N nybyggarn3 skrev:
Så ska det ju inte vara, även om hårdvaxen känns stark.

Jag slipade och lackade ett golv i en lägenhet för kanske 10 år sedan. Minns inte vad lacken hette men det var en 2k som inte luktade starkt. Blev lite misslyckat då det gick att se penseldrag i vissa ljus. Däremot blev det helvetes tåligt. Fanns inte en repa när vi flyttade ut några år senare.
Den här lacken är dock inte 2-komponents utan enbart 1-komponents. 2-komponents sägs ju vara mycket starkare.

Tror du får lov att slipa med slipnät 120 korn sen använda samma lack eller så har ev Bona en grund du kan lägga innan topplacken.
Bona har väl system för renovering utan hel slipning, näta och lacka typ.
Jag la Bona Traffic i grabbens lgh, där tänkte jag slipa med nät och lacka om / lägga på nytt den dagen vi ska sälja

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
Nu har vi haft golvet ett tag och det har uppstått massor med förslitningar i lacken som jag anser är fulare än riktiga repor. Helt värdelös lack, så här går det inte ha det i längden så jag funderar redan på vilket golv vi ska lägga på ovanpå det här golvet.. Tänker inte ge mig på en slipning till med kass lack och kontakta firman orkar jag inte göra igen. Avskyr att bråka med olika firmor så nästa gång får jag väl göra skiten själv istället.

Lite fina repor, inget annat än strumpor har använts i vardagsrummet. Barnen har dock sprungit lite där.

Bara ett axplock "repor", det finns fler och syns så fort taklampan är tänd i rummet, inte bara i släpljus. Stör mig nåt enormt på skiten redan. Förra lagret lack låg som sagr på golvet i över 70 år och det är snart finare i skicket. :crysmile:

• Ett parkettgolv med synliga repor och lackskador i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med lackförslitningar och repor upplyst av taklampans sken.
    Skapa konto
  • Trägolv med slitage och lackförslitningar, upplyst av rumslampa.
    Skapa konto
E eddiw skrev:
Nu har vi haft golvet ett tag och det har uppstått massor med förslitningar i lacken som jag anser är fulare än riktiga repor. Helt värdelös lack, så här går det inte ha det i längden så jag funderar redan på vilket golv vi ska lägga på ovanpå det här golvet.. Tänker inte ge mig på en slipning till med kass lack och kontakta firman orkar jag inte göra igen. Avskyr att bråka med olika firmor så nästa gång får jag väl göra skiten själv istället.

Lite fina repor, inget annat än strumpor har använts i vardagsrummet. Barnen har dock sprungit lite där.

Bara ett axplock "repor", det finns fler och syns så fort taklampan är tänd i rummet, inte bara i släpljus. Stör mig nåt enormt på skiten redan. Förra lagret lack låg som sagr på golvet i över 70 år och det är snart finare i skicket. :crysmile:
Alla gör ju självklart som man vill men väljer du att inte reklamera ett uppenbart felaktigt jobb/produkt så blir ju konsekvensen att du får leva med resultatet. Utan att veta säkert gissar jag att ditt golv är ordentligt tjockt och massivt. Med andra ord, inget problem att åtgärda felet. Att moderna lacker inte skulle fungera bättre är än så där är ju uppenbarligen fel.

Givetvis blir det lite dammigt och ni måste hålla er borta från golvet några dagar, om det ska slipas på nytt. Å andra sidan blir det stökigt om du ska lägga nytt golv också. Dessutom lär det ju bli långt ifrån lika bra om du lägger ett klick med tunnt slitskikt, får fel höjd mot andra golv, o.s.v.

Men som sagt, alla äger ju rätten att bestämma över sitt eget agerande.

Redigerat:
En positiv uppdatering. Jag tog kontakt med leverantören av lacken och fick ett jättebra bemötande från dom. Givetvis ska det inte vara så här, utan lacken ska vara betydligt starkare. Något har gått snett här, antingen felaktigt pålagd eller om aktuell dunk med lack varit för gammal eller utsatts för något. Lacken ska vara väldigt robust och det har vi ju även kommit fram till tidigare i tråden, eftersom den är gjord för lättare offentlig miljö.
Representanten jag pratade med var genuint intresserad av fallet och ville gärna titta närmare på hur detta uppstått och ville givetvis att vi ska bli nöjda med deras lack. Vi får ny lack och deras lacker är tydligen väldigt lätta att överlacka, så man behöver inte slipa ner till träet igen, utan det räcker med en enklare mellanslipning.
Jag är mycket nöjd med deras respons och troligen får jag snart ett tåligare golv. Skönt med ett företag som engagerar sig för sina kunder, även fast jag inte är en direktkund.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
E
E eddiw skrev:
En positiv uppdatering. Jag tog kontakt med leverantören av lacken och fick ett jättebra bemötande från dom. Givetvis ska det inte vara så här, utan lacken ska vara betydligt starkare. Något har gått snett här, antingen felaktigt pålagd eller om aktuell dunk med lack varit för gammal eller utsatts för något. Lacken ska vara väldigt robust och det har vi ju även kommit fram till tidigare i tråden, eftersom den är gjord för lättare offentlig miljö.
Representanten jag pratade med var genuint intresserad av fallet och ville gärna titta närmare på hur detta uppstått och ville givetvis att vi ska bli nöjda med deras lack. Vi får ny lack och deras lacker är tydligen väldigt lätta att överlacka, så man behöver inte slipa ner till träet igen, utan det räcker med en enklare mellanslipning.
Jag är mycket nöjd med deras respons och troligen får jag snart ett tåligare golv. Skönt med ett företag som engagerar sig för sina kunder, även fast jag inte är en direktkund.
Bra tillverkare, men trist att inte proffsen kunde inse detta och ta den kontakten, det vara skyfflas under mattan och det gör mig rätt sur faktiskt.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Bra tillverkare, men trist att inte proffsen kunde inse detta och ta den kontakten, det vara skyfflas under mattan och det gör mig rätt sur faktiskt.
Golvsliparen som var hos oss var intresserad av hur detta kunde uppkommit, men när jag pratade med ägaren av företaget så var det lite kyligare bemötande om att sånt här kunde uppstå. Men jag håller med, hade jag haft eget företag hade jag varit intresserad av att ordna sånt här. Nu kom ju visserligen golvsliparen och mellanslipade golvet en gång och la på ett lager lack till, men tyvärr med samma resultat igen. Högst troligen då p.g.a. att lacken utsatts för något eller varit för gammal, som sagt.
Men nu ser det ju ut att ordna sig i vilket fall som helst, så det känns skönt.

• Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
Kul att det går framåt. Hoppas det ordnar sig med ett lager till.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
Intressant att läsa då jag snart skall ge mig på mitt egna parkettgolv.
Kommer nog att göra jobbet själv och får läsa på om vilket golvlack jag skall använda.
Hoppas att det löser sig för er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.