13 294 läst · 48 svar
13k läst
48 svar
Husägare tar kommun till domstol över björk som skuggar solceller
På konsumentens sida
· 3 121 inlägg
Kommunen vill behålla sin björk då den gör nytta för miljön, husägaren vill att de tar ner den och menar att hans solcellsanläggning gör mer nytta i långa loppet.
Du kan läsa artikeln här: Husägare tar kommun till domstol över björk som skuggar solceller
Du kan läsa artikeln här: Husägare tar kommun till domstol över björk som skuggar solceller
"– Tidigare stod det tre träd precis utanför tomten, men efter stormen Berit sågade kommunen ner två av dem eftersom min sambo var jätterädd att de skulle falla. De frågade om de skulle ta alla tre, men vi tyckte det räckte med två. Nu med solcellerna var det dumt, säger husägaren till tidningen Hallandsposten."
Hade ju varit konstigt om kommunen tog ner trädet för solelens skull. Ska då alla husägare ha rätt att kräva kapning av träd om man sätter upp solceller?
Hade ju varit konstigt om kommunen tog ner trädet för solelens skull. Ska då alla husägare ha rätt att kräva kapning av träd om man sätter upp solceller?
Kanske borde tänkt på att trädet stod där redan innan dom satte upp anläggningen.. Och inte komma i efterhand och tycka att kommunen ska fälla sina träd som nu tydligen står i vägen
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Sätter vi småhusägare fortfarande upp solceller på våra tak?
Elpriset är ju nere i botten nu, runt 10 öre per kWh.
Är kanske personen i artikeln sur för att hans satsning är olönsam, och vill elda upp kommunens björk för att få helt gratis energi?
Elpriset är ju nere i botten nu, runt 10 öre per kWh.
Är kanske personen i artikeln sur för att hans satsning är olönsam, och vill elda upp kommunens björk för att få helt gratis energi?
Det hade varit något. Kul om grannen kommer över och kräver att jag fäller eken.tensiden skrev:
Höddedudu, min solcellsanläggning är miljövänlig och ditten och datten så du får plocka ner din ek som stått där i 100 år.
Nej man tar inte ner friska träd inne i samhällen alls om de inte utgör någon fara =)
Han vill väl ha väck ett skuggande träd som skrämmer tanten och miljöargument brukar ju funka.
Jag är helt okunnig i området, men försämrar verkligen skuggan från ett träd solcellernas effekt med så mycket som han påstår? Det beror kanske på typ av solceller etc, men såvitt jag förstått ger de effekt även molniga dagar, om än något lägre. Men jag tänker att skuggan från ett träd inte förhindrar ljuset lika mycket som en molntäckt himmel. Nån som är mer tekniskt bevandrad får gärna förtydliga.
I övrigt tycker jag kommunen har helt rätt i sin ståndpunkt. Sen har jag ju viss förståelse för husägaren också, men har svårt att haja varför han inte kollade upp med kommunen angående träden innan han installerade solcellerna...
I övrigt tycker jag kommunen har helt rätt i sin ståndpunkt. Sen har jag ju viss förståelse för husägaren också, men har svårt att haja varför han inte kollade upp med kommunen angående träden innan han installerade solcellerna...
Effekten rasar dramatiskt av att det är mulet eller av skugga. Skugga på delar av anläggningen kan dessutom vara lika illa som total skuggning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
”Vad gör mest nytta för miljön, solceller eller en björk? Den frågan ska Förvaltningsrätten i Göteborg pröva”. Ska den verkligen pröva det? Jag har svårt att se att det är en fråga för en markägare (kommunen) att lösa en annan markägares (solcellsinnehavaren) eventuella brist på solljus. Frågan om vad som gör mest miljönytta har jag svårt att se någonsin kommer prövas.