5 121 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Hur skyddar jag köksluckorna från fukt från diskmaskin?
Håller med, det är rent skräp.A Avemo skrev:
Tillverkarna använder det för att det är billigt.
Mina luckor i massivt trä från 2001 är helt opåverkade.
Hade jag varit TS så hade jag slipat och målat med riktig oljefärg.
Som andra dokumenterat kan du stänga av automatisk dörröppning. Sedan är väl tekniken att låta diskmaskinen vara stängd medans den är varm - det är nog inte avdustning som sådan som skadar luckorna utan att det kommer varm ånga när det är nydiskat?
Jag har kök från Kvik, monterat 2021, alla stommar o luckor svällde inom 2år. Diskmaskinen var en självöppnande maskin, men den funktionen stängde jag av, låter maskinen svalna innan jag öppnar luckan. Har inte bytt något ännu, grantin gäller ett år till🙃A annaww skrev:Köpt en ny diskmaskin och vill om möjligt skydda mina nya luckor. Som ni ser så har luckorna blivit porösa av all fukt (det gäller båda sidorna).
Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare. Måste jag tejpa in dessa? Finns inget snyggare alternativ? Vad föreslår ni?
Ska tilläggas att med alla stommar och luckor svällde, så menar jag dom som är runt diskmaskinenT Tosel skrev:
Har installerat ett nytt kök och upptäckte att min Miele också har automatisk dörr öppning. Smart i princip men gillar heller inte ångan så har stängt av funktionen.
Förstår inte varför detta nya påhitt. Bosch som vi haft förut hade en autodry funktion då den fyllde tanken med kall vatten som en sista funktion, detta gjorde att ångan kondenserade. En bra lösning då vattnet senare användes till följande tvätt och var då förvärmt.
Körde på med supertunn silver tejp på sidorna för att skydda skåpen från vatten/ånga.
Förstår inte varför detta nya påhitt. Bosch som vi haft förut hade en autodry funktion då den fyllde tanken med kall vatten som en sista funktion, detta gjorde att ångan kondenserade. En bra lösning då vattnet senare användes till följande tvätt och var då förvärmt.
Körde på med supertunn silver tejp på sidorna för att skydda skåpen från vatten/ånga.
Japp det är därför tillverkarna av maskinerna väljer den automatiska lucköppningen då de är i maskopi med lucktillverkarnaO OleB skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 890 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 890 inlägg
Stäng av funktion. När maskinen har kallnat kan du öppna diskmaskinsluckan på glänt eller helt så lufttorkar disken. Se till att det sitter en plast undertill på bänkskivan om diskmaskinen är inbyggd.A annaww skrev:
Redigerat:
Står i begrepp att införskaffa ny integrerad diskmaskin. I valet av diskmaskin har jag läst en massa bruksanvisningar för olika märken. Mitt krav är att luckan inte ska öppnas automatiskt, ingen wifi, ingen glidande luckamontering.
Det här med automatisk lucköppning är jag helt emot. Vill man ha fuktskadad laminatskiva/skåpar så sätter man in en sådan maskin. Att välja bort lucköppning är i många fall krångligt och i vissa fall omöjligt dessutom är en sådan "finess" ännu en felorsak som kräver reparatörer.
Det här med automatisk lucköppning är jag helt emot. Vill man ha fuktskadad laminatskiva/skåpar så sätter man in en sådan maskin. Att välja bort lucköppning är i många fall krångligt och i vissa fall omöjligt dessutom är en sådan "finess" ännu en felorsak som kräver reparatörer.
Om man öppnar luckan helt efter disk istället för att glänta på den så blir detta enligt min erfarenhet inget problem. Inte ens med MDF i luckorna.
Så försök stänga av den automatiska lucköppningen , öppna manuellt och öppna då luckan helt.
Så försök stänga av den automatiska lucköppningen , öppna manuellt och öppna då luckan helt.
Precis, vi försöker alltid vänta någon timme med att öppna diskmaskinen för att minska risken för skador från vattenångan.arneri68 skrev:
det tror jag att du går bet på för även det billigaste skiten har WiFiG G.L. skrev:Står i begrepp att införskaffa ny integrerad diskmaskin. I valet av diskmaskin har jag läst en massa bruksanvisningar för olika märken. Mitt krav är att luckan inte ska öppnas automatiskt, ingen wifi, ingen glidande luckamontering.
Inte spereturen skrev:
inte speciellt svårt att stänga av på electrolux iaf. och wifi. Använd den inte så har du väl löst problemet? Min har wifi men jag har inte kommit till att använda den ännu.G G.L. skrev:Står i begrepp att införskaffa ny integrerad diskmaskin. I valet av diskmaskin har jag läst en massa bruksanvisningar för olika märken. Mitt krav är att luckan inte ska öppnas automatiskt, ingen wifi, ingen glidande luckamontering.