E Erik -74 skrev:
Nej det är ju helt sant, men nu blandar du äpplen och päron hej vilt. Jag har gjort en investering i solceller. Genom att göra den så har jag sänkt mina kostnader för min elförbrukning. Den besparingen motsvarar 9,2% avkastning på den investeringen.
Det är jättebra, men elen var dyr i början av 2023. Det blir inte lika bra under 2024 (enligt min spåkula).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur har du räknat? Har du siffrorna på den interna produktionen också från din växelriktare eller har du jämfört med föregående år?
Denna beräkning är min faktiska förbrukning, dvs det jag har köpt plus det som jag har förbrukat av min egen produktion dvs totalt producerat minus såld el.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E Erik -74 skrev:
Nej det är ju helt sant, men nu blandar du äpplen och päron hej vilt. Jag har gjort en investering i solceller. Genom att göra den så har jag sänkt mina kostnader för min elförbrukning. Den besparingen motsvarar 9,2% avkastning på den investeringen.
Vilken ränta har du räknat med då? Inflationen har ju varit minst sagt hög den senaste tiden.

Men om vi ser din kalkyl som väldigt optimistisk så har du i allra bästa fall fått tillbaka investeringen på 10 år. Och då har även restvärdet minskat till typ hälften (också optimistiskt).

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Aha, då skall jag genast starta min 5 kW Elbjörn i uterummet och låta den gå så blir det bra 😄😄😄Allt efter rekomendationer från Ebberöds bank!
Det beror på elpriset om det lönar sig eller ej, men det kan definitivt löna sig. I Nederländerna så lönade det sig verkligen då elpriset låg på -5kr/kWh...

Och på tal om Nederländerna så har jag tidigare skrivit om deras korkade subvention av solpaneler som gjorde att man fick kvitta sin produktion från sommaren med konsumtion på vintern. Detta gjorde att folk installerade för mycket solpaneler och att solproduktionen i landet hotar stabiliteten i elsystemet. Folk har inga incitament att sluta producera el ens när elpriset blir negativt. Nu har regeringen där ändrat så att man bara får kvitta 70% av produktionen, vilket leder till att de som kan installerar ännu fler paneler på sina hus...

• Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Excel
K Kluffe skrev:
Amortering är ingen kostnad?

Någon låter installera en solcellsanläggning för 200kSEK för lånade pengar, använder den i 20 år varefter den skrotas. En amortering på lånet om 10kSEK per år kan rimligtvis inte tas upp som annat än en kostnad i en övergripande kalkyl? Samt därtill ränta på lånet.

Om personen istället säljer huset direkt efter installationen och huspriset går upp 200kSEK pga solcellsanläggningen så ligger man +/-noll. Skulle huspriset istället gå upp 400kSEK pga anläggningen så har man tjänat 200kSEK (innan skatt) på installationen, dvs om kalkylen ska omfatta evt värdeökning på huset så är utmaningen liknande som när man funderar på om det kommer löna sig eller inte att tex köpa en aktie.

Om man hävdar att amortering inte ska betraktas som en kostnad så bygger ju detta på att det man lånat för att investera i har obegränsad livslängd / ett värde som inte sjunker, såsom man skulle kunna hävda för tex ett hus (så länge det renoveras kontinuerligt). Till skillnad alltså från en fysisk anläggning såsom solceller.
Amortering är ingen kosnad, helt korrekt. Däremot är förslitning och minskat värde en kostnad.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Amortering är ingen kostnad?
Nej, amortering är inte en kostnad. Faktum är att amortering gör att du sänker dina räntekostnader. Att amortera innebär att du betalar av på din skuld till banken, inte att förväxla med ränta som är en avgift.

https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/guider/amortering-kostnad-eller-sparande

Jag håller inte med banken helt, jag tycker att det beror på vad det är man amorterar på.

Har det man amorterar inget värde kvar efter amorteringen (ex: lån till semesterresa) så är det en kostnad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilken ränta har du räknat med då? Inflationen har ju varit minst sagt hög den senaste tiden.

Men om vi ser din kalkyl som väldigt optimistisk så har du i allra bästa fall fått tillbaka investeringen på 10 år. Och då har även restvärdet minskat till typ hälften (också optimistiskt).
Hur menar du då? Som exempel, om jag tar pengar från mitt konto och köper fonder. Fonderna avkastar plus eller minus. Hur menar du att jag räkna in en ränta här?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Nissens
E Erik -74 skrev:
Hur menar du då? Som exempel, om jag tar pengar från mitt konto och köper fonder. Fonderna avkastar plus eller minus. Hur menar du att jag räkna in en ränta här?
Jag menar att om du köper något för 200 000:- och har tex 10% inflation året som kommer, så är motsvarande köpkraft 220 000:- efter ett år.

Obs, detta är bara ett exempel för att tydliggöra inflationsfaktorn. När man kompenserar för den brukar det kallas ränta.

Hur hög avskrivning räknar du med?

Excel Excel skrev:
Amortering är ingen kosnad, helt korrekt. Däremot är förslitning och minskat värde en kostnad.
Vi kan leka med ord...

TS kommer i det här exemplet behöva betala 10kSEK till banken varje år i 20 år. Privatekonomiskt är det pengar som ska dras från lönekontot varje månad (tillsammans med ränteutgiften).

Att låtsas som att just dessa pengar på något sätt är ett sparande blir fel, efter de där 20 åren finns inget kvar av värde för det TS en gång lånat pengar till (om inte TS har tur och anläggningen fungerar några enstaka år ytterligare).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi funderar över hur bäst minska energiförbrukningen. Antingen solceller eller byta värmepannan (inkl utedel) från 2007. Värmen är ett luft/vatten system. Har hört många som har väldigt positiva erfarenheter av att byta värmeanläggning då nya har mycket bättre verkningsgrad. Och funderar på att det kanske är bättre att lägga pengarna här än på solcelller...
En ctc eco el är en maskin som arbetar mot fastkondensering,

Det lönar sig att byta ut den!

K Kluffe skrev:
Vi kan leka med ord...

TS kommer i det här exemplet behöva betala 10kSEK till banken varje år i 20 år. Privatekonomiskt är det pengar som ska dras från lönekontot varje månad (tillsammans med ränteutgiften).

Att låtsas som att just dessa pengar på något sätt är ett sparande blir fel, efter de där 20 åren finns inget kvar av värde för det TS en gång lånat pengar till (om inte TS har tur och anläggningen fungerar några enstaka år ytterligare).
Om man då köper en solcellsanläggning för 110000 kr och den håller i minst 30 år då blir det lite andra siffror eller hur:)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på elpriset om det lönar sig eller ej, men det kan definitivt löna sig. I Nederländerna så lönade det sig verkligen då elpriset låg på -5kr/kWh...

Och på tal om Nederländerna så har jag tidigare skrivit om deras korkade subvention av solpaneler som gjorde att man fick kvitta sin produktion från sommaren med konsumtion på vintern. Detta gjorde att folk installerade för mycket solpaneler och att solproduktionen i landet hotar stabiliteten i elsystemet. Folk har inga incitament att sluta producera el ens när elpriset blir negativt. Nu har regeringen där ändrat så att man bara får kvitta 70% av produktionen, vilket leder till att de som kan installerar ännu fler paneler på sina hus...
Ja, och i Nya Guinea fungerar det minsann så här....

Jag har precis samma situation - en EcoEl med EcoAir från 2007, men bor lite mer norrut. Her bestämmt att byta ut till ny LVVP för att solceller kan göra inget när en pump from 2007 slutar funka och då ska jag betala för båda. Har också elbil och med timpris och 50% rabatt på laddning har jag i princip inga kostnader för den (kör runt 200 mil per månad, betalar runt 200-300 kr för el till bil inkl nätavgift och laddar bara hemma).

P Pligg85 skrev:
Jag kan trösta dig med att ingen som köpt solceller de sista åren har tjänat en krona på det än.

Räknar de in uteblivna avkastningar (om de haft pengarna) eller räknar in räntekostnader om de lånat på ett eller annat sätt?

De kanske lägger 150-250 tusen på en anläggning och har en liten besparing. Hade så sent som igår en diskussion där ägarna minsann hade X antal kwh redan på året. Kunde konstatera att de sparat el för 10kr på 3 dagar.

Alla ägare med solceller har ju samma defekter.
Ingen annan skulle springa omkring och berätta om att de minsann tjänar kaffepengar redan.

Följer några fanatiker som gillar att redovisa sina pengamaskiner i form av solceller men ingen jämför med alternativa investeringar.

Jag har tagit in några offerter från 2019 till december 2023. Ingen har lockat och framförallt inte varit ekonomiskt revolutionerande. Absolut ingen skulle jag tjänat en krona på hittills.

Men hade jag lagt en kvarts miljon på något menat som investering så kanske behovet av att hävda lönsamhet hade varit stort.
Exakt! Om det nu är så enormt lönsamt med solceller så finns det ju oändligt med tak i Sverige att installera på. Varför har inte alla tak solceller?

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.