som jag måste acceptera då jag valt att bosätta mig på det sätt att "störningen" kan ske. Jag har i allmänhet svårt för fastighetsägare som har åsikter om vad andra fastighetsägare gör på sin fastighet så länge som det handlar om sådant som är normalt och tillåtet för en fastighetsägare att göra, exempelvis bygga hus, bo, odla och parkera.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
harry73
Mitt ärliga svar är att det inte spelar någon roll vad vi tycker. Alla har förståelse för att du inte gillar att en husbil blockerar ditt enda fönster i vardagsrummet.

De flesta skulle troligtvis inte gillat det, men så skulle de kanske inte heller köpt ditt hus eftersom det ligger trångt bakom några andra hus och man tvingas sitta och glo mellan grannens byggnader för att se sjön.

Det är mycket möjligt att det inte är grannens husbil som är det egentliga problemet, men att det är husets läge och utformning som gör att du är så beroende av den lilla utsikten du får när du stirrar på/genom grannens tomt.

Som granne hade jag troligtvis planterat insynsskydd, för att undvika att ni ser allt jag skulle göra på granntomten. Och eftersom jag gillar bastu och nakenbad, hade jag troligtvis inte heller köpt grannhuset.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Nej, jag vill inte ha nånting i närheteten som stör mig, som Alfredo skrev vill jag inte ens ha min egen husvagn på uppfarten men har det ändå eftersom den ändå ger mer än den tar.

tio_Pepe tio_Pepe skrev:
samfällighetens ordningregler.
Kan ha missat detta men vad har samfälligheten för syfte? Vad "förvaltar" samfälligheten?

harry73 harry73 skrev:
Mitt ärliga svar är att det inte spelar någon roll vad vi tycker. Alla har förståelse för att du inte gillar att en husbil blockerar ditt enda fönster i vardagsrummet.

De flesta skulle troligtvis inte gillat det, men så skulle de kanske inte heller köpt ditt hus eftersom det ligger trångt bakom några andra hus och man tvingas sitta och glo mellan grannens byggnader för att se sjön.

Det är mycket möjligt att det inte är grannens husbil som är det egentliga problemet, men att det är husets läge och utformning som gör att du är så beroende av den lilla utsikten du får när du stirrar på/genom grannens tomt.

Som granne hade jag troligtvis planterat insynsskydd, för att undvika att ni ser allt jag skulle göra på granntomten. Och eftersom jag gillar bastu och nakenbad, hade jag troligtvis inte heller köpt grannhuset.
Jag har haft den här stugan 25 år. Om något hade stört mig tidigare så hade ja flyttat. Det är dom 3 sista åren som har varit hemska. Men husbilen kom hit utan att jag blev varnat i förväg.

richardtenggren
Jag skulle också bli arg om inte grannen förankrade sina inköp med mig!

• Haha
  • Gilla
Spartryck och 13 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Men husbilen kom hit utan att jag blev varnat i förväg.
Men varför skulle någon "förvarna" om detta och hade något egentligen varit bättre om du fått en förvarning, säg ett kvartal eller så, innan parkeringen påbörjades?

• Gilla
Spartryck och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan ha missat detta men vad har samfälligheten för syfte? Vad "förvaltar" samfälligheten?
Vatten och avlopp

S soffbord skrev:
Vatten och avlopp
Då låter det väldigt osannolikt att något i samfällighetens regelverk kan ge dig stöd kring detta.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför skulle någon "förvarna" om detta och hade något egentligen varit bättre om du fått en förvarning, säg ett kvartal eller så, innan parkeringen påbörjades?
Husbilen hade blivit köpt ett halvt år tidigare innan det kom hit. Vi hade hunnit vänja vid tanken eller hunnit flytta. Men det var bara en stor chock. Äch , kan vi sluta nu detta ältande. Jag vet inte hur jag lyckades hitta denna sajt. Jag har aldrig ens besök den här platsen förut Helt plötsligt började jag läsa detta sajt och allt var så bekant i ordagrant vad grannen har skrivit till mig på e-post, till byggnadsnämnden och till Länsstyrelsen. Hej då, önskar till er all lycka.

S soffbord skrev:
Jag är ensam här och försöker försvara mig. Jag vet inte hur många ni är. Men ni försvarar grannens agerande och är för den lagen som kom 2017.
Du behöver ju knappast försvara din åsikt, jag förstår att den här förändringen upplevs som väldigt negativ för dig.

Men å andra sidan kan jag inte tycka att det är rimligt att man ska vara tvungen att söka bygglov för att parkera en husbil på tomten, som det var vanligt förr i tiden...

Å en tredje sida har ju troligen era hus fått nya användningsområden, jag antar att det var ett sommarstugeområde som fått fler och fler permanentboende, och att ingen hade en tanke på att parkering för mer än en liten bil skulle behövas, när de små tomterna delades upp...

Jag tyckte det var kul att få flera sidor av saken, men som flera skrivit så verkar det som att du har svårt att släppa prestigen och förhandla fram en lösning som alla kan godta....

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ok, det finns en konflikt. Frågan är om det finns intresse för att lösa problemet, eller om det mer handlar om att ha rätt.

Soffbordet visar en bild från sitt vardagsrum. Det ser skittråkigt ut och jag förstår att man inte vill ha det så. Frågan är då om det går att lösa.

Husbilsbarnen säger att de kan parkera så att utsikten från fönstret inte störs och verkar villiga att göra så framöver.

Soffbordet vägrar svara på om det skulle vara ok om det problem som denne själv beskrivit skulle lösas. Dvs om utsikten från fönstret kom tillbaka. Märkligt tycker jag.

Soffbordet hänvisar till samfällighetens regler, men duckar helt från uppmaningen att posta de reglerna här. Märkligt i kina ögon igen.

Jag har full sympati för soffbordets situation med husbil framför fönstret, men det verkar inte som det riktigt det är där skon klämmer. Så länge det duckas för de två enkla frågorna tror jag helt enkelt att det bara är en sida som faktiskt är intresserade av att lösa något, men motbevisa mig gärna.

• Gilla
Josasp och 6 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Jag vill fråga er och ni ska svara ärligt . Hur många ut av er skulle vilja ha en husbil, som är inte eran egen, 4,5 meter från
den enda fönster i vardagsrummet? Skulle ni vara glada att den stå där eller blir ni ledsna eller arga.
Det ärliga svaret är att ingen vill ha en husbil som blockerar utsikten. MEN, du styr inte över var din granne parkerar husbilen och därför behöver du visa lite god vilja och medverka till att hitta en lösning. Du kan inte hindra att husbilen parkeras (och för att vara specifik, uppställning kanske kan hindras, men inte parkering) och därför ligger det i ditt eget intresse att hitta en fredlig lösning på ditt problem. Din granne har inget problem, förutom en granne som bråkar.

Fortsätter du att tjafsa om detta, överklaga rimliga domstolsbeslut osv, så kommer du snart slippa se husbilen när grannen har planterat en tuja häck som blir 7m hög. Adjöss sjöutsikt.

Det är tydligt från tidigare inlägg att din granne kan tänka sig lite alternativa lösningar där du faktiskt har lite sjöutsikt kvar, men det betyder inte att du slipper se husbilen helt. Ta vara på denna chans och hitta en lösning som du kan leva med.

"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"

• Gilla
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Din enda möjlighet är att vara trevlige och samarbetsvillig, grannen har ju fått rätt att ha husbilen på tomten.
Jag tycker att det är lite osmakligt att driva vidare frågan när Soffbords motpart inte längre är i livet. TS barn ska inte behöva ”ärva” era meningsskiljaktigheter. Saken är prövad i fler instanser och grannen har fått rätt. Mark- och miljööverdomstolen nekat prövningstillstånd (om jag tolkar Soffbords något röriga inlägg rätta). Husbilen får stå där. Lämna TS familj ifred.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.