8 619 läst · 53 svar
9k läst
53 svar
Hur tåligt blir ett lackat parkettgolv?
Det första lagret vet jag var lite tunnare då han inte ville mätta träet för mycket så det reser sig eller nåt i den stilen, men sista lagret sen var rejält, det såg jag. Man fick lite lagom ont i huvudet av doften från lacken med.
Om man skulle dra på fler lager lack, behöver man göra något med befintlig lack, näta skrevs ovanför här.. Vad innebär det? Lösningen lär väl bli någon form av fler lager till slut gissar jag. Men skulle man kunna lacka fler lager direkt på befintlig lack?
Är det bättre att köra en mer blank lack för att undvika att den matta lacken slits blank som den verkar göra nu? "Fettfläckarna" (brist på bättre ord för fenomenet, men ungefär så det ser ut) verkar ju typ vara nedsliten lack som gör att det ser blankare ut.
Nu vill vi ju iofs ha matt lack, men inte om den kommer se ut som fasen om några veckor.
Om man skulle dra på fler lager lack, behöver man göra något med befintlig lack, näta skrevs ovanför här.. Vad innebär det? Lösningen lär väl bli någon form av fler lager till slut gissar jag. Men skulle man kunna lacka fler lager direkt på befintlig lack?
Är det bättre att köra en mer blank lack för att undvika att den matta lacken slits blank som den verkar göra nu? "Fettfläckarna" (brist på bättre ord för fenomenet, men ungefär så det ser ut) verkar ju typ vara nedsliten lack som gör att det ser blankare ut.
Nu vill vi ju iofs ha matt lack, men inte om den kommer se ut som fasen om några veckor.
Det finns ju även miljövänlig 2 komponents lack som är mer slittålig men det borde inte gå sönder direkt som du skriver.E eddiw skrev:Det första lagret vet jag var lite tunnare då han inte ville mätta träet för mycket så det reser sig eller nåt i den stilen, men sista lagret sen var rejält, det såg jag. Man fick lite lagom ont i huvudet av doften från lacken med.
Vet inte om här finns någon som kan mycket om dessa lacker men din golvläggare bör väl utfört samma jobb på många ställen med samma metod?
Så hen kommer kontakta tillverkaren nu och kolla väl.
Absolut, dom är duktiga och utför mycket slipningar. Och som sagt har dom gjort golvet sjukt fint. Tills vi började gå på det. Japp, dom skulle kontakta tillverkaren av lacken för att se varför den blir så här, inget dom noterat alls förut sa dom och dom hade kört med samma tillverkare länge.E El-Löken66 skrev:Det finns ju även miljövänlig 2 komponents lack som är mer slittålig men det borde inte gå sönder direkt som du skriver.
Vet inte om här finns någon som kan mycket om dessa lacker men din golvläggare bör väl utfört samma jobb på många ställen med samma metod?
Så hen kommer kontakta tillverkaren nu och kolla väl.
Matt lack bör ju vara mindre känslig mot repor, en blank där ser man det ju direkt i vanliga fall alltså
Med näta menade jag att slipa / matta ner lacken med 100-120 korns slipnät med typ en skurmaskin, sen lägga på ett nytt lager lack.
Jag tror ju att det är nåt fel på lacken, för gammal eller fryst eller nåt sånt
Med näta menade jag att slipa / matta ner lacken med 100-120 korns slipnät med typ en skurmaskin, sen lägga på ett nytt lager lack.
Japp det sa golvsliparfirman också. Ju blankare desto enklare syns repor sa dom.nino skrev:
Matt lack bör ju vara mindre känslig mot repor, en blank där ser man det ju direkt i vanliga fall alltså
Yes misstänker också nåt fel med befintlig dunk som använts så den inte härdar som den ska eller nåt.
Golvfirman har varit här igen och mellanslipade golvet, och la på ytterligare ett lager lack.
Har varit inne på golvet och känns som jag fått samma egenskaper igen, d.v.s. väldigt lättrepat.
Tyvärr har det blivit något slags luftbubblor eller något på väldigt många ställen som syns väldigt väl så fort en lampa är tänd i rummet och ger någon form av släpljus.
Men jag skiter i det nu, det får vara som det är. Golvfirman har kört med samma lack hos andra, från samma dunk dessutom tydligen utan problem. Smäller dit ett nytt golv om några år istället, när den här lacken gett sig. Förra lacken låg på golvet i 74 år,.visserligen i ganska slitet skick. Den lack som nu ligger ger jag inte mycket för. Snyggt resultat, förutom bubblor eller liknande plus något smuts på något ställe under sista lagret lack, men noll slitstyrka typ.
Trist, men får väl vara ett antal tusenlappars läxa att dagens lacker inte är något vidare.
Har varit inne på golvet och känns som jag fått samma egenskaper igen, d.v.s. väldigt lättrepat.
Tyvärr har det blivit något slags luftbubblor eller något på väldigt många ställen som syns väldigt väl så fort en lampa är tänd i rummet och ger någon form av släpljus.
Men jag skiter i det nu, det får vara som det är. Golvfirman har kört med samma lack hos andra, från samma dunk dessutom tydligen utan problem. Smäller dit ett nytt golv om några år istället, när den här lacken gett sig. Förra lacken låg på golvet i 74 år,.visserligen i ganska slitet skick. Den lack som nu ligger ger jag inte mycket för. Snyggt resultat, förutom bubblor eller liknande plus något smuts på något ställe under sista lagret lack, men noll slitstyrka typ.
Trist, men får väl vara ett antal tusenlappars läxa att dagens lacker inte är något vidare.
Men hur vet vi att resultatet blev så mycket bättre hos andra, de kanske hade sämre syn eller något annat. Pics or it didn't happen är ett vanligt internetuttryck men det kan ju såklart vara som så att förutsättningarna hos dig är usla av någon anledning.E eddiw skrev:Golvfirman har varit här igen och mellanslipade golvet, och la på ytterligare ett lager lack.
Man kunde ju tycka en golvfirma kunde erbjudit någon förklaring, och tillverkare kom du ingen vart med heller?
Dagens golvlacker är inte så dåliga, slipade ett parkettgolv för ca 20år sen och det är väl inte i nyskick men det är ju inte helt slitet heller och det var med en vattenbaserad lack som fortfarande finns.
Vad tyckte firman då? Var det normalt att det blev så?
Jag skulle ringa tillverkaren
Vad tyckte firman då? Var det normalt att det blev så?
Jag skulle ringa tillverkaren
Tror vi hade rätt bra förutsättningar. Golvfirman tyckte väl också det var konstigt att det blev så här, men han som har firman menade att det kan bli friktionsrepor i lackade golv.E El-Löken66 skrev:Men hur vet vi att resultatet blev så mycket bättre hos andra, de kanske hade sämre syn eller något annat. Pics or it didn't happen är ett vanligt internetuttryck men det kan ju såklart vara som så att förutsättningarna hos dig är usla av någon anledning.
Man kunde ju tycka en golvfirma kunde erbjudit någon förklaring, och tillverkare kom du ingen vart med heller?
Men jag tycker inte strumpor ska orsaka såna repor.
Som du säger så är det ju inte säkert andra har studerat sina golv, så givetvis lär dom ha samma problem.
Jag har inte testat golvet så mycket ännu, men som jag skrev tidigare har vi fått mängder med lurtbubblor eller nåt liknande i sista lagret lack. Syns om en lampa är tänd och man känner dom när man går på golvet, men inget som direkt stör om man inte detaljgranskar, men givetvis tråkigt. Vet inte varför det blivit så här, tidigare lackningar blev inte så här.
Golvfirman kom och mellanslipade och lackade men gissar att de inte är så sugna på att göra mer. Tror inte dom hört något från leverantören ännu.
Jag skulle ringa firman igen...
Då har jag själv haft eget och slipat golv bla så jag vet ju hur tråkigt det är att göra om samma jobb flera gånger...
Men det låter ju helt orimligt att strumpor ska skada / repa lacken
Då har jag själv haft eget och slipat golv bla så jag vet ju hur tråkigt det är att göra om samma jobb flera gånger...
Men det låter ju helt orimligt att strumpor ska skada / repa lacken
Håller med ovanstående. Något har uppenbarligen blivit fel och eftersom du varken gjort jobbet eller köpt in lacken kan det omöjligt vara ditt fel.
Sen ställer jag mig skeptisk till alla förslag om att det skulle vara omöjligt att få god hållbarhet med moderna produkter. Personligen tror jag inte att teorin att allt var bättre förr när det luktade starkare stämmer.
Sen ställer jag mig skeptisk till alla förslag om att det skulle vara omöjligt att få god hållbarhet med moderna produkter. Personligen tror jag inte att teorin att allt var bättre förr när det luktade starkare stämmer.
Redigerat:
Nu har jag inte testat golvet något särskilt sedan senaste lackningen, men får väl använda golvet ett tag o testa hur det blir. Haft 3 firmor här de senaste 5 åren och det har alltid blivit fel, så nu orkar jag ärligt inte greja med det mer.
Jag är så trött på att vara en jobbig kund, räckte med extra lagret lack som kom på nu som det blev luftbubblor i. Det tar musten ur en när arbetena aldrig blir rätt. Som sagt, jobbet är bra utfört men lacken håller inte måttet. Men jag ska ringa tillverkaren och fråga vad detta kan bero på.
En fundering som dök upp är om man själv skulle kunna mellanslipa nån gång och sen lacka på med annat märke, typ Bona eller nåt? Går det göra så? När nuvarande lack har för mycket märken.. Så länge det inte gått igenom lacken behöver man väl inte slipa själva golvet?
Jag är så trött på att vara en jobbig kund, räckte med extra lagret lack som kom på nu som det blev luftbubblor i. Det tar musten ur en när arbetena aldrig blir rätt. Som sagt, jobbet är bra utfört men lacken håller inte måttet. Men jag ska ringa tillverkaren och fråga vad detta kan bero på.
En fundering som dök upp är om man själv skulle kunna mellanslipa nån gång och sen lacka på med annat märke, typ Bona eller nåt? Går det göra så? När nuvarande lack har för mycket märken.. Så länge det inte gått igenom lacken behöver man väl inte slipa själva golvet?
Jag är ingen expert men tror att man brukar slipa innan omlackering.E eddiw skrev:Nu har jag inte testat golvet något särskilt sedan senaste lackningen, men får väl använda golvet ett tag o testa hur det blir. Haft 3 firmor här de senaste 5 åren och det har alltid blivit fel, så nu orkar jag ärligt inte greja med det mer.
Nu är det ju försent denna gång men jag valde hårdvaxolja när jag behandlade våra 110 kvm ekparkett. Nu har det bara gått 6 månader men så här långt är jag nöjd. Känns tåligt och går att bättra på vid behov. Både lokalt vid skador och hela golvet vid behov. Det sistnämnda förväntar jag mig inte att det kommer att behövas de första 5 åren.
Får bli det nästa gång vi behöver renovera golvetN nybyggarn3 skrev:Jag är ingen expert men tror att man brukar slipa innan omlackering.
Nu är det ju försent denna gång men jag valde hårdvaxolja när jag behandlade våra 110 kvm ekparkett. Nu har det bara gått 6 månader men så här långt är jag nöjd. Känns tåligt och går att bättra på vid behov. Både lokalt vid skador och hela golvet vid behov. Det sistnämnda förväntar jag mig inte att det kommer att behövas de första 5 åren.
Lack borde ju vara hårdare än hårdvaxolja dock, men i mitt fall har jag med all säkerhet fel
Angående lackningen nu så mellanslipade ju företaget golvet och sen la på ett lager lack till? Borde väl funka senare sen också? Golvet hade ju härdat nu också eftersom det gjordes veckor senare? Kanske därför det blev bubblor här o där..
Så ska det ju inte vara, även om hårdvaxen känns stark.E eddiw skrev:Får bli det nästa gång vi behöver renovera golvet
Lack borde ju vara hårdare än hårdvaxolja dock, men i mitt fall har jag med all säkerhet fel
Angående lackningen nu så mellanslipade ju företaget golvet och sen la på ett lager lack till? Borde väl funka senare sen också? Golvet hade ju härdat nu också eftersom det gjordes veckor senare? Kanske därför det blev bubblor här o där..
Jag slipade och lackade ett golv i en lägenhet för kanske 10 år sedan. Minns inte vad lacken hette men det var en 2k som inte luktade starkt. Blev lite misslyckat då det gick att se penseldrag i vissa ljus. Däremot blev det helvetes tåligt. Fanns inte en repa när vi flyttade ut några år senare.