D Doldaskruvar skrev:
Exakt! Om det nu är så enormt lönsamt med solceller så finns det ju oändligt med tak i Sverige att installera på. Varför har inte alla tak solceller?
Finns ju jättemånga som tjänar miljoner i Sverige.
Varför kan inte alla fattiga göra det också:)

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Doldaskruvar skrev:
Exakt! Om det nu är så enormt lönsamt med solceller så finns det ju oändligt med tak i Sverige att installera på. Varför har inte alla tak solceller?
Japp.

Eller som jag brukar säga till elektriker på jobbet:

Den dagen du skaffar solceller på villan som köper materialet till inköpspris och monterar själv, då kanske jag också funderar på solceller.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Japp.

Eller som jag brukar säga till elektriker på jobbet:

Den dagen du skaffar solceller på villan som köper materialet till inköpspris och monterar själv, då kanske jag också funderar på solceller.
Det har jag iofs en kompis som är elektriker som har gjort....
...men han säger till mig att han inte hade kunnat räkna hem det utan att ha en pool.

• Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
En ctc eco el är en maskin som arbetar mot fastkondensering,

Det lönar sig att byta ut den!
Så kan man inte kategoriskt säga. Sorry!
Min nya LVVP jobbar mot fast kondensering (även om den är gjord för att inte göra det ) med en COP som överstiger de flesta som inte gör det ;)
Vad sägs om en COP på sommaren på 7.8 då jag värmer poolen eller 3.7 då dygnsmedeltempen är mellan -7 och -15 på vintern? (med en framledning på 45C)

Dvs alla maskiner som jobbar mot fast kondensering är per definition inte dåliga.
Min förra LVVP jobbade inte mot fast kondensering och den var mer eller mindre en glorifierad elpatron vid -10C eller kallare

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Det har jag iofs en kompis som är elektriker som har gjort....
...men han säger till mig att han inte hade kunnat räkna hem det utan att ha en pool.
Ja, elektriker är ju mattesnille😎

En annan sak att fundera på är ju också att utvecklingen på solceller är väldigt snabb. Vilket gör att de blir dramatiskt mycket billigare för varje årtionde.
Idag krävs 1 400grader Celsius för att tillverka solceller. Nya typer av solceller som till exempel Perovskite solceller tillverkas i rumstemperatur. Nu är dessa inte kommersiellt gångbara ännu, men om 10 år så är de förmodligen i produktion vilket kommer att driva ned kostnaden för en anläggning rejält.
Perovskite solceller
Cost decline for solar systems

Det är väldigt osannolikt att vi får se samma enorma effektivitetsökning, och därmed prisfall på värmepumpar. Därför tror jag att spara pengarna tills värmepumpen ger upp är en betydligt bättre investering.
Men jag förstår också att man gärna vill ha solceller när alla andra har det, och som tidigare skrevs är det absolut smartaste att göra sin partner nöjd. Happy wife happy life 😀

• Stapeldiagram som visar sjunkande kostnader för solenergi, både bostads- och storskaliga anläggningar, från 2010 till 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
Som att vänta på en ny bilmodell…

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Excel
K Kluffe skrev:
Vi kan leka med ord...

TS kommer i det här exemplet behöva betala 10kSEK till banken varje år i 20 år. Privatekonomiskt är det pengar som ska dras från lönekontot varje månad (tillsammans med ränteutgiften).

Att låtsas som att just dessa pengar på något sätt är ett sparande blir fel, efter de där 20 åren finns inget kvar av värde för det TS en gång lånat pengar till (om inte TS har tur och anläggningen fungerar några enstaka år ytterligare).
Amortering fortfarande ingen kostnad, det är heller inget sparande.(oklart var du fått det ifrån)

Det är bra att ha koll på begreppen eftersom kostnad,utgift, utbetalning har olika innebörd.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Finns ju jättemånga som tjänar miljoner i Sverige.
Varför kan inte alla fattiga göra det också:)
Då är de inte fattiga😀

• Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
D Doldaskruvar skrev:
Det är inte enormt lönsamt. Dock lönsamt. Speciellt för alla som förbrukar el när solen skiner. Köpcentrum, fabriker, kontor, sjukhus mm mm. Du tjänar mer på att minska dina inköp än att sälja. Iaf i det långa loppet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
OK, om vi skall märka ord så...

Låt mig då formulera om det:
- all el du producerar över din egen konsumtion kommer bara att betalas med spotpriset + nätnytta (om det finns någon i ditt nät). Det gör att det blir en tydlig brytpunkt när du börjar producera mer än din egen konsumtion.

Om vi gör några antaganden och räknar på dessa:
- inköpspriset ligger i snitt 25% över försäljningspriset (lågt räknat, men OK)
- förbrukningen ligger på 15000 kWh/år innan solpanelerna
- förbrukningen faller till 10000 kWh/år med panelerna
- vi antar att skatt, överföring, minus nätnytta utgör ca 60 öre/kWh (lågt räknat, men enklast att räkna så - man får fram poängen ändå)
- nätnyttan är 12,5 öre

Om du nu producerar 15000 kWh då blir det:
10000*x - 5000*1 = 0 --> x=0,5 dvs elpriset måste vara hälften så högt när du köper än när du säljer för att elräkningen skall bli noll.

Och om vi nu skall räkna med 25% högre elpris på inköpt el (1,125 kommer från elpris vid försäljning + nätnytta):
10000*1,25 - 5000*1 = y*1,125 där y är det du måste tjäna in på överskottet --> y = 6667, dvs du måste ha en 133% större anläggning än din årsförbrukning för att få en noll-räkning med 25% dyrare el vid inköp (eftersom du inte får 60-öringen).

--> Med reservation för fel, men jag tror detta blev rätt.

Siffrorna är ju bara indikativa eftersom jag gjorde ett antal antaganden, men jag försökte hålla antagandena åt det håll som skulle minska anläggningens storlek.
Det du glömmer är att dom sista 5000 kwh är billigare än dom första 10 000. Det är många fasta kostnader när du monterar solceller. Ställning, elektriker mm. Det kostar lika mycket att koppla in en anläggning på 10' kwp som en på 15'.
Så faktum är att det behöver inte vara sämre vinst bara för att du inte får 60-öringen.
Mina kusiner satte upp dubbelt så många solpaneler som jag. Men deras kostnad var inte dubbelt så dyr. Kanske 30% dyrare.
Därför brukar man 'maxa' taket när man ändå monterar. Speciellt om du inte redan har elbil som kommer öka din förbrukning i framtiden.
Det är många parametrar att ta hänsyn till. Speciellt då varje hus skiljer sig åt. Ta in några olika offerter så kommer du märka det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Det du glömmer är att dom sista 5000 kwh är billigare än dom första 10 000. Det är många fasta kostnader när du monterar solceller. Ställning, elektriker mm. Det kostar lika mycket att koppla in en anläggning på 10' kwp som en på 15'.
Så faktum är att det behöver inte vara sämre vinst bara för att du inte får 60-öringen.
Mina kusiner satte upp dubbelt så många solpaneler som jag. Men deras kostnad var inte dubbelt så dyr. Kanske 30% dyrare.
Därför brukar man 'maxa' taket när man ändå monterar. Speciellt om du inte redan har elbil som kommer öka din förbrukning i framtiden.
Det är många parametrar att ta hänsyn till. Speciellt då varje hus skiljer sig åt. Ta in några olika offerter så kommer du märka det.
Nej, jag glömde inte det. Jag räknade med samma pris/värde genom att jag antog att 60-öringen plus nätnyttan kvittade energiskatt och nätöverföringsavgift. Och med dessa siffror så behöver man 133% större tak (mer än dubbelt så stort) som energiförbrukningen kräver för att man skall slippa alla elräkningar.

Här runtikring har de flesta panelerna på markställning, då slipper dom problemet med att om taket behöver repareras måste en elektriker riva panelerna innan rep och återmontera dom efter.

Det kan antar jag lätt kan äta upp hela förtjänsten..

Redigerat:
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Här runtikring har de flesta panelerna på markställning, då slipper dom problemet med att om taket behöver repareras måste en elektriker riva panelerna innan rep och återmontera dom efter.

Det kan antar jag lätt äta upp hela förtjänsten..
Det är ju helt sjukt att man behöver en elektriker för att koppla i och koppla ur snäppkontakter, samt för att skruva loss och fast panelerna. Växelriktare och kabeldragning till den förstår jag att man behöver elektriker till, men detta?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Solceller säkerligen fungera bra på många tak. Men stora solcells parker kommer aldrig bli någon super hit i Sverige. Jag tror vindkraft mycket bättre än sol. Även om solkraft fungerar när det är grått så är det inte då någon super prestanda.
Vinden har liknande problem. Den levererar bäst när det blåser som mest. En skillnad är att vindkraften fungerar hela dygnet.

När elpriset var lågt då gjorde jag en sån enkel koll på nätet. Man vet att det är lite glädje siffror. Då skulle det ta 10år att räkna hem. Så länge elpriset är högt så går snabbare att räkna hem det. Dock anser jag att gör man en kalkyl så kan man inte räkna med subventioner och tillägg på elpriset som det är Idag. Eftersom dessa kan vara borta nästa år. Vi vet att de kommer försvinna. Vi vet inte när men elbolagen kommer tröttna på ge bort pengar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.