A
Köpt en ny diskmaskin och vill om möjligt skydda mina nya luckor. Som ni ser så har luckorna blivit porösa av all fukt (det gäller båda sidorna).

Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare. Måste jag tejpa in dessa? Finns inget snyggare alternativ? Vad föreslår ni?

• Öppen diskmaskin med nära bild på luckans kant där det finns tecken på fuktskador och poröshet på materialet. En pil pekar mot skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
häng av dessa när maskinen används

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
A
returen returen skrev:
häng av dessa när maskinen används
Luckorna? Kul

• Haha
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
A annaww skrev:
Luckorna? Kul
enda säkra sättet

Det var en tråd för ett tag sedan där någon hade samma problem. Jag har för mig att den personen lyckades reklamera luckorna. Som jag ser det är roten till problemet att MDF är olämpligt att göra köksluckor av. Med rätt ytbehandling går det att komma runt det problemet. Och det har tillverkaren uppenbart misslyckats med. Köksluckorna tål inte att sitta i ett kök.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Det var en tråd för ett tag sedan där någon hade samma problem. Jag har för mig att den personen lyckades reklamera luckorna. Som jag ser det är roten till problemet att MDF är olämpligt att göra köksluckor av. Med rätt ytbehandling går det att komma runt det problemet. Och det har tillverkaren uppenbart misslyckats med. Köksluckorna tål inte att sitta i ett kök.
Det kan jag hålla med om. Synd de är 12
År gamla så garantin troligen gått ut…:/ Ikea luckor

A annaww skrev:
Det kan jag hålla med om. Synd de är 12
År gamla så garantin troligen gått ut…:/ Ikea luckor
12år?
man byter väl efter 5 år senast?

• Haha
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
A
returen returen skrev:
12år?
man byter väl efter 5 år senast?
Tydligen inte.. men skulle va kul veta hur jag skyddar de nya…

Köpte den 2020, köket är från 2012

A annaww skrev:
Tydligen inte.. men skulle va kul veta hur jag skyddar de nya…

Köpte den 2020, köket är från 2012
det finns bara två sätt att skydda
använd inte diskmaskinen
ta bort luckorna

• Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
A
returen returen skrev:
det finns bara två sätt att skydda
använd inte diskmaskinen
ta bort luckorna
Jag har uppfattat det . Men det finns även fukt spärr flikar får väll klippa till en sån

Ok. Du har inte köpt de nya luckorna än. Mitt förstahandsval skulle vara att välja luckor som inte är gjorda av MDF. Men om det blir MDF så se till att de garanterar att luckorna tål att sitta vid diskmaskinen.

A
A Avemo skrev:
Ok. Du har inte köpt de nya luckorna än. Mitt förstahandsval skulle vara att välja luckor som inte är gjorda av MDF. Men om det blir MDF så se till att de garanterar att luckorna tål att sitta vid diskmaskinen.
Jo men då måste jag byta alla luckor i köket blir för jäkla dyrt för en student. Ska fråga Ikea om garantin, tack!

J
A annaww skrev:
Jo men då måste jag byta alla luckor i köket blir för jäkla dyrt för en student. Ska fråga Ikea om garantin, tack!
Det är lite svårt att se på bilden om det är ett hörn som det flagnar på, ser nästan ut så. Jag hade gjort en macgyverlösning som student med ett plåthörn, antingen i metallfärg, eller mattat ner det och målat i samma kulör som luckorna. Allt för att hålla det snyggt och billigt.

• Gilla
allan51 och 1 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Det är lite svårt att se på bilden om det är ett hörn som det flagnar på, ser nästan ut så. Jag hade gjort en macgyverlösning som student med ett plåthörn.
Ja det är lite överallt skulle jag vilja påstå. Även överskåp då ens ex glömt sätta igång fläkten så det flagnade på överhyllorna.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Är planen att bara byta bara de dåliga luckorna mot likadana och de tillverkas fortfarande likadana? Då blir det ju en annan sak. Det går ju att hoppas att Ikea lärt sig av sina misstag. Kanske köpa ett par extra så att du kan byta en gång till om det inte håller och de inte längre tillverkas nästa gång. Är luckorna dåliga från början tror jag tyvärr att det är svårt att förbättra dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.