Stocktaub Stocktaub skrev:
OM han vinner, då ska jag sätta solceller på mitt hus och kräva att kommunen tar bort ett berg som skuggar. Även grannen ligger pyrt till då deras hus ger liiite skugga på ett hörn. för att inte tala om alla moln, men det är kanske staten som är ansvarig för dessa.
Inte direkt staten, men du kan ju klaga hos SMHI, det är ju dom som bestämmer väder.

• Gilla
Stocktaub
  • Laddar…
Haha, först sabbar han detaljplan för hela grannskapet genom att sätta upp fanskapet, sedan vill han ta ner trädet.. vissa alltså

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker tensidens bildgräv är gväldigt talande.
Man ser tydligt skuggan från trädet att majoriteten av skuggan faller på gräsmattan och sedan finns det några grenar i toppen som når upp på anläggningen. Dessutom är bilden tagen tidigt på våren så solen kommer gå ännu högre upp på sommaren.

Men visst, trädet växer och det kommer på sikt förmodligen ge mer skugga. Om jag vore husinnehavaren skulle jag ta ner guarden lite, vänta ett par, tre år, sedan tala med parkkontoret lite informellt och se om de inte kan åka förbi och kika på det då.
Nu har det ju gått prestige i det hela och blir prejudicerande om han skulle få sin vilja igenom.

Problemet med skugga på vissa paneler tidvis, går att lösa genom bättre maskiner. Det finns enheter som du kopplar till panelerna som fixar problemen med den tillfälligt skuggade panelen. Men han är troligen snål och vill inte investera.

Svårt att skönja på bilderna, men säg att det är 32st 300W paneler dvs ca 10kWp i perfekt läge men utan skuggoptimering på en enskild slinga.
Räknar man skyhögt med att björken sänker kapaciteten med 30% så kan det bli en "förlust" på ca 2500kWh (orimligt mycket) per år dvs räknar han med att anläggningen alla hålla i ca 90/2.5= 36år

Apropå att kommunen tyckte det var okej att ta ner den tredje björken då men inte nu; nu behöver de ju göra om hela processen från början, med allt vad det innebär av administration, utkörning, "vapenvård" och så vidare. Då hade de "bara" sågat ner ytterligare ett träd när de ändå var ute.

För övrigt misstänker jag att solcellsinnehavaren är riktigt dum i huvudet. Eller bara helt oberörd av vad grannarna tycker och tänker. Hur som helst en rätt osympatisk person.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
S
Om han hade brytt sig om miljön så skulle han inte installerat solceller. De har över en livscykel många gånger högre utsläpp än vår genomsnittliga Svenska elproduktion.

Syftet med solceller är helt och hållet ekonomiskt. Det finns en del att tjäna på dels bidragen och dels på att man inte behöver betala alla skatter som läggs på elen.

Av det man ser av bilden så kommer panelerna i vilket fall inte skugga solcellerna på sommaren. Sannolikt är det alltså skuggan på tomten som han vill åt.

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 5 till
  • Laddar…
lopec
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sätter vi småhusägare fortfarande upp solceller på våra tak?
Elpriset är ju nere i botten nu, runt 10 öre per kWh.

Är kanske personen i artikeln sur för att hans satsning är olönsam, och vill elda upp kommunens björk för att få helt gratis energi?

Var bor du? Hos mig kostar rörliga 16,61 öre/kWh, jämförelsepris med allt annat inbakad 22,64öre..

Elpriset är för det mesta samma i hela landet.

lopec lopec skrev:
Var bor du? Hos mig kostar rörliga 16,61 öre/kWh, jämförelsepris med allt annat inbakad 22,64öre..
Så här står det på min senaste elräkning (alltså inte nät):
Utdrag från en elräkning som visar förbrukning 521 kWh, pris per kWh 7,41 kr, månadsavgift 49 kr och totalt att betala 88 kr.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här står det på min senaste elräkning (alltså inte nät):
[bild]
Vad står det nu på din räkning? Känns inte som att elpriset är i botten längre...

• Haha
fsn
  • Laddar…
F
andeb andeb skrev:
Vad står det nu på din räkning? Känns inte som att elpriset är i botten längre...
just nu är det ju relativt billigt. 69,58 öre/kWh just nu.

D Daniel 109 skrev:
Elpriset är för det mesta samma i hela landet.
Jag är inte helt övertygad om att det kommer vara så för det mesta i framtiden med tanke på sista årets elpris;)

Solceller är symbolpolitik och jag hoppas innerligen att borgarna vinner valet och förbjuder skiten, men lär inte hända, varken att de vinner eller att de då gör det.

Dessutom kommer de rödgröna förr heller senare skatta privata solpaneler när de tappar för mycket skatteintäkter för det är så dom fungerar. Skatterna är viktigare är miljön/klimatet (Solpaneler är dock inte bra miljöval in the first place, men ni fattar).

?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Solceller är symbolpolitik och jag hoppas innerligen att borgarna vinner valet och förbjuder skiten, men lär inte hända, varken att de vinner eller att de då gör det.

Dessutom kommer de rödgröna förr heller senare skatta privata solpaneler när de tappar för mycket skatteintäkter för det är så dom fungerar. Skatterna är viktigare är miljön/klimatet (Solpaneler är dock inte bra miljöval in the first place, men ni fattar).
Nej vi ska subventionera allt med el förstår du.
Elcyklar,,,,,.,. Miljövänligare än cyklar.
:D
Bort med skiten för helvete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.