Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, så är det i den här tråden. Grannen har sin enda sjöutsikt genom en smal korridor rakt över grannens tomt.
Nej jag skulle inte säga att det ”endast är så”. Om du läser soffans poster så framgår det ganska tydligt att husbilen är olägenhet som syns hela tiden från hennes tomt. Det handlar inte bara om gluggen således.
 
elpaco elpaco skrev:
Nej jag skulle inte säga att det ”endast är så”. Om du läser soffans poster så framgår det ganska tydligt att husbilen är olägenhet som syns hela tiden från hennes tomt. Det handlar inte bara om gluggen således.
citat från soffbords fösta inlägg
”Jag bor nära en sjö precis som hon. Det enda som jag har klagat om grannens parkering är att grannen har sin husbil parkerat framför den enda fönster som jag har mot sjön. ”


Att man sedan broderar ut och griper efter vartenda halmstrå när man inte får medhåll ändrar inte detta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Är det verkligen det i detta fall?
Hade inte en domstol ansett det eller blandar jag ihop trådar?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade inte en domstol ansett det eller blandar jag ihop trådar?
Som du läser k min första post igår försöker jag ha ett rimligt pragmatiskt perspektiv. Jag utgår bland annat från att domstolen klargjort att man får parkera på sin tomt med stor husbil i långa tider. Så skiter man i grannen är detta ok. Mjuka värden som vett och grannsämja bryr sig inte domstolar/lagen om, och de har inte fattat beslut om detta. Det vet du mycket väl.
 
  • Gilla
sollentuna
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
citat från soffbords fösta inlägg
”Jag bor nära en sjö precis som hon. Det enda som jag har klagat om grannens parkering är att grannen har sin husbil parkerat framför den enda fönster som jag har mot sjön. ”

Att man sedan broderar ut och griper efter vartenda halmstrå när man inte får medhåll ändrar inte detta.
Det är tydligt att soffan har försökt hitta en laglig väg att gå för att råda bot på en olägenhet. Det gick inte, iaf inte på det sätt man försökte. Det är alla överens om. Men jag förstår att Soffan tycker det är störande med plastväggen även när den rullat bak två meter så att gluggen är fri, som skedde i år. Om soffan bara brydde sig om gluggen skulle väl den nya placeringen löst problemet?
 
elpaco elpaco skrev:
Så skiter man i grannen är detta ok. Mjuka värden som vett och grannsämja bryr sig inte domstolar/lagen om
Men om två grannar har olika syn på dessa "mjuka värden" och vikten/tillämpningen av "grannsämja", är det inte då i slutändan lagar och domstolar som måste tala om vad som gäller om det inte går att lösa på annat sätt?
 
  • Gilla
RobbinL och 4 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Varför anser du att grannsämja bara handlar om att skita i vad andra gör? Det är ju individualism i ett nötskal. Det är ju korkat att bosätta sig trångt och sedan förvänta sig att man inte skall behöva visa hänsyn till grannar. Så nej - jag kan inte se att man skall ”vända på det”. Fråga dig frågan - de som vill bo nära grannar och ta del av föreningsliv och nära grannsämja - de skall alltså enligt dig flytta ut på en ensam tomt på landet??? Ologiskt.
Jag säger inte att det ENDAST handlar om att skita i vad folk gör på sina egna tomter. Du kan givetvis ha en trevlig grannsämja i övrigt med. Att blanda in föreningsliv i frågan om man bör få parkera en husbil hus man vill på sin egen tomt känns lite irrelevant.

Jag tycker att oavsett vad man har för intressen i övrigt (och där kvalar både föreningsliv och grannsämja in) så bör man bosätta sig långt ifrån folk om man inte kan stå ut med att folk gör vad de själva vill på sina egna tomter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag säger inte att det ENDAST handlar om att skita i vad folk gör på sina egna tomter.
Jo det är precis vad du gör. Till och med i samma post.

M Maledictus skrev:
bör man bosätta sig långt ifrån folk om man inte kan stå ut med att folk gör vad de själva vill på sina egna tomter.
Man kan per definition inte ha vettig grannsämja om man anser att grannen skall skita i allt man själv gör på sin egen tomt. Grannsämja handlar om hänsyn, och inte laglig rätt.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om två grannar har olika syn på dessa "mjuka värden" och vikten/tillämpningen av "grannsämja", är det inte då i slutändan lagar och domstolar som måste tala om vad som gäller om det inte går att lösa på annat sätt?
I laglig mening ja, moralisk nej. Ibland är det så klart uppenbart att man FÅR göra saker som inte är ok ur ett medmänskligt perspektiv. Tex göra sin tomt till ett skrotupplag för bilar (mer eller mindre).
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Är lite inne på samma linje som elpaco. It goes both ways. Visst; vill man inte påverkas av grannar ska man försöka bosätta sig så att så inte blir fallet. Men å andra sidan, vill man inte ta hänsyn till grannar och göra som man vill så kanske man heller inte ska bosätta sig i ett trångt sommarstugeområde.

Personligen stör jag mig på att reglerna kring boende och byggande är så inkonsekventa.

Å ena sidan så regleras det stenhård vad man får bygga för byggnader, murar, plank på sin tomt. Ibland får man uppenbarligen inte ens måla om sitt hus... Man får inte bygga närmare än 4.5m etc.

Å andra sidan så är det fritt fram att planera stora träd, buskar och ställa husvagnar (som i många fall är betydligt större än friggebodar och plank) - precis i tomtgräns.

I dagens samhälle när man tvingas bo mer och mer trångt med mindre och mindre tomter så bör man verkligen se över de här reglerna. Att det är helt OK att ställa upp en stor fet husbil eller segelbåt i tomtgräns känns förlegat och oförenligt med att bo så trångt som många gör idag.

Anekdotiskt kan jag berätta att vi också haft en husbilsproblematik. Visserligen inte mycket utsikt att tala om, men grannen rakt framför har haft en husbil parkerad rakt framför vår baksida - i tomtgräns. Extremt irriterande och jag har full förståelse för Soffans frustration. Vi har själva löst det med att flytta ut i skogen... (inte bara pga husbilen dock :) )
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu är det onödigt att börja bråka här forummedlemmar emellan.
I trådens början var alla överens om att det bästa för TS var att tillmötesgå grannen, så att parkeringen störde minst.
När sedan grannen kom in i tråden och därefter TS barn, visade det sig att TS barn gärna har en dialog om bättre placering, men att grannen inte kan ge raka svar och inte verkar vara beredd att komma överens med grannen.
Hon bara kräver att grannens bil ska bort, även efter att hon förlorade i flera instanser.

För mig är det rätt så tydligt att det inte går att tillfredsställa grannen längre och att det bästa TS familj kan göra är att leva sitt eget liv utan att ta hänsyn till grannens önskemål. Det bästa är nog att plantera lämpligt insynsskydd mot grannens tomt.
Nu handlar det inte längre om grannens påstådda rätt till utsikt, men TS familjs rätt att inte bli trakasserat av grannen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast detta får man inte hur som helst.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
”Mer eller mindre” - kommunen i Gagnef gjorde flera besök under fyra år men skrot och bilar ökade istället ... case closed. Haka inte upp dig på små detaljer i exempel. Det stjäl bara fokus från huvudämnet.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu är det onödigt att börja bråka här forummedlemmar emellan.
I trådens början var alla överens om att det bästa för TS var att tillmötesgå grannen, så att parkeringen störde minst.
När sedan grannen kom in i tråden och därefter TS barn, visade det sig att TS barn gärna har en dialog om bättre placering, men att grannen inte kan ge raka svar och inte verkar vara beredd att komma överens med grannen.
Hon bara kräver att grannens bil ska bort, även efter att hon förlorade i flera instanser.

För mig är det rätt så tydligt att det inte går att tillfredsställa grannen längre och att det bästa TS familj kan göra är att leva sitt eget liv utan att ta hänsyn till grannens önskemål. Det bästa är nog att plantera lämpligt insynsskydd mot grannens tomt.
Nu handlar det inte längre om grannens påstådda rätt till utsikt, men TS familjs rätt att inte bli trakasserat av grannen.
Det är nog omöjligt att få en rättvis bild av skeendena utan att vara del av fejden. Jag håller med om att soffan inte uttrycker sig perfekt och ter sig oresonlig. Men bara för att grannen flyttat bilen två meter så betyder ju inte det att soffans problem är löst. Det kan mycket väl bli lite ”ni gör jag något minimalt, var nöjd , tanke it or leave it”. Vi har inte sett bilder från soffan tomt mot husbilen tex. Då skulle det vara lättare att förstå om man hakat upp sig eller om detta är den olägenhet det ter sig som.
 
elpaco elpaco skrev:
Haka inte upp dig på små detaljer i exempel. Det stjäl bara fokus från huvudämnet.
Nej jag ska inte haka upp mig utan konstaterar bara att jag tycker att man har rätt att parkera en (hus)bil på sin tomt även om det stör grannens utsikt. Jag kan inte se att man brister i medmänsklighet på grund av detta utan enbart att man nyttjar sin tomt på ett normalt sätt. Vi får nog bara konstatera att vi har olika åsikter i frågan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.