K Kasken skrev:
Mycket tid lades på bla problematiken hur en halvgammal och renoverad entusiastbil skulle värderas
Det är då man säger: så du värderar bilen till 500 tusen? Då får du ta den så bjuder jag på auktionen när du säljer ;)
 
  • Gilla
39x och 10 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är då man säger: så du värderar bilen till 500 tusen? Då får du ta den så bjuder jag på auktionen när du säljer ;)
Den taktiken hade nog fungerat om bara motparten kommit med ett bud, sitter man bara o stirrar ut i luften o bemöter alla siffror som läggs fram med "Mer" så blir inte konstruktivt......
 
  • Gilla
  • Ledsen
GlennB och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Advokat får inte ljuga.
😂
 
  • Haha
  • Gilla
lundensaren och 20 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Om juristen skulle vara advokat så lär etiskt problem uppstå om advokat får veta att vissa tillgångar mörkas.
Advokat får inte ljuga.
Nobelpriset i blåögdhet går till…
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 21 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Om man vid bodelning struntar i att redovisa alla sina konton och inte har några som helst problem med att ljuga under ed, är det möjligt att spåra pengarna då?
Är det mellan gifta eller sambo?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Domstol eller polis kan begära fram kontoutdrag mm.
Begära ut varifrån? Det finns ju en del banker och liknande verksamheter här i världen.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Det gäller inte mig. Det gäller en bekant. Maken kommer göra allt för att undanhålla så mycket som möjligt.
Tvinga banken att redovisa genom att begära editionsföreläggande.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Vilken bank?
 
  • Gilla
relier och 3 till
  • Laddar…
Bauhaussebbe1983 Bauhaussebbe1983 skrev:
Tvinga banken att redovisa genom att begära editionsföreläggande.
Men snälla det kan du inte göra som privatperson inte heller en jurist eller advokat, endast en Domstol kan lämna förordnande om att banken ska lämna uppgifter.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej
3600kr/h kostade det för mig och exfrun med en bodelningsförättare 2021. Landade på 70k och sen solidarisk betalning så 35k för min del. Men mitt ex ville inte betala alls så jag fick ligga ute med 70k och sen i bodelningen så fick jag tillbaka 35k.
Utdragen process men väl värt spenderade pengar i mitt tycke. Skulle aldrig komma framåt i bodelningen om inte jag hade ansökt via tingsrätten för en bodelningsförättare. Lite tjafs blev det om familjebilen som var 6 månader gammal och var i exet ägo på pappret. Hon försökte undanhålla den genom att skriva över bilen på hennes pappa. Men bodelningen började gälla från det datumet som ansökan för skilsmässan blev registrerad. Så hon missade det med 15 dagar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
ylven och 22 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Begära ut varifrån? Det finns ju en del banker och liknande verksamheter här i världen.
Polisen/Skatteverket har numera direktlina in i många banker. De måste förstås förhålla sig till lagen, men tekniskt är det en betydligt enklare process än förr.
 
  • Haha
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
R Riemann skrev:
Polisen/Skatteverket har numera direktlina in i många banker.
Även alla utländska?
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Advokat får inte ljuga.
Det har de tydligen inte fått lära sej, de är de sanna experterna på området.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även alla utländska?
Kanske inom EU.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Även alla utländska?
Nej.

Men mer information än vad man kan tro kan finnas hos Skatteverket. Om du t ex har ett bankkonto i Hong Kong så kommer den banken att rapportera detta till Hong Kongs skattemyndighet som i sin tur, med eftersläpning, rapporterar detta till Skatteverket i Sverige. Regelverket som styr detta kallas CRS och de allra flesta länder deltar, även många sk skatteparadis. Sen vet jag inte om det är juridiskt möjligt att inom ramen för en boutredning plocka fram sådan info. Tekniskt möjligt är det i a f.
 
  • Gilla
Artemisia och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.