I
tommib tommib skrev:
Det finns ju exempel på en härdsmälta i en innesluten reaktor, nämligen Three Mile Island, varvid exakt ingen radioaktivitet släpptes ut.
Det där är inte helt sant, såg en dokumentär på det där nyligen. Man kunde mäta upp förhöjd radioaktivitet i omgivningen även en tid efter. Men det var så pass lite att man inte ansåg att det påverkade.
 
I Ironside skrev:
Det där är inte helt sant, såg en dokumentär på det där nyligen. Man kunde mäta upp förhöjd radioaktivitet i omgivningen även en tid efter. Men det var så pass lite att man inte ansåg att det påverkade.
Alla mätare visade maxvärden vid olyckan. Ingen mätare visade något värde över det högsta det kunde visa.
 
Redigerat:
  • Haha
Kallebo
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det stämmer helt. Fast då måste man verkligen bygga breederreaktorer och ta dem i drift i verkligheten och inte bara i teorin.
När pappa studerade till kraftströmsingenjör (ungefär mellan åren 1968 och -73) sades det att breederreaktorerna är så gott som färdigutvecklade och om ett år eller två kommer man att börja bygga och ta i bruk. Sedan har man sagt samma sak om och om igen i 50 år.
Det börjar verka litet skumt. Antingen är breederreaktorerna inte så färdigutvecklade som konstruktörerna låtsas, eller så har kärnkraftsföretagan investerat fast sig så hårt i gammalmodig teknik att de inte vill veta av några framsteg, eller så är breederreaktorerna bara ett svepskäl och propagandanummer för att få bygga gammaldags kärnkraft.
Någonting konstigt är det.
Bygg gärna kärnkraft men det skall vara fungerande breederreaktorer som kall köras i verklig drift i verkligheten!
De är klara att ta i drift.
OM man får tillstånd/licens från USA.
Anledningen till att de inte togs i drift 60/70/80 tal var vapen plutonium om jag förstått det rätt.
Breed reaktorerna gjorde inget/för lite och då ville inte USA att de skulle byggas.
90/00 och senare så har andra typer både billigare investeringskostnad och drift kostnad.
Dvs de blev omoderna ur ekonomisk synvinkel.
Alla typer har sina för och nackdelar.
Breeder kostar
o ska man köra det tillsammans med partikel accelerator för att garantera ingen härdsmälta... då kan man dubbla den redan dyra breeeder kostnaden.

Men här är poängen:
man kör bygger inte en breeder för att få el.
man bygger dem för att transmutera(omvandla) nuvarande radioaktivt långlivat kärnbränsleavfall till mycket mera kortlivat. Dvs man bygger dem för att ta hand om nuvarande skit.
Och detta är så vitt jag förstått det tom billigare än att gräva ner nuvarande skit.
Och bonusen är att man får el....

Det är synsättet att breeder är för dyrt för att ge el som är felaktigt.
Det synsättet är bara rätt om billig el är det enda att ta hänsyn till... vilket alla borde förstå att det inte är.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
tommib
L LabanW skrev:
Alla mätare visade maxvärden vid olyckan. Ingen mätare visade något värde över det högsta det kunde visa.
Vid TMI?

Källa på det tack.

Jag noterar nu när jag läser lite mer noga att man kunde mäta viss radioaktivitet men att det var i samma liga som en lungröntgen.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vid TMI?

Källa på det tack.

Jag noterar nu när jag läser lite mer noga att man kunde mäta viss radioaktivitet men att det var i samma liga som en lungröntgen.
SVT sände en amerikansk film i mitten av 80-talet om strålningen omkring Harrisburg efter olyckan. Ledningen sa att utsläppen var försumbara med hänvisning till mätarna, som var placerad i omgivningen. Alla visade maxvärden.

Det var en dam i filmen som gick ut när hon hörde några stora smällar. Plötsligt kände och såg hon en varm dimma.
Efter ett tag tappade hon allt hår.
 
tommib tommib skrev:
Det är lite oärligt att prata om att kärnkraft aldrig har orsakat en olycka med dödsfall. Självklart måste man räkna både Tjernobyl och Fukushima, samt diverse andra relaterade olyckor (Mayak och SL-1 är de jag kommer på på rak arm).
Håller med. Och är dessutom av åsikten att kärnkraft inte alls är problem och riskfritt.
Men precis just nu mindre dåligt än fossil energi. Eller icke fungerande vind och sol.
Så, jag är positiv till kärnkraft, men inte lika positiv som många andra här.

Det är farligt med de som förnekar risker och nackdelar med kärnkraft.
Jag tänker att risk och livscykelanalys är viktigt, det är viktigt att räkna på att förvaring och nedmontering kostar pengar när man slutat generera pengar och energi. Om pengarna som fonderas för att täcka detta räcker, det tror jag ingen vet - det beror ju även på hur samhälle och ekonomi utvecklas i övrigt.

Kärnkraftriskförnekare eller klimatförnekare - båda är lika farliga. Den som med öppna ögon försöker se objektivt på risker och fördelar är lättast att resonera med...
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
tommib
L LabanW skrev:
SVT sände en amerikansk film i mitten av 80-talet om strålningen omkring Harrisburg efter olyckan. Ledningen sa att utsläppen var försumbara med hänvisning till mätarna, som var placerad i omgivningen. Alla visade maxvärden.

Det var en dam i filmen som gick ut när hon hörde några stora smällar. Plötsligt kände och såg hon en varm dimma.
Efter ett tag tappade hon allt hår.
Really..... Kom med något bättre än en referens till en film från 80-talet. En forskningsrapport eller liknande kanske? Dokumentation om den här kvinnan? Något alls?

Om du tittar på Wikipediasidan om olyckan så hittar du massor av referenser från olika källor.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I slutet av 1980-talet var Birgitta Dahl på besök i Oskarshamn, någon hade skämtat och satt upp en stor skylt strax innanför grindarna med texten ”O4 byggplats” pekande på ett obebyggt område!
Birgitta Dahl blev fly förbannad och återvände till Stockholm för att stifta lagen att Sverige inte fick planera, projektering, eller ens tänka på ny kärnkraft samt utbilda och forska!!!
Lagen togs bort först 2007.
var inte det där lite väl mycket fria fantasier och felaktigheter?

kärnkraftsolyckan i Tjernobyl, april 1986, låter som en bättre bakgrund till varför en proposition lades fram i oktober 1986 då man gjorde ett tillägg i lagen om kärnteknisk verksamhet (1984:3) och förbjöd nya reaktorer i Sverige:

5§ ...Tillstånd att uppföra en kärnkraftsreaktor får inte meddelas.

så skriver du:
... att stifta lagen att Sverige inte fick planera, projektering, eller ens tänka på ny kärnkraft samt utbilda och forska!!!... (min understrykning)

lagparagrafen i sin helhet löd: 6§ Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor...

och var en konsekvens av att man förbjöd nya reaktorer enligt den femte paragrafen – lite bakgrund och motivering och tillämpningar i förarbetet (mina understrykningar):

...För att ytterligare klargöra att de energipolitiska riktlinjerna ligger fast bör det i kärntekniklagen införas ett förbud mot att vidta sådana förberedelseåtgärder som direkt syftar till att uppföra ytterligare reaktorer inom landet. Därigenom betonas också att eventuella förberedelser för ytterligare rektorer utgör ett onödigt slöseri med resurser. Ett sådant förbud får dock inte inkräkta på möjligheterna att fortlöpande bedriva tekniskt utvecklingsarbete, som bl.a. kan vara av betydelse för säkerheten vid de kärnkraftverk som nu är i drift. Förbudet får inte heller inverka på svenskt deltagande i internationellt samarbete på del kärntekniska området...

det har aldrig varit förbjudet att tänka på, utbilda eller forska i ny kärnkraft – men framtidsutsikterna för att dylik kunskap skulle kunna omsättas i praktiken i Sverige framstod förstås som begränsad under tjugo år
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Njaeh.... RBMK (dvs reaktortypen i Tjernobyl) var paramilitär, eller dual use. Den var absolut byggd för att generera el, men man passade på att generera plutonium också. Det var grafitmoderatorn och grunddesignen som gjorde att reaktorn blev så stor att det var orimligt att bygga en betonginneslutning till den. Anledningen till designen var att man skulle kunna byta bränsle under drift för att plocka ut plutonium vid en optimal tidpunkt utan att behöva stänga ner hela reaktorn. Sovjet utvecklade flera andra designer också, där t.ex. VVER är en rent civil reaktor som inte alls har samma problematik som RBMK (men lite andra problem). Våra närmaste VVER finns i Finland, i Lovisa om jag inte missminner mig (men med västerländska säkerhetssystem, för all del).

En rent militär reaktor var t.ex. Windscale (WP-1 och WP-2). Dessa var luftkylda och man vädrade helt enkelt bort värmen. Där inträffade också en olycka med brand i moderatorn. Intressant läsning minst sagt.

Det är lite oärligt att prata om att kärnkraft aldrig har orsakat en olycka med dödsfall. Självklart måste man räkna både Tjernobyl och Fukushima, samt diverse andra relaterade olyckor (Mayak och SL-1 är de jag kommer på på rak arm). Även om det varit fråga om kärnvapenproduktion eller annat så hade dagens kärnkraft inte varit möjlig utan dem. Dessutom ger man bara motståndarna bränsle om man försöker mörka detta. Jag tycker att det är bättre att räkna in alla dessa dödsfall, för att kunna visa att det i alla fall är oändligt mycket lägre än kol, olja osv. Även sol och vind ligger högre om man räknar med hela livscykeln.
Jag håller med, det är mycket skadligt att ljuga i sin retorik, dessutom helt onödigt eftersom dödstalen för fossilt är så horribelt höga, vilken annan energiproduktion du än väljer så syns inte staplarna om du väljer att lägga in fossilt i samma diagram. Att kärnkraften ska väljas bort pga de offer den skördat är bara nonsens, eftersom den ersätter ngt som är ohyggligt dödligt.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Vilka dödsfall räknar du i Fukushima?
 
M
L LabanW skrev:
Danskarna krävde att Barsebäck skulle stängas efter problemen som uppstod vid en test efter sommaruppehållet 1992. Dom tyckte att det var ett bevis för den stora risken med kärnkraft.
Danskarna var emot Barsebäck långt tidigare, deras egna skitiga orenade kolkraftverk var det däremot inga problem med. Samma som deras orenade avloppsvatten som gick rakt ut i Öresund, skiten hamnade ju i Skåne, alltså inga problem...
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Hur många reaktorer hade vi haft i drift efter en härdsmälta i Forsmark?
Då svarar jag lika hypotetiskt som du frågar: 11st
 
  • Haha
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
Vilka dödsfall räknar du i Fukushima?
Det var en kille som fick lungcancer efter exponering.
https://www.bbc.com/news/world-asia-45423575

Dödsfallen efter evakueringen kan diskuteras, men de var en följd av kärnkraftsolyckan.

Jag tycker personligen att man ska räkna högt här. Det faller nämligen ändå ut synnerligen väl för kärnkraft jämfört med fossilt.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
var inte det där lite väl mycket fria fantasier och felaktigheter?

kärnkraftsolyckan i Tjernobyl, april 1986, låter som en bättre bakgrund till varför en proposition lades fram i oktober 1986 då man gjorde ett tillägg i lagen om kärnteknisk verksamhet (1984:3) och förbjöd nya reaktorer i Sverige:

5§ ...Tillstånd att uppföra en kärnkraftsreaktor får inte meddelas.

så skriver du:
... att stifta lagen att Sverige inte fick planera, projektering, eller ens tänka på ny kärnkraft samt utbilda och forska!!!... (min understrykning)

lagparagrafen i sin helhet löd: 6§ Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor...

och var en konsekvens av att man förbjöd nya reaktorer enligt den femte paragrafen – lite bakgrund och motivering och tillämpningar i förarbetet (mina understrykningar):

...För att ytterligare klargöra att de energipolitiska riktlinjerna ligger fast bör det i kärntekniklagen införas ett förbud mot att vidta sådana förberedelseåtgärder som direkt syftar till att uppföra ytterligare reaktorer inom landet. Därigenom betonas också att eventuella förberedelser för ytterligare rektorer utgör ett onödigt slöseri med resurser. Ett sådant förbud får dock inte inkräkta på möjligheterna att fortlöpande bedriva tekniskt utvecklingsarbete, som bl.a. kan vara av betydelse för säkerheten vid de kärnkraftverk som nu är i drift. Förbudet får inte heller inverka på svenskt deltagande i internationellt samarbete på del kärntekniska området...

det har aldrig varit förbjudet att tänka på, utbilda eller forska i ny kärnkraft – men framtidsutsikterna för att dylik kunskap skulle kunna omsättas i praktiken i Sverige framstod förstås som begränsad under tjugo år
Tack för att du letade upp lagen själv orkade jag inte. Samtidigt hade det inte blivit en uppmärksamhet och debatt om man inte raljerar lite om händelsen. Den har trots allt hämmat kärnforskning och utbildning i 20 år!
Mvh
Leif
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var en kille som fick lungcancer efter exponering.
[länk]

Dödsfallen efter evakueringen kan diskuteras, men de var en följd av kärnkraftsolyckan.

Jag tycker personligen att man ska räkna högt här. Det faller nämligen ändå ut synnerligen väl för kärnkraft jämfört med fossilt.
Det kan ha berott på exponering, men man vet ju inte. Det var väl någon som fick hjärtinfarkt av stressen också.

Man kan ju jämföra med hur många som dör av sol och vindkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.