6 375 läst · 47 svar
6k läst
47 svar
Hur skyddar jag köksluckorna från fukt från diskmaskin?
Köpt en ny diskmaskin och vill om möjligt skydda mina nya luckor. Som ni ser så har luckorna blivit porösa av all fukt (det gäller båda sidorna).
Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare. Måste jag tejpa in dessa? Finns inget snyggare alternativ? Vad föreslår ni?
Nu är maskinen nyare och öppnar sig automatiskt efter ett körprogram vilket gör mig ännu mer nojig över att luckorna kommer stryka med ännu fortare. Måste jag tejpa in dessa? Finns inget snyggare alternativ? Vad föreslår ni?
Det var en tråd för ett tag sedan där någon hade samma problem. Jag har för mig att den personen lyckades reklamera luckorna. Som jag ser det är roten till problemet att MDF är olämpligt att göra köksluckor av. Med rätt ytbehandling går det att komma runt det problemet. Och det har tillverkaren uppenbart misslyckats med. Köksluckorna tål inte att sitta i ett kök.
Det kan jag hålla med om. Synd de är 12A Avemo skrev:Det var en tråd för ett tag sedan där någon hade samma problem. Jag har för mig att den personen lyckades reklamera luckorna. Som jag ser det är roten till problemet att MDF är olämpligt att göra köksluckor av. Med rätt ytbehandling går det att komma runt det problemet. Och det har tillverkaren uppenbart misslyckats med. Köksluckorna tål inte att sitta i ett kök.
År gamla så garantin troligen gått ut…:/ Ikea luckor
Ok. Du har inte köpt de nya luckorna än. Mitt förstahandsval skulle vara att välja luckor som inte är gjorda av MDF. Men om det blir MDF så se till att de garanterar att luckorna tål att sitta vid diskmaskinen.
Jo men då måste jag byta alla luckor i köket blir för jäkla dyrt för en student. Ska fråga Ikea om garantin, tack!A Avemo skrev:
Det är lite svårt att se på bilden om det är ett hörn som det flagnar på, ser nästan ut så. Jag hade gjort en macgyverlösning som student med ett plåthörn, antingen i metallfärg, eller mattat ner det och målat i samma kulör som luckorna. Allt för att hålla det snyggt och billigt.A annaww skrev:
Ja det är lite överallt skulle jag vilja påstå. Även överskåp då ens ex glömt sätta igång fläkten så det flagnade på överhyllorna.J Jocke Best skrev:
Är planen att bara byta bara de dåliga luckorna mot likadana och de tillverkas fortfarande likadana? Då blir det ju en annan sak. Det går ju att hoppas att Ikea lärt sig av sina misstag. Kanske köpa ett par extra så att du kan byta en gång till om det inte håller och de inte längre tillverkas nästa gång. Är luckorna dåliga från början tror jag tyvärr att det är svårt att förbättra dem.