S
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det enda fattiga människor gör är att utnyttja stackars rika människor. Så förmätet av dem att försöka få det bättre i livet! 🙄
Du tycker inte att det är bättre att ingen kan utnyttja den andre?
Skum attityd måste jag säga.
 
Det är inte att utnyttja att man delar lika på det som är inskaffat för gemensamt bruk under förhållandet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Person A tjänar 60 000 och jobbar heltid, hen har ett yrke som är "viktigt" och inte lämpar sig för deltid, enligt hen själv.
Person B tjänar 20 000 men jobbar halvtid så hon får bara ut hälften. Hen är till skillnad från A universitetsutbildad och har alltså även studieskulder. De har bestämt gemensamt att hen ska jobba deltid, för att barnen inte ska behöva vara i skolan så länge på dagarna. För att det ska vara rättvist har de delad ekonomi, A betalar lite mer än B eftersom A har så mycket högre lön, men B vill vill precis som SueCia inte utnyttja det faktum att A gjort ett bättre val och därmed har högre inkomst.

När barnen kommer i tonåren brister förhållandet. Eftersom de är sambo är det bara det gemensamma som ska delas upp. B har inga sparade pengar, så hen får skaffa en liten hyrestrea för 14 000 i månaden och gå upp på heltid. Bilen som de båda betalat får A, den är ju registrerad på hen. Likaså en massa andra saker som inte ingår i samboegendomen, trots att B betalat 1/4 av det. Men på kvittona står A:s namn eftersom det är betalat med A:s kort. B har ju betalat all mat, alla kläder till barnen, alla deras aktiviteter. Så även om B faktiskt betalat mer än 1/4 av allt de köpt, så äger hen inget, det hen köpt har liksom förbrukats.

Dessutom får de stora vräkiga möblera i villan ändå inte plats i den trånga lägenheten. Men den stora chocken kommer några år senare, när B går i pension. Då visar det sig att de många åren på deltid gör att B får leva på garantipension. Medan A istället för att betala av på studielån har en saftig pensionsförsäkring.

Vem har utnyttjat vem egentligen?
Om person B tjänar mindre än person A enbart pga. ett gemensamt beslut att den ska vara hemma med barnen så ska man givetvis avtala om vad som gäller ekonomiskt. Både pensionsmässigt och tillgångsmässigt.

Egentligen var hur mycket dom tjänar sekundärt, det enda viktiga är hur mycket dom bidrar till det gemensamma ekonomin. Bidrar person A med 80% av den gemensamma ekonomin så ska person A ha 80% av alla gemensamt inköpta tillgångar vid en separation, det bör vara grundförutsättningen. Om Paret beslutar att person B ska tjäna mindre för att person B ska ta hand om de gemensamma barnen så ska man givetvis diskutera igenom detta och se till att ha det avtalat vad som gäller.

I ditt scenario har person A och person B gjort aktiva val, aktiva val kan man belasta med krav på eftertänksamhet, dvs. vad händer om jag jobbar mindre än dig, min pension blir mindre, jag bidrar mindre till den gemensamma ekonomin, hur gör vi för att det ska bli rättvist?


Annat exempel:

Person A, tjänar 28 000, ganska korkad men tycker livet är helt fantastiskt ändå, person A träffar person B och blir störtförälskad. Person B har skulder och är arbetslös, har egentligen inga amibtioner, men person A blir förälskad och förbiser detta.

De beslutar ganska snart att de måste flytta ihop, person A har jobbat och sparat under många år och har fått ihop 300 000 i en kontantinsats. Han tänker att ja, varför inte, jag har ju faktiskt råd att köpa ett litet hus på landet vi kan bo i. Sagt och gjort, person A köper huset, de flyttar in tillsammans och bor där ett år, men sen tröttnar person B.

Nu tycker givetvis Anna_H att person A får skylla sig själv, att person A betalat för huset och eventuella renoveringar betyder ingenting för Anna_H, huvusaken är att person B ska ha hälften av det som person B inte har betalat någonting alls för.


Jag vidhåller att sambolagen borde avtalas att den ska gälla, annars gäller den inte.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Det är inte att utnyttja att man delar lika på det som är inskaffat för gemensamt bruk under förhållandet.
Världen är inte så svart eller vit.
 
S SueCia skrev:
Jag vidhåller att sambolagen borde avtalas att den ska gälla, annars gäller den inte.
Bättre att kunna avtala bort den om man inte vill att den ska gälla, precis som man skriver äktenskapsförord om man så behöver.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Bättre att kunna avtala bort den om man inte vill att den ska gälla, precis som man skriver äktenskapsförord om man så behöver.
Att gifta sig fyller ju i stort sett bara en enda funktion så där är båda parter troligtvis väldigt väl medvetna om vad det innebär.

Men jag tror vi kan släppa det här, enligt mig fungerar sambolagen baklänges, du har en annan åsikt, vi kommer inte längre :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.