Har tänkt köpa en tvättmaskin till mitt lilla badrum som är 161 cm brett enligt bild. Kopplingsdosa för tvättmaskin finns på motsatt sida av duschen, detta syns inte på bilden då den sitter högre upp. Där tvättmaskinen ska stå hade jag nyligen ett badkar som jag nu tagit bort. Har försökt läsa på om regler angående avstånd till dusch och så vidare men förstår inte riktigt vad som gäller då reglerna är svårtolkade. Tvättmaskinen är alltså tänkt att placeras i utrymmet längst till vänster på bilden.
Du bör nog hatvättmaskinen lite upphöjd, det blir så smutsigt (mögligt?) under den med en blandning av (textil)damm och vatten. Eventuellt är det så också att tillverkaren inte vill riskera att tvättmaskinen står i vatten. När det gäller elsäkerhet så finns det regler för vägguttag men du har tydligen en dosa där tvättmaskinen kopplas in fast och då är det inget problem.
Storleken på tvättmaskinen bestäms nog av hur liten duschplats du kan tänka dig, och om det är något problem med att komma in genom badrumsdörren med en stor tvättmaskin.
Går det att få vatten till tvättmaskinen på ett bra sätt?
Storleken på tvättmaskinen bestäms nog av hur liten duschplats du kan tänka dig, och om det är något problem med att komma in genom badrumsdörren med en stor tvättmaskin.
Går det att få vatten till tvättmaskinen på ett bra sätt?
Då är det mer att tillverkaren godkänner placeringen för just den tvättmaskinen och inte några allmänna regler. Maskinen kommer ju att bli blöt på sidan mot duschen när duschdraperiet kletar fast sig på den.
Mitt badrum är 177cm brett och jag har en fullstor tvättpelare som står ca 7cm från vägg och sedan är det 15-20cm till duschdraperiet. Inga som helst problem i de åtta åren jag bott här iaf. Det som kanske är lite synd för TS är väl vattenrören som verkar stjäla en del plats.
Här är exempel på ett litet stativ som förutom att det gör att det går att städa under så blir det ju bekvämare när tvättmaskinen är lite upphöjd:
https://www.elgiganten.se/product/v...ttmaskinsstativ-sockel-for-tvattmaskin/858403
https://www.elgiganten.se/product/v...ttmaskinsstativ-sockel-for-tvattmaskin/858403
Om du beställer med installation så ta med ett stativ typ det som föreslås av Birgit. Vi har ett nyligen ombyggt badrum. Tidigare var det utan stativ, blir inte så trevligt med tiden. Med stativ kan du hålla rent på ett helt annat sätt, dessutom smidigare att lägga in tvätt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får man tag på stora stenar till ok pris?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Borsta rödfärgfasad, maskin för ändamålet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
eftermonterat Aquastop diskmaskin. erfarenheter?
Vatten & Avlopp -
Stora missfärgningar i tvättmaskin
Vitvaror