IMG_20150618_162150_zpsgwewsi6k.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här har min 310:a det. Porthålet är ca 5cm bredare än laddplattan. Så jag har ca 2,5cm till godo på var sidan. Det är inte världens bästa bild men jag kan ta bättre ifall någon vill se. Taket går att lyfta av men jag har även en pinne så jag kan lyfta upp det på ena sidan och fälla ner pinnen som stöd så står det uppfällt. Smidigt om man bara ska in och knappa lite i menyerna.

Här är ett filmklipp när den dockar via guiden

http://s363.photobucket.com/user/Quick135/media/Mobile Uploads/VIDEO0094_zpsnuzy3tnp.mp4.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
IMAG3527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG3525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG3523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så lika bra när jag ändå är igång. Hela taket ligger alltså löst på så takstolarna styr in mellan gavlarna. Sen när man fäller upp så vilar bara takstolarna på sidoväggen.
 
Lexington skrev:
Och vad kom du fram till? ;)
Typ +15cm på var sida och ca 15cm utanför.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
På min har jag fått öka på backsträckan för att den inte ska krocka med knuten när den ska följa begränsningsslingan och valt hus till klippare i tillbehörs menyn.
 
quick skrev:
[bild]

Så här har min 310:a det. Porthålet är ca 5cm bredare än laddplattan. Så jag har ca 2,5cm till godo på var sidan. Det är inte världens bästa bild men jag kan ta bättre ifall någon vill se. Taket går att lyfta av men jag har även en pinne så jag kan lyfta upp det på ena sidan och fälla ner pinnen som stöd så står det uppfällt. Smidigt om man bara ska in och knappa lite i menyerna.

Här är ett filmklipp när den dockar via guiden

[länk]
Hur funkar det när den inte dockar via guide?
I vilket fall verkar det som man kan bygga huset ganska nära, men kör nog med lite marginal som Robert-san01.
Har du ställt in så den inte krockar med huset?
 
Det funkar. Den kör ner vid sidan om stationen och sen svänger upp framför huset och kör in. Så nackdelen med att bygga huset större för mer marginal är att den kommer krocka med huset mer på utsidan istället. Min saktar in lite innan och kör väldigt sakta i sidorna på huset när den är ute och klipper. Men det är inget bekymmer. Men om du bygger huset väldigt brett så tror jag det kan bli problem när den ska dock utan guide och inte kommer rakt fram ifrån. Mitt hus är ju väldigt smalt och ändå krockade den med huset när den skulle svänga ner vid sidan för att följa begränsningskablen ut. Det var ju enkelt löst genom att bara öka på backsträckan vid utkörning. Men det kan nog bli mer problematiskt om huset är bredare. Mitt hus är dock inte så djupt vilket kanske underlättar för klipparen kanske?
 
Djupet blir som ditt ungefär, o kanske 10cm bredare på varje sida, får se hur det blir :)
Regnar idag o klipparen gick precis ut så tänkte parkera för dagen, får prova ställa dit två blomsterpinnar först bara!

Edit: Inga problem med dockning med guide, hade gått o bygga öppningen lika bred som plattan, alltså 50cm. Bygger nog öppningen 70 bred, alltså +10 cm på varje sida!
 
Redigerat:
Lexington skrev:
Hur funkar det när den inte dockar via guide?
I vilket fall verkar det som man kan bygga huset ganska nära, men kör nog med lite marginal som Robert-san01.
Har du ställt in så den inte krockar med huset?
Nu har jag en Gardena, men de kör inte exakt samma var gång den skall in. Det bästa skulle jag säga är att testa någon vecka med pinnar eller hinder så man ser vad som funkar med just din klippare och tänkta hus.
 
Robert-san01 skrev:
Nu har jag en Gardena, men de kör inte exakt samma var gång den skall in. Det bästa skulle jag säga är att testa någon vecka med pinnar eller hinder så man ser vad som funkar med just din klippare och tänkta hus.
Bra ide!
Just nu lutar det åt att huset blir 90 brett o öppningen 70, laddplattan är 50 bred.
Ska markera upp hela huset med pinnar o kolla!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Pinnar utsatta i husets o öppningens storlek, låter dom sitta några dagar så får vi se vilka som fälls :)

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Och så här såg det ut i morse :)

IMG_1201.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klipparen vänder till vänster i bild, vilket borde innebära att in- och utpassage verkar lugnt, dom pinnar som är rivna måste blivit påkörda under klippning.
 
La på 40 cm på backsträckan, markerade att vi hade hus och tog bort söktiden innan den börjar leta efter guiden helt (för att den ska hitta o följa den in istället), nu funkar det bättre med pinnarna :)
En ny fundering dock, man kan ändra signalen från laddstationen, vad har ni ställt in den på (min, medel eller max)? Min står just nu på max, kändes bäst då klipparen lättare känner av var huset är när den är ute o klipper.
 
Jag har laddstationens signal på max. Och guiden på 0 minuter precis som du. Men ibland följer den ju signalen in om den hittar den före guiden. Mitt hus är ju väldigt smalt men ändå är den i främre knutarna men bara när den är ute och klipper. Den här även docka utan problem så här långt och då har huset lite mer än ett år på nacken nu. Jag förstår inte varför ni vill göra era hus så breda. Det finns ju ingen anledning att ha det bredare än porthålet i vilket fall. Det blir bara klumpigare och mer i vägen.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
quick skrev:
Jag förstår inte varför ni vill göra era hus så breda. Det finns ju ingen anledning att ha det bredare än porthålet i vilket fall. Det blir bara klumpigare och mer i vägen.
Inte jag heller egentligen, har tänkt min öppning till 70 och sen 10+10 cm fjällpanel (mest estetiskt) så huset blir 90 brett.
Ska kanske tänka om o göra öppningen 60 (mindre vill/vågar jag nog inte) istället så huset totalt sätt blir 80 brett.
 
IMG_4907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ett väldigt enkelt och improviserat tak för tillfället iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.