R Rejäl skrev:
Håller inte med men du gör som du vill i ditt kungarike😉
Klart man ska ha koll på fuktvandring, belastning och värme innan man gör något 👍

Jag förespråkar sk. Klimatvind
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag förespråkar sk. Klimatvind
Jag oxå,
Det "vanliga" sättet att bygga kallvind är en riskkonstruktion, det är även en myt att risken/problemet med fukt och mögel skulle gå att avhjälpa med mer ventilation, många ggr blir situationen sämre av mer ventilation.

Klimatvind är ett säkrare alternativ, dvs att lägga isoleringen utanför konstruktionen.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag oxå,
Det "vanliga" sättet att bygga kallvind är en riskkonstruktion, det är även en myt att risken/problemet med fukt och mögel skulle gå att avhjälpa med mer ventilation, många ggr blir situationen sämre av mer ventilation.

Klimatvind är ett säkrare alternativ, dvs att lägga isoleringen utanför konstruktionen.
Ventilation av bostaden är ok. Vinden ska ju helst bara ventileras när det är fuktigare inne än ute
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ventilation av bostaden är ok. Vinden ska ju helst bara ventileras när det är fuktigare inne än ute
Givetvis, jag kunde ha formulerat mig tydligare på den punkten.
Bostaden ska såklart ventileras, vinden däremot kan många ggr må bättre av mindre ventilation, men framförallt av ett varmare (och torrare) klimat som en utvändig isolering medför.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju också välja att splitta isoleringen mellan takbjälklaget och yttertaket. Då får du en lätt isolerad kallvind, som blir lite som en extra bufferzon.

Någon som vet hur man kan räkna på hus stor skillnad det gör, eller test som gjorts?
det är ju det smarta sättet att göra det på. Inte för att det isolerar bättre utan för att man slipper de traditionella problemen med mögel på ett välisolerad vind som inte är 100% tät mot boytan.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det är ju det smarta sättet att göra det på. Inte för att det isolerar bättre utan för att man slipper de traditionella problemen med mögel på ett välisolerad vind som inte är 100% tät mot boytan.
Du får ju ändå någon sorts buffervolym och viss isolering av en varmare vind. Jag har inte sett någon back-to-back mätning vilket skulle vara intressant att se (även simulering)
 
För fyra år sen, i samband med takbyte på mitt hus från 40-talet så la jag 10cm cellplast ovanpå råspont och duk, samtidigt tätade jag det mesta av ventilationen på vinden, men helt tätt blir det aldrig i ett sånt här gammalt hus. Vindbjälklaget var hyfsat isolerat sen tidigare, men efter ombyggnationen så är vinden sällan kallare än 10 plusgrader vintertid och sällan varmare än 30 plusgrader sommartid. Jag fick ett mycket behagligare klimat året runt på övervåningen där sovrummet är beläget.
 
  • Gilla
raspen86 och 5 till
  • Laddar…
R
G Gabbe1 skrev:
För fyra år sen, i samband med takbyte på mitt hus från 40-talet så la jag 10cm cellplast ovanpå råspont och duk, samtidigt tätade jag det mesta av ventilationen på vinden, men helt tätt blir det aldrig i ett sånt här gammalt hus. Vindbjälklaget var hyfsat isolerat sen tidigare, men efter ombyggnationen så är vinden sällan kallare än 10 plusgrader vintertid och sällan varmare än 30 plusgrader sommartid. Jag fick ett mycket behagligare klimat året runt på övervåningen där sovrummet är beläget.
Har du någon koll på kostnad för det samt tid?
 
Jag tror det handlade om en merkostnad på ca 10.000kr för 120m2 cellplast. Tidsmässigt så tillkom det kanske en eller max två arbetsdagar.
Allt gjordes i egen regi.
 
R
G Gabbe1 skrev:
Jag tror det handlade om en merkostnad på ca 10.000kr för 120m2 cellplast. Tidsmässigt så tillkom det kanske en eller max två arbetsdagar.
Allt gjordes i egen regi.
Vilken kvalitet på cellplasten hade du?
Du bara skruvade på ströläkten direkt på cellplasten?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du får ju ändå någon sorts buffervolym och viss isolering av en varmare vind. Jag har inte sett någon back-to-back mätning vilket skulle vara intressant att se (även simulering)
Den energiekvationen förstår jag inte riktigt. Du har samma buffertvolym oavsett var du placerar isoleringen. Samma mängd stillastående luft. Det är således bara räkna på den isolering du har i konstruktionen, oavsett var den är placerad och vilken typ. Eventuella avvikelser från en sådan teoretisk kalkyl borde vara små.
 
R Rejäl skrev:
Vilken kvalitet på cellplasten hade du?
Du bara skruvade på ströläkten direkt på cellplasten?
S100 i formatet 2400x1200.
Cellplasten ”klämdes” fast mellan råspont och ströläkt med långa träskruvar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Den energiekvationen förstår jag inte riktigt. Du har samma buffertvolym oavsett var du placerar isoleringen. Samma mängd stillastående luft. Det är således bara räkna på den isolering du har i konstruktionen, oavsett var den är placerad och vilken typ. Eventuella avvikelser från en sådan teoretisk kalkyl borde vara små.
Jo, det är nog lite. Men är det isolerat på utsidan Blir temperaturskillnaden mellan topp och botten på vinden mindre och bör innebära långsammare konvektion. Därför är jag nyfiken på hur det beter sig i verkligheten.
 
Sen är det ju så att om något fungerat i 60 år så vill man ju inte heller riskera att sabba balansen i huset. Men att jag har tätat de hål jag funnit från gamla renoveringar gör det ju inte sämre. Så att lägga på 10-15 cm isolering på det som var kan man ju göra med gott samvete. Dessutom förbättra jag frånluften med mekaniska fläktar i badrum/toa/tvättstuga jämfört med endast en köksfläkt tidigare. Så fuktig luft kommer att vara mindre än förr.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vet inte om du vet det... Men detta är ett forum där svaren är vad de är...

5 cm ger 23%
10 cm ger 18,3%

/ATW
Gäller dessa siffror för hela Sverige?
Hur blir det om man tillägsisolerar med 24 cm (2 x 12 cm Hunton isolering)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.