Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!
Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!
Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.
Bästa svaret
Att tömma den måste väl ändå bli det enklaste. Ta en bit slang och använd som hävert.Aaiight skrev:Hej,
Töm i hink eller dunk, slangen kan du ju strypa om du behöver tömma hinken mellan varven..
fäst en lina i säcken och trä genom öglan i taket. Trä den ett par varv så borde du kunna lyfta säcken genom att dra i linan. Sedan lossar du stroppen från karbinhaken och släpper efter på linan så att du sänker den. Det kan underlätta om du tar hjälp av någon så att en kan hålla medan den andra öppnad karbinhaken.
En lina och ett par block borde ju funka då.
Typ https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/universalblock-2000041613
Med ett enkelblock minskar du kraften till hälften. Två dubbelblock så blir det inte så tungt
Typ https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/universalblock-2000041613
Med ett enkelblock minskar du kraften till hälften. Två dubbelblock så blir det inte så tungt
Man kan även fästa linan i säcken, sen genom öglan i taket, ner genom säckens ögla, upp igen, ner igen några varv.A Avemo skrev:fäst en lina i säcken och trä genom öglan i taket. Trä den ett par varv så borde du kunna lyfta säcken genom att dra i linan. Sedan lossar du stroppen från karbinhaken och släpper efter på linan så att du sänker den. Det kan underlätta om du tar hjälp av någon så att en kan hålla medan den andra öppnad karbinhaken.
Sen lyfter man säcken nån cm eller två så man kan spänna linan och lossa karbinhaken i taköglan. Sen bara långsamt släppa ner. Då får man både gratis broms och block-funktion...
A Avemo skrev:fäst en lina i säcken och trä genom öglan i taket. Trä den ett par varv så borde du kunna lyfta säcken genom att dra i linan. Sedan lossar du stroppen från karbinhaken och släpper efter på linan så att du sänker den. Det kan underlätta om du tar hjälp av någon så att en kan hålla medan den andra öppnad karbinhaken.
Då får jag löpa lina då och prova detdär.Tomtom79 skrev:
Men kommer det att funka på samma sätt som när man har block?