G G.L. skrev:
Står i begrepp att införskaffa ny integrerad diskmaskin. I valet av diskmaskin har jag läst en massa bruksanvisningar för olika märken. Mitt krav är att luckan inte ska öppnas automatiskt, ingen wifi, ingen glidande luckamontering.
Det här med automatisk lucköppning är jag helt emot. Vill man ha fuktskadad laminatskiva/skåpar så sätter man in en sådan maskin. Att välja bort lucköppning är i många fall krångligt och i vissa fall omöjligt dessutom är en sådan "finess" ännu en felorsak som kräver reparatörer.
Kolla då på Miele, ända märket jag känner till där man kan justera fjädern i dörren så att luckan balanserar perfekt. Miele’s låsmekanism är också lätta så de ger en ’bra känsla’. Också bra korgar i dom.
Superbra montering av luckan, blir millimeter tajt och glider givetvis inte. Se till att kolla på en XL model. (IKEA kök - ej målat, vägrar köpa målad mdf….).
Inte hutlöst dyra jämfört med andra märken. Valde som tidigare sagt bort lucköppningen i deras menu, enkelt.

• Närbild på diskmaskinens kontrollpanel från Miele med knappar och display, visar del av dörrkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt IKEA-kök med delvis öppen kökslucka visar en Miele diskmaskin bakom. Svart bänkskiva med krukväxter och föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen
  • Laddar…
A annaww skrev:
Köpt en ny diskmaskin och vill om möjligt skydda mina nya luckor. Som ni ser så har luckorna blivit porösa av all fukt (det gäller båda sidorna).

Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare. Måste jag tejpa in dessa? Finns inget snyggare alternativ? Vad föreslår ni?
Som flera säger, mdf-luckor är ju känsligare ifall färgen blir äldre eller skadad men jag har klarat mig och jag skulle rekommendera att du då o då kollar ifall något är på G o isf så skulle jag slipa bort färgen på kanten och "dränka in" mdf ytan med tunnflyande lösningsmedelsbaserad grundfärg innan du lägger på ny färg. Gör du det noggrant så kommer det inte att synas då det är kanten.
Däremot så kan jag rekommendera att stryka undersidan av bänkskivan, ända emot laminatkanten så du slipper att spånskivan sväller eller laminatet släpper ovanför diskmaskinen. Jag använde mig av förtunnat lösningsbaserat klarlack som fint sögs in i undersidans papperslaminering.

• Gilla
annaww
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Jag tror inte att jag upplevt en diskmaskin där disken är helt torr när den är klar. Och uppriktigt sagt förstår jag inte varför man inte kan stänga av torkprogrammet helt. I valet mellan fuktskadade luckor och lite fuktigare disk tar jag alla gånger den fuktigare disken. Sedan händer det att luckorna sväller i alla fall. Men man förbättrar i alla fall läget.
Tack, då vet jag era åsikter jag vill bara va helt 100. Om programmen har kortare torktid pga luckan öppnas måste jag ju beräkna det.
F Fnularen skrev:
Som flera säger, mdf-luckor är ju känsligare ifall färgen blir äldre eller skadad men jag har klarat mig och jag skulle rekommendera att du då o då kollar ifall något är på G o isf så skulle jag slipa bort färgen på kanten och "dränka in" mdf ytan med tunnflyande lösningsmedelsbaserad grundfärg innan du lägger på ny färg. Gör du det noggrant så kommer det inte att synas då det är kanten.
Däremot så kan jag rekommendera att stryka undersidan av bänkskivan, ända emot laminatkanten så du slipper att spånskivan sväller eller laminatet släpper ovanför diskmaskinen. Jag använde mig av förtunnat lösningsbaserat klarlack som fint sögs in i undersidans papperslaminering.
tack för tipset! Det konstiga var att teknikern för diskmaskinen menade jag inte behövde skydd under bänken? 2 gånger frågade jag. Det är någon billigare svart laminat skiva tror jag? Inte så snygg undersida men hittils har den inte svällt? Däremot ska jag ändå byta den inom 2 år då den har några fula Jack på ovansidan. Så tänker luckorna är mer utsatta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.