994 598 läst · 801 svar
995k läst
801 svar
Hus & Tak till Robotgräsklippare [bilder]
Kanske har du rätt, men min tanke är såhär...RoAd skrev:Nej jag är inte av uppfattningen att all skugga är bättre än direkt solljus. Om man stänger in klipparen i en låda med svart tak kommer temperaturen bli rejält hög en solig sommardag (tänk dig en svart bil parkerad i solen). Det känns sämre än att låta den stå öppet så luft kan cirkulera och kyla.
Enbart ett tak med öppna sidor är iaf vad jag kommer välja. Och som sagt, kanske växter ovanpå för att ytterligare isolera bort strålningsvärmen.
Temperaturen i en relativt sluten konstruktion kan bli ganska hög, men om man inte har den så blir ju klipparens yttre skal den slutna konstruktionen som ger en enorm värme inuti maskinen.
Det är väl ändå temperaturen i maskinen, där batterier och allt sitter, som räknas?
Hur som, jag är med dig på att en välventilerad konstruktion är att föredra (ur den synvinkeln).
/C
Du får gärna visa på vad jag har fel i? Om solen värmer upp taket och taket inte är isolerat kommer förstås taket värma upp insidan av huset.mortimer skrev:
Jag ser att du har just ett sådant hus som jag pratar om. Du menar att det håller sig svalt och fint även i gassande sol? Varför blir bilar isf kokheta när de parkeras i direkt solljus på sommaren? Vad är skillnaden?
Redigerat:
Har haft minst två robothus sista åren, vet inte vilket du relaterar till. Huset jag har nu håller lagom temp de soliga o varma dagarna som varit, samma temp under husets som i skuggan på annan sida av villan.RoAd skrev:Du får gärna visa på vad jag har fel i? Om solen värmer upp taket och taket inte är isolerat kommer förstås taket värma upp insidan av huset.
Jag ser att du har just ett sådant hus som jag pratar om. Du menar att det håller sig svalt och fint även i gassande sol? Varför blir bilar isf kokheta när de parkeras i direkt solljus på sommaren? Vad är skillnaden?
Ja att låta klipparen ladda i gassande sol är antagligen illa det med (vilket manualerna påpekar). Jag inbillar mig dock att konstruktörerna vidtagit åtgärder för att växla ut värmen så gott det går. Att stänga in klipparen i ett varmt hus lär motverka det.Costanza skrev:Kanske har du rätt, men min tanke är såhär...
Temperaturen i en relativt sluten konstruktion kan bli ganska hög, men om man inte har den så blir ju klipparens yttre skal den slutna konstruktionen som ger en enorm värme inuti maskinen.
Det är väl ändå temperaturen i maskinen, där batterier och allt sitter, som räknas?
Hur som, jag är med dig på att en välventilerad konstruktion är att föredra (ur den synvinkeln).
/C
Oavsett. För att vara säker så gör jag som jag tänkt.
Såg ett i dina bilder med täckta sidor och svart tjärpapp på taket. För mig känns det som om det blir varmt om det står mitt i solen.mortimer skrev:
Jag har skaffat ett sådant här tak, som kanske är en bra kompromiss:
https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/260353-tak-till-am-305-308-tips.html#post2281047
Förankrad med samma typ av jordskruv som laddstationen, därför enkel att ställa undan under vintern.
Tycker att den är enkel, hyfsat diskret, effektiv mot middagssol och regn. Skyddar öven baksidan av laddstationen (=kabellisten) mot väta.
https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/260353-tak-till-am-305-308-tips.html#post2281047
Förankrad med samma typ av jordskruv som laddstationen, därför enkel att ställa undan under vintern.
Tycker att den är enkel, hyfsat diskret, effektiv mot middagssol och regn. Skyddar öven baksidan av laddstationen (=kabellisten) mot väta.
Jag har köpt precis de där två prylarna också och blivit liggandes i över ett år nu för jag fattar inte hur det ska kopplas med sladdarna för jag får ingen signal. Misstänker att jag fått med ett tomt batteri från clas ohlsson och har länge tänkt testa byta ut det men hur som helst hur kopplar du sladdarna så jag inte gör det fel i alla fall.pacman42 skrev:Är tyvärr inte hemma denna veckan, så foto fungerar inte just nu (men gräset blir klippt ändå ;-). Men jag har med dubbelhäftande tejp satt fast en brytare innanför skalet till laddstationen så att "skärmen" öppnar den när den laddas (AM220AC) Det är denna brytare:
- [länk]
Och sedan använder jag denna för att skicka signalen:
- [länk]
Min uppfattning är att den mesta värm som kommer in i bil är genom rutornaRoAd skrev:Du får gärna visa på vad jag har fel i? Om solen värmer upp taket och taket inte är isolerat kommer förstås taket värma upp insidan av huset.
Är ett robothus ventilerat blir det svalare inuti oavsett vad det är för tak
det var mina uppfattningar
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg