Hallå!

Risk för lite gnällvarning - men jag är mest intresserad av att förstå bättre.

Mina erfarenheter är att hantverkare oftast har väldigt mycket att göra och prioriterar ned kommunikationen. Svara på sms, i telefon eller mail har det inte varit många genom åren som varit så flitiga på tycker jag.
Ofta har jag dragit ett likhetstecken mellan projektets storlek och hur aktiva de varit.

När jag frågat om mindre grejer har jag fått tjata lite mer för att få svar. Renovera om badrummet eller borra brunn? Då har svaren kommit snabbare.

Nu har vi ett nytt hem som det ska grejas ganska mycket med. Och åter undrar jag hur mycket jag ska tjata. Här är erfarenheterna för de gångna månaderna:

- Ringer runt efter offert för att renovera två skorstenar. En svarar och återkommer som utlovat.
En annan ber mig maila, vilket jag gör. Inget svar. Påminner - inget svar.
En tredje vill helst inte åka ut och titta eftersom jag redan fått offert av en firma redan.

- Kontaktar väldigt lokal firma för rördragning. Kommer ut och tittar, supertrevlig. Lovar att återkomma med offert. Radiotystnad. Funderar nu 1½ vecka senare om det är läge att påminna.

- Söker offert för att dra om elen i bostadshuset.
En firma är snabba och kommer ut och kollar - supertrevliga, påpekar att det är ett trivsamt jobb att ta sig an. Mailar sedan infon, därefter radiotystnad. Jag får påminna och fråga efter offerten efter en vecka (är jag för otålig?).
Firma nummer två svarar och är trevlig, ber mig maila. Jag frågar när de kan komma ut och titta - tystnad. Ett par dagar senare påminner jag. Inget svar.

- Kontaktar en större firma som ska ha totalentreprenad. Förklarar att vi har många projekt på gång inom de kommande åren. Ny el, skorstenar, tak, på sikt badrumsrenoveringar och vatten/avloppsjobb. Det mesta är på längre sikt, men att vi gärna tar en kontakt tidigt och får lite koll på vilka projekt de vill ta sig an och vilka tidsramar det kan gälla. Trevlig kille, ber mig maila vilket jag gör. Radiotystnad. Jag påminner efter ett par veckor, får svaret "tyvärr, vi har mycket att göra och ingen tid". Så kan det ju vara.

Är jag alldeles för otålig? Det kanske är helt normalt att offerter ramlar in först efter 2-3 veckor. Våra projekt är kanske små i jämförelse med jobb som görs åt t.ex. nybyggnationer, bostadsområden och andra stora grejer?
När jag jobbade som säljare under ett par år fick jag ju jaga efter mina kunder, köra ett införsäljningsmöte, uppföljande "tack för mötet"-mail och offert inom ett par dagar. Nu får jag göra samma jobb - fast tvärtom! 😅

Åter igen - det ska inte ses som gnäll. Försöker mest få koll på hur det "normala" ser ut.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jag tror att i många fall begär vi kunder offert (fast pris) för allt för små uppdrag. Det blir för mycket jobb att räkna på offerten jämfört med själva uppdraget. Och jag misstänker även att många entreprenörer blir misstänksamma om en kund verkar fokusera alltför mycket på vilken kostnad det kan tänkas bli. De vädrar problem att få betalt. Bra hantverkare är lika noga med att välja sina kunder, som vi är med att välja hantverkare.

Tricket är att hitta hantverkare som är tillräckligt pålitliga, för att man skall våga anlita dem på lösare villkor för mindre jobb. Typ, du vill byta el i huset telefonbeställning: "hur många uttag är det, lamputtag?". xxx :"Tja det borde gå på 3 - 4 dagar, och vi kan väl fixa det i början av nästa månad". Och där ni båda litar på varandra så mycket att du vet att han håller sig väl inom den ramen, och skulle det gå åt mer tid/kostnad, så känner du hantverkaren så väl att du VET att det verkligen var en oväntad svårighet som spräcker tiden.

Problemet ligger i att hitta dessa. Med fel hantverkare skulle ovanstående konversation kunna resultera i 3 gubbar i 3 - 4 veckor istället, och 300 000 i material för ett hus med typ 20 uttag o brytare.

Men hittar du "rätt", så kan du anlita på lösare villkor, och även om timdebiteringen kanske är 50 kr högre än övriga du frågat, så får du ändå jobbet gjort på kanske 50 - 75% av tiden som du skulle fått betala en mer "alldaglig" hantverkare, eller ngn firma som skickar dit 5 östeuropeer med halva timpengen. Därmed inte sagt att man alltid skall välja den där som har lite högre timpenning, finns många sådana som har 15% högre timdebitering, och behöver 100% mer timmar för att bli klar.

• Gilla
Franken. och 16 till
  • Laddar…
Jag gissar att många mindre företag består av skickliga hantverkare som är sämre administratörer/kommunikatörer/säljare. Sedan blir det en ond cirkel när de inte vaskar av alla förfrågningar snabbt och högen med hängande kunder växer så blir det mer att svara på hela tiden.

Jag upplever samma sak som du. Vissa har en webbsida där enklare moment gör att beställa till fast pris i ett formulär. Inget svar där heller.

Jag har eget företag inom annan bransch och vi har målsättning att svara inom 24 timmar och att inte säga nej till förfrågningar utom när vi inte är säkra på att det går att utföra tjänsten med god kvalitet.

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Är det små företag så tänker jag att det är ju oftast hantverkare var svagbegåvade i skolan så att få ihop en offert antagligen känns som det där historiaprovet man struntade i under högstadiet. Är det ett större företag så tänker jag att den som varit ute hos dig skiter i att ta det vidare av samma anledning, men kanske inte är han som behöver räkna på offerten, men han ser det som grupparbetet i kemi där han höll låg profil och flitiga Lisa ändå löste det, så principen att smyga sig har lite grann satt sig.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Franken. och 16 till
  • Laddar…
Många hantverkare har väldigt mycket att göra just nu inför jul o rot som ska in innan nyår.
Betydligt lättare att få ut offerter i Jan/Feb.

• Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
Hej,
Jag håller med ovanstående. Just denna tiden på året är fullsmetad med att lösa allt innan nyår. Det bara öser på eftersom alla vill kunna fakturera innan årsskiftet. Så vänta en månad o gör om samma sak då så kommer det säkert gå bättre.
Sen är det en kostnad för företaget att ta fram offerter. Och privata kunder är kostnadskänsliga så det är väldigt viktigt att företagaren väljer rätt kunder och lägger sin tid på rätt saker. Så ta det inte personligen om de inte svarar dig. Det handlar om att optimera sitt företags resurser. Inte att ditt case är ointressant.
Lycka till.

• Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
Konstigt nog tycks många försvara hantverkares beteende i denna fråga. Jag är själv föredetta snickare/målare i egen firma, men jag känner igen dina iaktagelser väl. Själv har jag alltid sett kommunikation som en del av arbetet. Så man gör kunden så delaktig som möjligt. Men många hantverkare tycks helt sakna det. Det är likadant när jag som hantverkare söker hjälp av en annan hantverkare i ett projekt åt en kund. "Det ska vi nog kunna fixa", brukar det heta. Men när går inte att få ett svar på. Sen får man ringa och tjata var, och varannan dag tills det äntligen händer något.
Likaså har det varit nu när mitt badrum tvingats byggas om. Snickarna kommer några dagar, sedan behövs kanske elektrikern. Men snickarna tycks inte tala om det för arbetsledaren. Dagarna går, och man ringer själv och undrar. Då först förstår han att han måste ringa elektrikern. Så där håller det på. Varje gång man ringer så blir arbetsledaren mindre, och mindre trevlig, och man ska tydligen behöva känna sig som en jobbig jäkel som ringer och tjatar om allt. Bättre blir det inte när snickaren helt låter bli att fråga om saker och ting. Nästan allt han gör blir fel, och ställer sig helt frågande när man påtalar det. Så får man återigen ringa arbetsledaren som förvisso håller med om att han gör fel. Men varje gång man påtalar det så blir kontakten mer spänd och otrevlig.
Under hela projektet har man blivit lovad ersättning för alla fel och den otroliga förseningen. Men när det väl är klart börjar de klaga på att det kostat 30% mer än beräknat. Vilket naturligtvis inte alls är konstigt. Allt beroende på att de inte kommunicerar.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
L.I och 18 till
  • Laddar…
Mycket beror på att du vill ha offert på små jobb. Det kan vara lika mycket jobb att göra en offert på ett jobb för 10 000 åt dig som för 100 000 år ett företag/kommun och 10% i vinst på båda.

Det är drygt och krångligt att göra offerter åt privatpersoner och det kan bråkas om struntsaker.
Mycket energi går åt för liten slant på kontot.

Det borde finns någon kvällskurs i hur man blir en bra beställare.

• Gilla
  • Haha
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
Jag kan verkligen hålla med om att kommunikation sällan är hantverkarnas starka sida och jag har lärt mig att acceptera det. Jag förstår också att, om de är skickliga och inte har några problem att välja och vraka bland jobb, att de väljer en kund som framstår som mindre krånglig. Tråkigt men också någonting man får acceptera.

Jag kan hålla med hempularens tidigare inlägg att om man hittar en bra hantverkare så är det bra att hålla sig till den. Jag har haft tur och hittills bara anlitat en firma (VVS) som klantat sig, alla andra hantverkare har varit bra.

Jag gjorde en ganska omfattande renovering med tilläggsisolering, fönsterbyte, fasadbyte osv. och då tog jag in några offerter (valde dock inte den billigaste) men i övrig tar jag aldrig in offerter längre. För mindre jobb (typ byta en WC, byta mindre mängder el etc.) så ringer jag bara och beställer jobbet. Är det någonting som kan bli dyrare (elcentralsbyte, omdragning av allt avlopp etc.) så brukar jag be om en ungefärlig prisuppgift.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Mycket beror på att du vill ha offert på små jobb. Det kan vara lika mycket jobb att göra en offert på ett jobb för 10 000 åt dig som för 100 000 år ett företag/kommun och 10% i vinst på båda.

Det är drygt och krångligt att göra offerter åt privatpersoner och det kan bråkas om struntsaker.
Mycket energi går åt för liten slant på kontot.

Det borde finns någon kvällskurs i hur man blir en bra beställare.
Men i så fall får man väl som företagare säga rätt ut att så små jobb är inte intressant för mig att göra, eller att jag jobbar inte åt privatpersoner.

Det är precis lika irriterande för en kund att vänta på ett prisförslag eller annat svar som aldrig kommer, eller att man måste ringa och påminna ett par gånger innan man får svar, som det är att göra en offert åt en privatperson.

Eller att säga att små jobb gör jag på löpande räkning, och vara TYDLIG med hur man tar betalt timkostnad, bilkostnad, framkörningsavgift, kostnad för att hämta material, administriva kostnader mm. mm. så att kunden inte helt plötsligt får en överraskning på flera tusen i mer eller mindre konstiga poster, och sen ge en grov uppskattning på kostnad, det bör gå på XX kr inkl allt, men max YY kr.

Och sen gör man ett bra jobb, är snabb och effektiv man ser till att ha med sig rätt material för jobbet, eller i alla fall ser till så att det "bara" blir en inköpsresa, istället för en resa för varje Frukost och Lunchrast.

Då bör man slippa att lägga energi på att bråka om struntsaker.

Borde kanske finnas en kvällskurs i hur man blir en bra hantverkare med??

• Gilla
  • Älska
Maria T och 19 till
  • Laddar…
Mina erfarenheter de senaste åren.....

Finns många olika sorters hantverkare, gäller att man har lite tur och hittar en som är bra på att kommunicera och som håller vad dom lovar.

Om dom skall återkomma med ett svar / offert så brukar jag fråga hur lång tid det kommer att ta, så att jag vet vad jag kan förvänta mig.
Oj, det råkade kanske bli ett långt svar med en massa svammel.... 🤔🤔🤔

Hantverkare ett:
Har gjort ett par lite större grejer åt mig, han har uppskattat kostnaden lite grovt och vi har diskuterat vilka alternativ jag haft på hur jobbet skall utföras, sen när jag bestämt mig har han lagt in det i sin planering, typ mellan 2 - 12 månader frammåt, beroende på när jag har velat att jobbet skall göras och när han har tid.
Någon gång har han kommit och mätt och kollat vad det skall beställas för material och sen kommit med "offert" på detta som jag har godkänt.
Allt han sagt har stämt, ett projekt lovade han att han skall börja någon gång efter semestern, och vara klart senast i mitten på oktober, och detta löftet höll han, jobbet var klart i mitten på september.

Inte en enda extra resa för att hämta material, varje kväll innan hemgång kollade han över vad han behövde till morgondagen, och hade med sig detta dagen efter.
Lite större material levererades med lastbil, och en del kom vi överens om att jag skulle åka och hämta.

Och hans prisuppskattningar ha stämt bra, till och med oftast blivit billigare.

Hantverkare Två:
Gjorde ett bra jobb, hade rätt material med sig inga onödiga resor.
Men.... total katastrof på tidsplanering, kommer så fort våren kommer, sen var det innan semestern, följt av kommer direkt efter semestern, och till sist så blev jobbet utfört i december...

Sen stämde hans prisuppskattning inte riktigt överens med fakturan, utan det blev lite dyrare, typ +25 - 30%, då jobbet verkade bra utfört och det inte rörde sig om stora summor så betalade jag bara och såg glad ut, men är förstås väldigt tveksam till att anlita honom igen.

Hantverkare Tre:
Svarade bra på frågor, kom med en bra offert, var smidig i sin tidsplanering då jag ändå hade byggställning uppe så klämde han in mig lite snabbare och utförde det jobb som krävde byggställning, sen fick jag vänta någon vecka på att dom gjorde färdigt jobbet, men det var helt enligt vår överenskommelse.

Offerten tolkade jag som fastpris, men när fakturan kom så var den några tusen billigare än offerten vilket jag inte klagade på. 😀😀😀

Hantverkare Fyra:
Ett pågående projekt, han kom hit i April och kollade på jobbet. Jag framförde mitt önskemål om att få jobbet utfört till hösten, att det skulle vara klart i oktober, och detta skulle funka, kanske någon vecka in i november.
Han skulle återkomma med prisuppskattning, jag frågade hur lång tid det skulle ta, fick svaret runt 4 veckor, kontaktar honom efter 6 - 8 veckor, han lovar återigen att återkomma.
Nästa gång jag kontaktar honom var i mitten på augusti, då återkom han med prisuppgifter efter någon vecka, men det uppkom lite mer frågor på materialval som han skulle återkomma med, men svaret har dröjt, han skyller på sin leverantör som aldrig kommer med svar....
I slutet på November började vi få klarhet i allt, men då var det försent att börja med jobbet, vill inte göra det nu när det är vinter och kallt, så det får bli till våren istället.

Hade jag haft bra alternativ till hantverkare här hade jag valt någon annan, men tyvärr så vet jag inte om någon annan som jag tror kommer att göra ett bra jobb...

• Gilla
Franken. och 3 till
  • Laddar…
En veckas väntetid på en offert får väl ses som ganska snabb hantering. Tänk att firman eventuellt tar in priser från sina material leverantörer mm.

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Hej,
Jag håller med ovanstående. Just denna tiden på året är fullsmetad med att lösa allt innan nyår. Det bara öser på eftersom alla vill kunna fakturera innan årsskiftet. Så vänta en månad o gör om samma sak då så kommer det säkert gå bättre.
Sen är det en kostnad för företaget att ta fram offerter. Och privata kunder är kostnadskänsliga så det är väldigt viktigt att företagaren väljer rätt kunder och lägger sin tid på rätt saker. Så ta det inte personligen om de inte svarar dig. Det handlar om att optimera sitt företags resurser. Inte att ditt case är ointressant.
Lycka till.
Helt oacceptabelt att inte svara. Att säga nej tack via mail tar inte många sekunder!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag läser nästan alla inlägg det länkas till i Byggahus nyhetsbrev som kommer på mejlen och har lagt märke till att väldigt många har haft stora problem av olika slag med hantverkare dom anlitat.

Vi har ett fritidshus som vi lät bygga 2015 och vi var väldigt nöjda med de hantverkare vi anlitade då.
Nu i höst ville vi ha hjälp med att göra om det stora loftet på övre våningen till två rum och kontaktade samma hantverkare.
Efter ett besök där vi framförde vad vi ville ha gjort fick vi en detaljerad offert som innehöll både material och priser på allt som skulle göras.
Hantverkarna hörde av sig i god tid innan dom skulle komma och börja med arbetet. Under arbetets gång ringde dom tre gånger och bad oss komma (vi bor väldigt nära) för de hade några frågor och förslag på små ändringar de tyckte skulle bli bättre och det accepterade vi och höll vi med om varje gång.
När fakturan kom fanns som bilaga en noggrann sammanställning av allt material och allt arbetet, summan på fakturan var exakt detsamma som offerten plus, som förväntat, några små tillägg.

Jag förstår att vi har haft tur och att de hantverkare vi anlitade inte är så vanligt förekommande men dom finns. Tycker det behövs ett positivt inlägg så här vid årets slut.

• Gilla
  • Älska
Franken. och 9 till
  • Laddar…
Det är helt obegripligt att de väljer att inte svara. Alla hantverkare kräver kommunikation när de beställer varor och tjänster, utan det kan de inte planera sina arbeten.

Det innebär ju att även en hantverkare många gånger frågar efter Offert på småsaker. Varför ska då inte den som i sista ledet ska betala allt få göra det?

Alla kan och ska kräva en tydlig kommunikation. Ett "nej" eller "vi återkommer om två dagar" är också ett svar. Det är det minsta man kan förvänta sig.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.