Försöker förstå hur en Cronspis jag vill få fyr i funkar. Jag kan inte förstå var röken tar vägen, eller hur jag ska sota den. Det finns inga sotluckor och jag kan inte ta bort nån plåt. Är den fuskbyggd?
Är den murad med tegel ? I sådana fall är den hemmabyggd.cederbusch skrev:
Kan du ta ett foto på hela ?
Haft kontakt med säljaren och det var förut en öppen spis. Dvs murad med tegel. Och så har de sonika tryckt in Cronspisen. Det verkar ha fungerat hyffsat, och jag fick igång den. Men jag kan inte påstå att den värmer särskilt mkt. Eldade rätt många timmar och teglet blev lite ljummet på ett ställe. Den lilla värmestrålning som kommer från spisen i sig är inte mkt att hurra för. Men visst, långsammare förbränning än en öppen spis. Jag kommer riva ner detta och mura något annat i dess ställe så småningom.Huggabuggaa skrev:
Det tycker jag låter som en vettig idécederbusch skrev:
Haft kontakt med säljaren och det var förut en öppen spis. Dvs murad med tegel. Och så har de sonika tryckt in Cronspisen. Det verkar ha fungerat hyffsat, och jag fick igång den. Men jag kan inte påstå att den värmer särskilt mkt. Eldade rätt många timmar och teglet blev lite ljummet på ett ställe. Den lilla värmestrålning som kommer från spisen i sig är inte mkt att hurra för. Men visst, långsammare förbränning än en öppen spis. Jag kommer riva ner detta och mura något annat i dess ställe så småningom.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad gör denna ”tilläggsvägg” och kan man ta bort den?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är denna installation ok av vattenmätarkonsol?
Vatten & Avlopp -
Var kan jag placera vedspis i denna del av köket?
Värme allmänt -
Var skaffar jag en rätt vattenlås för denna diskho? Denna droppar.
Vatten & Avlopp -
Hur tusan byter man denna lampan?
Belysning
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Var får jag tag i kaliumsilikatskivor el motsv i Stockholm/Sörmland?
Ved, Pellets, Flis -
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Ved, Pellets, Flis -
Björkved torka
Ved, Pellets, Flis -
Hur tusan sotar man denna Cronspis?
Ved, Pellets, Flis -
Rimligt pris på installation av vattenmantlad kamin?
Ved, Pellets, Flis