"– Tidigare stod det tre träd precis utanför tomten, men efter stormen Berit sågade kommunen ner två av dem eftersom min sambo var jätterädd att de skulle falla. De frågade om de skulle ta alla tre, men vi tyckte det räckte med två. Nu med solcellerna var det dumt, säger husägaren till tidningen Hallandsposten."

Hade ju varit konstigt om kommunen tog ner trädet för solelens skull. Ska då alla husägare ha rätt att kräva kapning av träd om man sätter upp solceller?

• Gilla
Bjor och 6 till
  • Laddar…
Kanske borde tänkt på att trädet stod där redan innan dom satte upp anläggningen.. Och inte komma i efterhand och tycka att kommunen ska fälla sina träd som nu tydligen står i vägen

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 10 till
  • Laddar…
C
Så j-la dumt... :seenoevil:

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Var skall man dra gränsen? Skall även grannar tvingas ta ner eller begränsa höjden på sina träd för att någons solceller inte skall skuggas?

Det här skulle dom tänkt på innan.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Sätter vi småhusägare fortfarande upp solceller på våra tak?
Elpriset är ju nere i botten nu, runt 10 öre per kWh.

Är kanske personen i artikeln sur för att hans satsning är olönsam, och vill elda upp kommunens björk för att få helt gratis energi?

• Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Var skall man dra gränsen? Skall även grannar tvingas ta ner eller begränsa höjden på sina träd för att någons solceller inte skall skuggas?

Det här skulle dom tänkt på innan.
Det hade varit något. Kul om grannen kommer över och kräver att jag fäller eken.

Höddedudu, min solcellsanläggning är miljövänlig och ditten och datten så du får plocka ner din ek som stått där i 100 år.

Nej man tar inte ner friska träd inne i samhällen alls om de inte utgör någon fara =)

Låter som en riktig miljö mupp..
Tänker inte längre än vad näsan räcker..
Bara på sitt och pissar på andra

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Han vill väl ha väck ett skuggande träd som skrämmer tanten och miljöargument brukar ju funka.

Ricksson Ricksson skrev:
Låter som en riktig miljö mupp..
Tänker inte längre än vad näsan räcker..
Bara på sitt och pissar på andra
Tror inte det är en miljömupp utan någon som ser möjlig intäkt försvinna bort i skuggan.

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant att se hur trädet stod, Kommunen har tidigare varit villiga att ta ned det, har det gått prestige i ärendet?

hsd
Trädet var ju där före solcellerna

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Jag är helt okunnig i området, men försämrar verkligen skuggan från ett träd solcellernas effekt med så mycket som han påstår? Det beror kanske på typ av solceller etc, men såvitt jag förstått ger de effekt även molniga dagar, om än något lägre. Men jag tänker att skuggan från ett träd inte förhindrar ljuset lika mycket som en molntäckt himmel. Nån som är mer tekniskt bevandrad får gärna förtydliga.

I övrigt tycker jag kommunen har helt rätt i sin ståndpunkt. Sen har jag ju viss förståelse för husägaren också, men har svårt att haja varför han inte kollade upp med kommunen angående träden innan han installerade solcellerna...

Effekten rasar dramatiskt av att det är mulet eller av skugga. Skugga på delar av anläggningen kan dessutom vara lika illa som total skuggning.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
”Vad gör mest nytta för miljön, solceller eller en björk? Den frågan ska Förvaltningsrätten i Göteborg pröva”. Ska den verkligen pröva det? Jag har svårt att se att det är en fråga för en markägare (kommunen) att lösa en annan markägares (solcellsinnehavaren) eventuella brist på solljus. Frågan om vad som gör mest miljönytta har jag svårt att se någonsin kommer prövas.

• Gilla
frause och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.