K Klacken skrev:
Men du har missat det mest grundläggande. Jag producerar väldigt mycket fler kWh än jag förbrukar vår/sommar/höst är jag förbrukar. Dessa KRONOR som jag får tillgodo räcker o blir över vintern. Min senaste elräkning fick jag 2022/02. Det du o andra inte tycks förstå är att man sparar kronor o inte kWh
Men då får du ju väldigt dåligt betalt för en stor del av produktionen, du tappar ju 60 öre i bidrag på allt över din konsumtion. Hur räknar du hem investeringen som krävdes för att nå dit?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Men då får du ju väldigt dåligt betalt för en stor del av produktionen, du tappar ju 60 öre i bidrag på allt över din konsumtion. Hur räknar du hem investeringen som krävdes för att nå dit?
Det där är en gsnska bra fråga, när jag installerade min anläggning var merkostnaden för ytterligare 6 paneler marginell i sammanhanget.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det där är en gsnska bra fråga, när jag installerade min anläggning var merkostnaden för ytterligare 6 paneler marginell i sammanhanget.
I mitt fall har jag inte ens tak till årsbehovet. Nackdelen med suterränghus/tvåvåningshus, takytan blir liten. Särskilt när man har taket i sydsydost och inte i väster/öster.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har fått detta med momskvittning delvis om bakfoten, det är inte det som är förklaringen till varför "60-öringen" finns.

Det stöttes och blöttes en del olika ersättningsmodeller för tio år sedan i regering och riksdag, man valde denna skattereduktionsmodell som är delvis kopplad till elskatten.

Motivet var/är att ge en rimlig ersättning till mikroproducenter för såld el vilket sker till spotpris men att man köper tillbaka denna el med påslag för elskatt, moms, nätavgifter, detta ansågs alltför ogynnsamt för mikroproducenterna. Hade all producerad el gått till egenkonsumtion direkt utan att ta omvägen via elnätet så hade mikroproducenten inte haft dessa skatter och avgifter, så kan resonemanget se ut kanske. Vet ej men en gissning.
Alltså det är en subvention när man säljer el.
Vi är nog överens om att det är en ren subvention.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Men du har missat det mest grundläggande. Jag producerar väldigt mycket fler kWh än jag förbrukar vår/sommar/höst är jag förbrukar. Dessa KRONOR som jag får tillgodo räcker o blir över vintern. Min senaste elräkning fick jag 2022/02. Det du o andra inte tycks förstå är att man sparar kronor o inte kWh
Vad kostade din anläggning och hur stor är den? Två väldigt viktiga parametrar. Har du en hel jätte anläggning eller har du två paneler på taket i halvskugga.
Jag antar att du betalat av anläggningen
Innan dess kan du inte spara ett öre.
Huruvida du sparar i kronor eller kWh. Du säljer kwh och får ören.

pacman42 pacman42 skrev:
I mitt fall har jag inte ens tak till årsbehovet. Nackdelen med suterränghus/tvåvåningshus, takytan blir liten. Särskilt när man har taket i sydsydost och inte i väster/öster
Förhoppningsvis har inte heller anläggningen kostat lika mycket.
De stora pengarna kräver de stora anläggningarna. Men också de stora kostnaderna. Konstigt nog.pratar man aldrig procent. Ingen berättar heller hur mycket anläggning ska ge.
Alla tjänar inte på solceller.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Slippareklam skrev:
Elpriset har ju senaste åren varit typ 5-10 ggr dyrare på vintern än sommaren.

Det innebär att en åtgärd som sparar 1kwh vintertid är att jämföra med en som sparar 5-10kwh sommartid.

Om din solanläggning producerar 10k kwh på ett år räcker det ju typ med att ditt byte av vp sparar 2-3k kwh för att vara det bättre valet
5-10 gånger dyrare på vintern???
Hur läser du tabellen??
Skärmavbildning av en datatabell, visar månatliga priser i öre/kWh för elenergi under olika år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Alltså det är en subvention när man säljer el.
Vi är nog överens om att det är en ren subvention.
Ja, man får nog kalla det för det trots allt.. finns en del skäl bakom som inte är alltför långsökta men sammantaget får man se det som så. Jag ägnade några timmar att studera relevanta motioner, utredningar, betänkanden. Rätt intressant detta att allt finns att läsa om man är intresserad att veta vad som sagts, motiven, debatterna, de olika partiernas ställningstaganden, enskilda politikers anföranden. Allt finns "in the open". Se tex detta, beslut som svar på bla en motion om att avskaffa skattereduktionen för mikroproduktion solel: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...kande/punktskatt_h701sku22/html/#_Toc38867493

En intressant aspekt om man dyker vidare i alla dessa vindlingar är "rättviseaspekten", att fördela dessa subventioner - som det är i praktiken - rättvist så att man inte gynnar vissa socioekonomiskt redan bemedlade grupper över de som inte kan dra nytta av detta. Elbilsbonusar och laddstolpsbidrag var/är praktexempel på där det slog snett ordentligt (obs: min personliga reflektion, inte sett detta kommenteras i rapporterna).

Även detta att man inte betalar elskatt, nätavgifter, moms på det man producerar vid egenkonsumtion (till skillnad mot fallet där man återköper inmatad produktion där full skatt, moms, elnätsavgifter betalas)) kan ses som någon slags subventioner, och tas upp i Riksrevisionens rapport om detta med solel. De är ganska bistra med det här, saknas konsekvensanalyser på hur dessa olika kompensationer faller ut på kort och lång sikt från samhällsekonomiskt perspektiv och märk väl detta var från 2017. Kolla här: https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2017/det-samlade-stodet-till-solel.html

Det man säger (eller sade då) är att det produceras för dåligt beslutsunderlag för regering och riksdag att fatta beslut på. Konstateras i rapporten att solel är ett av de dyrare energislagen vi kan pyssla med här i Sverige, finns en del ljuspunkter men detta kraftslag skulle inte klara sig utan subventioner, kompensationer etc. Frågan är om det har producerats säkrare beslutsunderlag därefter.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
5-10 gånger dyrare på vintern???
Hur läser du tabellen??
[bild]
Om du jämför elpriset timme för timme, en sensommardag mot mitt på dagen på vintern så får du helt andra siffror än om du kikar på nåt månads-snitt.

Även med snittet så ser du skillnaden i spotpris : kikar man ex 2023 SE1 - faktor 7 nästan i skillnad. (ja sen tillkommer skattepåslag osv som ju inte skalas upp lika kraftigt)
Januari70,38
September10,89

Man kan inte "cherry-pick" enstaka timvärden om man vill göra jämförelser mellan veckor, månader, säsonger. Någon form av medelvärden i vettig upplösning behövs.

Som visats, jodå det kan nog påvisas en betydande skillnad i elpris sommarmånader vs vintermånader. En del udda uteliggare finns tex sensommaren 2022 som höll i sig länge under hösten men man får bredda samplingen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Man kan inte "cherry-pick" enstaka timvärden om man vill göra jämförelser mellan veckor, månader, säsonger. Någon form av medelvärden i vettig upplösning behövs.

Som visats, jodå det kan nog påvisas en betydande skillnad i elpris sommarmånader vs vintermånader. En del udda uteliggare finns tex sensommaren 2022 som höll i sig länge under hösten men man får bredda samplingen.
SE3 2023:
Juni medelpris kl 13-14: 44 öre/kWh
December medelpris kl 13-14: 89 öre/kWh

Detta är fakta.

Edit: Exklusive moms naturligtvis.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja det är ett snitt man kan ta, relevant.

Men många sitter på medelpriser över månaden, det är vad dessa (inkl jag) betalar.

Har dessvärre ingen relevant statistik där men min uppfattning är att det ligger i ungefär samma härad, inte magnituder högre under vintern men kanske dubbla priset. Mellan tummen och pekfingret då...

Någon vet säkert exakt, SE4 i mitt fall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Där sa du något väldigt betydelsefullt. "Frun vill ha".

Man vill generellt göra sin fru till lags, betalar sig i längden...:)
Fruar är dyra. Satsa på ny värmeanläggning.

H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är ett snitt man kan ta, relevant.

Men många sitter på medelpriser över månaden, det är vad dessa (inkl jag) betalar.

Har dessvärre ingen relevant statistik där men min uppfattning är att det ligger i ungefär samma härad, inte magnituder högre under vintern men kanske dubbla priset. Mellan tummen och pekfingret då...

Någon vet säkert exakt, SE4 i mitt fall.
Jag har räknat på solhöjd och elpris och snittet hamnar på drygt 48 öre/kWh kl 13 på sommaren.

Tar vi istället snittpriset för alla timmar i december 2023 så hamnar vi på 79 öre.

Prismedel i juni var 53 öre, vilket innebär att den köpta elen var dyrare än den levererade.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har räknat på solhöjd och elpris och snittet hamnar på drygt 48 öre/kWh kl 13 på sommaren.

Tar vi istället snittpriset för alla timmar i december 2023 så hamnar vi på 79 öre.

Prismedel i juni var 53 öre, vilket innebär att den köpta elen var dyrare än den levererade.
Ja det är obestridligt, generellt dyrare på vintern än på sommaren. Men inte 10 ggr dyrare, det var detta som var uppkastet till denna sidodiskussion.

I det fall du hänvisar till så skulle en solcellsproducent som "köper tillbaks" upp till samma antal kWh producerad solel under vintern som producerades under sommarhalvret, gå plus en liten smula på den berömda "60-öringen". Typ 53-79+60 öre = 34 öre per kWh köpt el (just i detta fall juni mot december, blir ju olika över året och svårberäknat). Inga häpnadsväckande summor såklart men litet indikativt för vad denna skattereduktion möjligen var ämnad att åstadkomma, rätt eller fel.

Är skillnaden sommar-vinterpriser högre så kan det bli en minusaffär, beroende på hur man ser det. Men en klar och tydlig kompensation eller rent av subvention är det såklart, inget att sticka under stol med.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.