Hej!
Jag vill kunna komma åt avstängningen av vatten i ett nyrenoverat badrum där vi har dragit nya vattenrör.
Jag tänkte först bygga igen öppningen med två ihopsatta gipsskivor med magnetlås och någon slags tätningslist bakom. Som en dold lucka. Men funderar nu på att kapa till en egen ram med målad gipsskiva (tätskikt+färg) som ”lucka”.
Hur skulle ni erfarna ha gjort?
Jag vill kunna komma åt avstängningen av vatten i ett nyrenoverat badrum där vi har dragit nya vattenrör.
Jag tänkte först bygga igen öppningen med två ihopsatta gipsskivor med magnetlås och någon slags tätningslist bakom. Som en dold lucka. Men funderar nu på att kapa till en egen ram med målad gipsskiva (tätskikt+färg) som ”lucka”.
Hur skulle ni erfarna ha gjort?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 350 inlägg
Jag skulle använda vilket material som helst, men inte gips...
Fast jag hade skippar dold lucka och satt en färdig plåtlucka
Fast jag hade skippar dold lucka och satt en färdig plåtlucka
Tack! Jag glömde nämna det väsentliga, en 15x15 cm färdig insp.lucka passar inte. Slitsen är bara 16,5cm hög (ungefär lika djup). Men jag skaffar nog fukttålig MDF eller någon slags skum-PVC (dyrt) och målar med tätskikt.
(ChatGPT sa också att lite luftspalt i glipor är bra i slitsar, mot fukt?)
(ChatGPT sa också att lite luftspalt i glipor är bra i slitsar, mot fukt?)
Redigerat:
Om det är ett litet läckage i rörskarvarna så är det viktigt att det upptäcks på en gång och därför bör det nog inte vara några material som förhindrar vatten att komma ut och inte heller något som kan suga upp vatten som gips, fukttrög MDF eller annat i trä. Man vill ju att de första små dropparna ska upptäckas på en gång innan de har orsakat någon skada.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skulle ni bygga här ?
Altan & Uteplats -
Hur skulle ni bygga ut detta vidbyggda enkelgarage?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur skulle ni bygga upp detta golvet?
Golv -
Hur skulle ni bygga denna trall med kommande förrådsdel?
Altan & Uteplats -
Hur skulle ni "bygga" en liten platt pyramid i massivt trä?
Möbelsnickeri