J
Här är ett plåthörn i borstat stål. Satte upp det då jag störde mig på att dammsugaren gjorde repor. Ett plåthörn i borstat stål installerat för att skydda mot repor från dammsugaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
J
A annaww skrev:
Ja det är lite överallt skulle jag vilja påstå. Även överskåp då ens ex glömt sätta igång fläkten så det flagnade på överhyllorna.
Lite svårare, men exet är säkert borta nu, annars får du måla om eller sätta skydd för där med 🤓

A
A Avemo skrev:
Är planen att bara byta bara de dåliga luckorna mot likadana och de tillverkas fortfarande likadana? Då blir det ju en annan sak. Det går ju att hoppas att Ikea lärt sig av sina misstag. Kanske köpa ett par extra så att du kan byta en gång till om det inte håller och de inte längre tillverkas nästa gång. Är luckorna dåliga från början tror jag tyvärr att det är svårt att förbättra dem.
Ja bara byta de dåliga är tanken.
När jag köpte lägenheten så bytte förra ägaren ut 2 luckor pga detta problem, då råkade IKEA skicka några extra som jag har i källaren.

Dessa luckor har utgått från sortimentet och går bara beställa till vissa varuhus. Köpte en ny diskmaskin lucka av den modellen.

Nu kommer jag beställa in några fler luckor för är rädd de ska försvinna för gott. Frågan är om jag ska montera de direkt eller avvakta o leva med halvfula tills dess jag säljer den o byta ut dessa då….🤔

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A annaww skrev:
Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare.
Varför köpa en diskmaskin med självöppnande lucka? Att trädetaljer inte går ihop med ånga från diskmaskiner är inget nytt. Står oftast i reklambladet om diskmaskinen har självöppnande lucka efter avslutad disk.

• Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
A annaww skrev:
Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram
Det finns ingen funktion för att ta bort automatisk öppning på din modell, för det kan finnas?
Vad är det för diskmaskin/modell?

arneri68 arneri68 skrev:
Att trädetaljer inte går ihop med ånga från diskmaskiner är inget nytt.
Det är inte trä som är problemet. Det är MDF och i viss mån spånskiva som inte tål fukt.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inte trä som är problemet. Det är MDF och i viss mån spånskiva som inte tål fukt.
Mdf och spå är värre än trä, men trä sväller också. Ganska vanligt att lack släpper genom ånga och sedan sväller trät och spräcker lacken.

ClasseClas
A annaww skrev:
Köpt en ny diskmaskin och vill om möjligt skydda mina nya luckor. Som ni ser så har luckorna blivit porösa av all fukt (det gäller båda sidorna).

Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare. Måste jag tejpa in dessa? Finns inget snyggare alternativ? Vad föreslår ni?
Kolla om du kan stänga av lucköppningen på maskinen. Jag vill minnas att en av Elux modeller, en 45 cm, så går det inte alls.
Vad har du för maskin?

A
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla om du kan stänga av lucköppningen på maskinen. Jag vill minnas att en av Elux modeller, en 45 cm, så går det inte alls.
Vad har du för maskin?
Electrolux EEM48331L

A
ClasseClas ClasseClas skrev:
[bild]
Du kan stänga av lucköppningen.
[länk]
Tack! Blir dock lite nojig att de i fet stil och röd stil skriver att de inte rekommenderar det? Kan de va nån mer nackdel bortsett från det de skriver?

• Skärmdump av en Electrolux supportsida om att inaktivera AirDry-funktion på en diskmaskin, med text i fetstil och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas
Du får välja mellan att sabba dina köksluckor eller skippa AirDry. Kanske blir disken, speciellt plast, lite fuktigare än nu. Historiskt har diskmaskiner aldrig haft lucköppning i slutet av programmet, vad jag vet, utan några direkta problem.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att jag upplevt en diskmaskin där disken är helt torr när den är klar. Och uppriktigt sagt förstår jag inte varför man inte kan stänga av torkprogrammet helt. I valet mellan fuktskadade luckor och lite fuktigare disk tar jag alla gånger den fuktigare disken. Sedan händer det att luckorna sväller i alla fall. Men man förbättrar i alla fall läget.

returen returen skrev:
12år?
man byter väl efter 5 år senast?
Luckor efter fem år? Nu trollar du väl oss? Mina är 21 år gamla (minns inte namnet nu, den som som inte är Marbodal). Vi är kassa på det där med att inte ha vatten rinnande utmed luckorna. Hur som helst brukar det gå bra att stänga av öppna-funktionen. Jag har gjort det just för fuktens skull. Den har väldigt bra zeolit-torkning ändå.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
A annaww skrev:
Tack! Blir dock lite nojig att de i fet stil och röd stil skriver att de inte rekommenderar det? Kan de va nån mer nackdel bortsett från det de skriver?
Nej, inga problem. Våra Bosch har inte den funktionen.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.