D Dr Benz skrev:
Men då måste du ju stänga ventilerna till kallvind och göra den helt tät. Annars isolerar du bara mot himlen och ingen nytta.

Då måste man bygga om taket och vinden på ett helt annat sätt. Kan inte se att det skulle ge någon fördel…?
Nej du måste inte stänga ventilerna. Du får en varmare vind som agerar lite varm luftkudde och med ventilerna kvar ventileras en del av eventuell fukt ut. Det sparar energi och blir bättre ur fuktsynpunkt.
 
A ArneTW skrev:
Vet inte om du vet det... Men detta är ett forum där svaren är vad de är...

5 cm ger 23%
10 cm ger 18,3%

/ATW
Det är som i många andra forum, man kan få de mest skiftande svar, varav en del rent felaktiga.
 
Lösull 500mm.
 
E evertb skrev:
Lösull 500mm.
Faner 2mm?

Vet inte riktigt vad jag skall med denna informationen till?
 
  • Gilla
ryamac och 1 till
  • Laddar…
Har inget svar på hur mkt isolering du skall ha. Men, bor i enplansvilla i västra Skåne från 1990 som hade 0-200 mm lösull. Valmat tak svårt att komma åt längst ut mot takfot. Fick sprutat in lösull upp till 500 mm på 155 kvm våren 2022 för 18 200:- efter rotavdrag. Vi upplever huset som varmare och jag tycker det känns prisvärt.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nej jag är också med på att varje situation är unik. Samtidigt har man något att utgå ifrån.

Man får ju också räkna på många år frammåt kontra att lägga ett lager med 95mm till. (Beräknat mest prisvärt volymmässigt)/kr.

Just nu har jag nog till ett lager 70 mm och kommer väl isf komplettera med 95 plus 95 antagligen. Fördelen med 70 plus 95 blir att jag kommer över hanbjälkarna och kan därför överlappa skarvarna och bjälkarna med sista lagret.

Och viktigast är kanske att vinden har fungerat sen -65 utan någon tillstymmelse till fukt eller mögel. Och så vill jag behålla det men samtidigt ha det bra ekonomiskt isolerat.
Hej
Jag hörde en sorts föreläsning om isolering. Hittar tyvärr inte länken längre men den var från detta forum! Kanske någon annan har minne av var det låg eller sparat nån länk???. Men en sak man påtalade där var just det där med fukt vid isolering av en existerande vind. Att om man isolerar mycket så kommer förstås ingen värme upp från huset under och man får ett kallare och fuktigare klimat på vinden. Detta kunde tydligen medföra att man behöver åtgärda detta med fuktstyrda fläktar! kanske också nåt du måste snoka i?
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
R
kvirre kvirre skrev:
Hej
Jag hörde en sorts föreläsning om isolering. Hittar tyvärr inte länken längre men den var från detta forum! Kanske någon annan har minne av var det låg eller sparat nån länk???. Men en sak man påtalade där var just det där med fukt vid isolering av en existerande vind. Att om man isolerar mycket så kommer förstås ingen värme upp från huset under och man får ett kallare och fuktigare klimat på vinden. Detta kunde tydligen medföra att man behöver åtgärda detta med fuktstyrda fläktar! kanske också nåt du måste snoka i?
Har för mig att det är kopplat till att inte ha en fungerande ångspärr, då blir fuktbelastningen för mycket för självventilerande vindar.
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
Jag hörde en sorts föreläsning om isolering. Hittar tyvärr inte länken längre men den var från detta forum! Kanske någon annan har minne av var det låg eller sparat nån länk???. Men en sak man påtalade där var just det där med fukt vid isolering av en existerande vind. Att om man isolerar mycket så kommer förstås ingen värme upp från huset under och man får ett kallare och fuktigare klimat på vinden. Detta kunde tydligen medföra att man behöver åtgärda detta med fuktstyrda fläktar! kanske också nåt du måste snoka i?
Fuktvandringen konstant men kallare vind. Då är det som sagt bättre att lägga isoleringen mot yttertaket så får man istället en varmare vind än tidigare. (Går ju även att minska funktvandringen med broms i innertaket eller ökad ventilation)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fuktvandringen konstant men kallare vind. Då är det som sagt bättre att lägga isoleringen mot yttertaket så får man istället en varmare vind än tidigare. (Går ju även att minska funktvandringen med broms i innertaket eller ökad ventilation)
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fuktvandringen konstant men kallare vind. Då är det som sagt bättre att lägga isoleringen mot yttertaket så får man istället en varmare vind än tidigare. (Går ju även att minska funktvandringen med broms i innertaket eller ökad ventilation)
Att isolera först på takstolarna och sedan upp emot yttertaket låter ju helkonstigt enligt mig.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fuktvandringen konstant men kallare vind. Då är det som sagt bättre att lägga isoleringen mot yttertaket så får man istället en varmare vind än tidigare. (Går ju även att minska funktvandringen med broms i innertaket eller ökad ventilation)
Nu får du någ lugna dig lite hade det vart som du säger så hade alla vindar varit byggda så!
Mig veterligen har jag aldrig sett detta.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fuktvandringen konstant men kallare vind. Då är det som sagt bättre att lägga isoleringen mot yttertaket så får man istället en varmare vind än tidigare. (Går ju även att minska funktvandringen med broms i innertaket eller ökad ventilation)
Men eftersom du har frisk luft utanpå taket OCH innanför så borde den biten av isoleringen kylas från två håll och tappa sin funktion. Och om det hade varit en bra lösning (fungerande, ekonomisk osv) så hade fler hus byggts så här.

Som jag skrev i början så har vinden fungerat i 60 år och jag har inga intentioner att ändra på det.

Fungerande fuktspärr/broms finns. Jag håller stenkoll på fukten där uppe nu.

Jag var intresserad av att veta hur mkt skillnad isolering faktiskt gör och ung vad man kan förvänta sig.

Jag vet redan var jag står men vill se om jag tänker rätt och vad faktan säger.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu får du någ lugna dig lite hade det vart som du säger så hade alla vindar varit byggda så!
Mig veterligen har jag aldrig sett detta.
Det är mest för att det är extra komplicerat, inte bara att lägga på extra lösull som i bjälklaget. Dock vettigt om man tänker använda vinden till något
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är mest för att det är extra komplicerat, inte bara att lägga på extra lösull som i bjälklaget. Dock vettigt om man tänker använda vinden till något
Kammen då gör man ju som med en övervåning flyttar ut ångspärren mot yttertaket men det är en helt annan diskussion.
Din idé är inte bra!
 
R Rejäl skrev:
Kammen då gör man ju som med en övervåning flyttar ut ångspärren mot yttertaket men det är en helt annan diskussion.
Din idé är inte bra!
Går ju att sätta ångspärr, men inte nödvändigt om det inte är tjock isolering och låg tillförd fuktnivå. Det beror på vad man tänkt använda utrymmet till. Jag tänker på frostfri förvaring i detta fallet
 
R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Går ju att sätta ångspärr, men inte nödvändigt om det inte är tjock isolering och låg tillförd fuktnivå. Det beror på vad man tänkt använda utrymmet till. Jag tänker på frostfri förvaring i detta fallet
Håller inte med men du gör som du vill i ditt kungarike😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.