Det är många som visar hur mycket pengar man kan tjäna på solceller. Men ingen har visat hur stor anläggning mam har eller kostade
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är många som visar hur mycket pengar man kan tjäna på solceller. Men ingen har visat hur stor anläggning mam har eller kostade
Det är i stort sett ingen som tjänar på sina solceller. Innan man fått tillbaka de investerade pengar inklusive ränta kan man börja tjäna på det. Det lär vara några år kvar för nästan alla.z
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
E Erik -74 skrev:
Vi gjorde både och. Vårt hus, enplan på 170 kvm med frånluftsvärmepump modell äldre och FTX modell äldre närmade sig 30.000 kWh i årsförbrukning. Håller till utanför Sthlm. Bytte till en luft/vatten VP som sänkte elförbrukningen med ca 50%. Vi bytte samtidigt till en ny FTX. Vi satte upp solceller för att täcka den andra halvan, då fick man heller inte vara nettoproducent utan att riskera att få betala nätägaren. Så här i efterhand skulle vi ha satt upp fler paneler.

Några år efter och med betydligt högre elpriser är vi nöjda med att vi gjorde som vi gjorde. Under 2023 så
# Köpte 15.114 kWh
# Egenförbrukade 3.821 kWh
# Sålde 10.440 kWh
Alla fakturor betalda till nätägare och elhandelsbolag (lät pengarna för såld el vara tillgodo och räknas av efter hand) samt avdrag för 60-öringen för såld el summerade till 16.585 kr vilket ger en totalkostnad på 0,88 kr/kWh. Förbrukningen har ökat i och med en ren elbil och en laddhybrid, för 2023 var det 5.500 kWh.
Hur många år är det kvar innan ni går plus?
Sedan är det ju så att ni säljer el billigt och köper det dyrt. Elen är dyrast på vintern när den behövs mest, även om den är betydligt billigare nu än tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Förklara gärna hur man kan tappa något man inte har...
OK, om vi skall märka ord så...

Låt mig då formulera om det:
- all el du producerar över din egen konsumtion kommer bara att betalas med spotpriset + nätnytta (om det finns någon i ditt nät). Det gör att det blir en tydlig brytpunkt när du börjar producera mer än din egen konsumtion.

Om vi gör några antaganden och räknar på dessa:
- inköpspriset ligger i snitt 25% över försäljningspriset (lågt räknat, men OK)
- förbrukningen ligger på 15000 kWh/år innan solpanelerna
- förbrukningen faller till 10000 kWh/år med panelerna
- vi antar att skatt, överföring, minus nätnytta utgör ca 60 öre/kWh (lågt räknat, men enklast att räkna så - man får fram poängen ändå)
- nätnyttan är 12,5 öre

Om du nu producerar 15000 kWh då blir det:
10000*x - 5000*1 = 0 --> x=0,5 dvs elpriset måste vara hälften så högt när du köper än när du säljer för att elräkningen skall bli noll.

Och om vi nu skall räkna med 25% högre elpris på inköpt el (1,125 kommer från elpris vid försäljning + nätnytta):
10000*1,25 - 5000*1 = y*1,125 där y är det du måste tjäna in på överskottet --> y = 6667, dvs du måste ha en 133% större anläggning än din årsförbrukning för att få en noll-räkning med 25% dyrare el vid inköp (eftersom du inte får 60-öringen).

--> Med reservation för fel, men jag tror detta blev rätt.

Siffrorna är ju bara indikativa eftersom jag gjorde ett antal antaganden, men jag försökte hålla antagandena åt det håll som skulle minska anläggningens storlek.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är många som visar hur mycket pengar man kan tjäna på solceller. Men ingen har visat hur stor anläggning mam har eller kostade
mjo det gjorde jag delvis i inlägg 138
Skrev att det var en 10kWp anläggning.
Skrev dock inte vad den kostade ;)
Min anläggning för 3 år sen kostade 120k i rena pengar ut. Kommer inte ihåg om det var ROT eller grönt avdrag eller nått annat avdrag som automatiskt skedde. Det var då en "nyckelfärdig" anläggning. Dvs jag gjorde inget arbete själv.
Så min anläggning ligger därmed på 12tusen / kWp

Nissens Nissens skrev:
Det är i stort sett ingen som tjänar på sina solceller. Innan man fått tillbaka de investerade pengar inklusive ränta kan man börja tjäna på det. Det lär vara några år kvar för nästan alla.z
Det beror på hur man ser på saken ;)
Ser man det på det sättet att den ska betala av sig innan man "tjänar" på den så har du helt rätt.
Ser man det på sättet "köpte solceller istället för att köpa ny bil (som nästan alltid bara kostar) och där med tjänar pengar på dem från dag 1" då stämmer det inte

I folkmun verkar konsensus vara sätt 2. Dvs att man tjänar pengar på det från dag 1 (för att man skulle annars ha spenderat pengarna på annat som är ren kostnad)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
M MrDizzy skrev:
mjo det gjorde jag delvis i inlägg 138
Skrev att det var en 10kWp anläggning.
Skrev dock inte vad den kostade ;)
Min anläggning för 3 år sen kostade 120k i rena pengar ut. Kommer inte ihåg om det var ROT eller grönt avdrag eller nått annat avdrag som automatiskt skedde. Det var då en "nyckelfärdig" anläggning. Dvs jag gjorde inget arbete själv.
Så min anläggning ligger därmed på 12tusen / kWp


Det beror på hur man ser på saken ;)
Ser man det på det sättet att den ska betala av sig innan man "tjänar" på den så har du helt rätt.
Ser man det på sättet "köpte solceller istället för att köpa ny bil (som nästan alltid bara kostar) och där med tjänar pengar på dem från dag 1" då stämmer det inte

I folkmun verkar konsensus vara sätt 2. Dvs att man tjänar pengar på det från dag 1 (för att man skulle annars ha spenderat pengarna på annat som är ren kostnad)
Bilar är en dålig jämförelse, ingen köper en ny bil och förväntar sig att tjäna pengar på den.

Däremot har många fått för sig att om de investerar hundratusentals kronor i solceller och sedan kanske minskar sina nettokostnader för elen året efter med säg 5000:- så får man för sig att man tjänat 5000:-.

Det är ju helt galet att räkna så…
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
OK, om vi skall märka ord så...

Låt mig då formulera om det:
- all el du producerar över din egen konsumtion kommer bara att betalas med spotpriset + nätnytta (om det finns någon i ditt nät). Det gör att det blir en tydlig brytpunkt när du börjar producera mer än din egen konsumtion.

Om vi gör några antaganden och räknar på dessa:
- inköpspriset ligger i snitt 25% över försäljningspriset (lågt räknat, men OK)
- förbrukningen ligger på 15000 kWh/år innan solpanelerna
- förbrukningen faller till 10000 kWh/år med panelerna
- vi antar att skatt, överföring, minus nätnytta utgör ca 60 öre/kWh (lågt räknat, men enklast att räkna så - man får fram poängen ändå)
- nätnyttan är 12,5 öre

Om du nu producerar 15000 kWh då blir det:
10000*x - 5000*1 = 0 --> x=0,5 dvs elpriset måste vara hälften så högt när du köper än när du säljer för att elräkningen skall bli noll.

Och om vi nu skall räkna med 25% högre elpris på inköpt el (1,125 kommer från elpris vid försäljning + nätnytta):
10000*1,25 - 5000*1 = y*1,125 där y är det du måste tjäna in på överskottet --> y = 6667, dvs du måste ha en 133% större anläggning än din årsförbrukning för att få en noll-räkning med 25% dyrare el vid inköp (eftersom du inte får 60-öringen).

--> Med reservation för fel, men jag tror detta blev rätt.

Siffrorna är ju bara indikativa eftersom jag gjorde ett antal antaganden, men jag försökte hålla antagandena åt det håll som skulle minska anläggningens storlek.
Aha, då skall jag genast starta min 5 kW Elbjörn i uterummet och låta den gå så blir det bra 😄😄😄Allt efter rekomendationer från Ebberöds bank!
 
Nissens Nissens skrev:
Bilar är en dålig jämförelse, ingen köper en ny bil och förväntar sig att tjäna pengar på den.

Däremot har många fått för sig att om de investerar hundratusentals kronor i solceller och sedan kanske minskar sina nettokostnader för elen året efter med säg 5000:- så får man för sig att man tjänat 5000:-.

Det är ju helt galet att räkna så…
Jag har redovisat både vad min anläggning kostade och mina elräkningar ligger under mina foto och som det verkar på detta forum så är den största skrönan att en solcellsanläggning kostar FLERA hundratusen kr.
Dom flesta här inklusive mig verkar ha betalt strax över hundra tusen för sina anläggningar vilket stämmer med boolis priser där även nyare anläggningar är med.
Det var väl 137000 kr snittet var och priset på huset ökade 250000 kr.
Redovisade också min systers anläggning som då kostade 110 000 kr och drog in 30000 kr 2022 och 17000 kr 2023.
Så för våran del så tycker inte jag att det ser helt galet ut:)
Önskar dig en solig sommar även om du inte har solceller.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
A Argastesnickaren skrev:
Jag har redovisat både vad min anläggning kostade och mina elräkningar ligger under mina foto och som det verkar på detta forum så är den största skrönan att en solcellsanläggning kostar FLERA hundratusen kr.
Dom flesta här inklusive mig verkar ha betalt strax över hundra tusen för sina anläggningar vilket stämmer med boolis priser där även nyare anläggningar är med.
Det var väl 137000 kr snittet var och priset på huset ökade 250000 kr.
Redovisade också min systers anläggning som då kostade 110 000 kr och drog in 30000 kr 2022 och 17000 kr 2023.
Så för våran del så tycker inte jag att det ser helt galet ut:)
Önskar dig en solig sommar även om du inte har solceller.
Betalade ca 130.000:- för 11,25kWp Två fantastiska år i ryggen!
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det var väl 137000 kr snittet var och priset på huset ökade 250000 kr.
Jag tror man ska ta dylika undersökningar med en stor nypa salt. För det första är det Booli som gjort den, någon som tjänar pengar i husförsäljningsbranschen. De har förstås en anledning till att ta fram sådana här undersökningar och det är troligen inte alltigenom altruism.

Sen bygger den på statistik på drygt 600 villor under 18-23. Ska jämföras med att det säljs 100-200 000 bostäder om året i Sverige.

Med det klena underlag de haft kunde de dels se att fram till 2020 var ökningen nätt och jämnt investeringskostnaden och därefter har det ökat drastiskt. Givetvis sker ju det i takt med att priserna på hårdvaran stack iväg de åren också. Lika självklart kommer de investeringar som gjordes när solcellerna var svindyra att vara värt mindre när priserna faller. Lite som att en begagnad Tesla från före prissänkningen tappar sitt värde mer jämfört med den som köptes precis efter.

Sen är ju nästa fråga om det är enbart solcellerna som avgör. Inte många monterar solceller på fallfärdiga tak utan ofta renoveras taket i samband eller i närtid före. De jämförbara hus i kvarteret som har solceller på taket har ju statistiskt sett också nyare renoverat tak. Ser man till vilka villor som helst och vilken åtgärd som helst så brukar det också gälla. Villan som har renoverad el har ofta också högre renoveringsstandard än den villa som INTE har det (statistiskt sett).

Summa summarum, jag skulle inte ge 5 öre för en sådan "undersökning". Med statistik kan man visa allt...
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Amortering är ingen kostnad, likväl som utbetalning av ett lån inte är en intäkt.

Räntan efter ränteavdrag är TS kostnad.
Därtuöver tillkommer skattereduktionen TS får för såld el.

Har svårt att ett bensindrivet elverk skulle vara mer lönsamt, du kanske kan ta fram en beräkning som bevisar detta?

Tror TS får svaret i en kalkyl, sen är det ofta svårt att ta beslut eftersom det finns osäkerheter i form av ränta, pris på el, inflation mm.
Amortering är ingen kostnad?

Någon låter installera en solcellsanläggning för 200kSEK för lånade pengar, använder den i 20 år varefter den skrotas. En amortering på lånet om 10kSEK per år kan rimligtvis inte tas upp som annat än en kostnad i en övergripande kalkyl? Samt därtill ränta på lånet.

Om personen istället säljer huset direkt efter installationen och huspriset går upp 200kSEK pga solcellsanläggningen så ligger man +/-noll. Skulle huspriset istället gå upp 400kSEK pga anläggningen så har man tjänat 200kSEK (innan skatt) på installationen, dvs om kalkylen ska omfatta evt värdeökning på huset så är utmaningen liknande som när man funderar på om det kommer löna sig eller inte att tex köpa en aktie.

Om man hävdar att amortering inte ska betraktas som en kostnad så bygger ju detta på att det man lånat för att investera i har obegränsad livslängd / ett värde som inte sjunker, såsom man skulle kunna hävda för tex ett hus (så länge det renoveras kontinuerligt). Till skillnad alltså från en fysisk anläggning såsom solceller.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur många år är det kvar innan ni går plus?
Sedan är det ju så att ni säljer el billigt och köper det dyrt. Elen är dyrast på vintern när den behövs mest, även om den är betydligt billigare nu än tidigare.
Tittar jag på år 2023 och jämför det jag faktiskt betalat med att jag i stället skulle betalat månadsmedelpris för min förbrukade el och inte haft några solceller. Så gör den skillnaden att jag har fått 9,2% avkastning på min investering i solceller, vilket jag tycker är en bra sifra om jag jämför med börsen. Det jag vet är att jag har en lägre månadskostnad för min elförbrukning med solceller än utan solceller. Den minskade kostnaden bör leda till ett högre värde på huset men det är bara spekulation.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E Erik -74 skrev:
Tittar jag på år 2023 och jämför det jag faktiskt betalat med att jag i stället skulle betalat månadsmedelpris för min förbrukade el och inte haft några solceller. Så gör den skillnaden att jag har fått 9,2% avkastning på min investering i solceller, vilket jag tycker är en bra sifra om jag jämför med börsen. Det jag vet är att jag har en lägre månadskostnad för min elförbrukning med solceller än utan solceller. Den minskade kostnaden bör leda till ett högre värde på huset men det är bara spekulation.
Jo, men du har betalat mycket i en engångskostnad för att få lägre löpande kostnader.

Säg att jag skulle betala in 200 000:- på min elleverantörs konto och säga till dem att ta från de pengarna och finansiera kommande elförbrukning.

Inte skulle det betyda att jag sparat något bara för att det inte kommer några elräkningar under några år…
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
E Erik -74 skrev:
Tittar jag på år 2023 och jämför det jag faktiskt betalat med att jag i stället skulle betalat månadsmedelpris för min förbrukade el och inte haft några solceller. Så gör den skillnaden att jag har fått 9,2% avkastning på min investering i solceller, vilket jag tycker är en bra sifra om jag jämför med börsen. Det jag vet är att jag har en lägre månadskostnad för min elförbrukning med solceller än utan solceller. Den minskade kostnaden bör leda till ett högre värde på huset men det är bara spekulation.
Hur har du räknat? Har du siffrorna på den interna produktionen också från din växelriktare eller har du jämfört med föregående år?
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men du har betalat mycket i en engångskostnad för att få lägre löpande kostnader.

Säg att jag skulle betala in 200 000:- på min elleverantörs konto och säga till dem att ta från de pengarna och finansiera kommande elförbrukning.

Inte skulle det betyda att jag sparat något bara för att det inte kommer några elräkningar under några år…
Nej det är ju helt sant, men nu blandar du äpplen och päron hej vilt. Jag har gjort en investering i solceller. Genom att göra den så har jag sänkt mina kostnader för min elförbrukning. Den besparingen motsvarar 9,2% avkastning på den investeringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.