D
pacman42 pacman42 skrev:
Eller om man har effektavgift, då kan det också vara lönsamt
Ja kanske, men gör det verkligen så stor skillnad med tanke på den låga uteffekten de ofta har?

Kan man inte styra mot andra timmar betydligt billigare, jag menar, är det inte till att gå över ån efter vatten att köpa ett dyrt batteri?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det varierar från elnät till elnät. Därför irriterade jag mig lite på de extremt generaliserade uttalandena i filmen. Jag vill naturligtvis maxa effekten när jag inte har annat som kör hemma. Jag har två laddbilar hemma, när laddhybriden laddar så kan jag inte ladda den andra ned 11kW ens, så då vill jag maximera laddeffekt en på den andra när det går. Det är ett exempel som de inte tar upp i videon.

Logiken jag har lagt in för detta just nu är att om frugans bil (elbil) är ansluten så laddas den på dygnets billigaste timmar (de timmar som ligger under nattens medelpris). Min laddhybrid laddas på de billigaste timmarna om frugans bil inte är ansluten, eller om den är färdigladdad. Min bil laddas också de övriga timmarna på natten om det behövs.

Jag detekterar om frugans bil är fördigladdad genom att den i så fall går från state 6 (V) till state 9 (V) Jag har döpt om detta state till 10 om man kommer dit den vägen. Sedan går man över till state 9 efter en kvart och ser om bilen vill ladda mer. Jag aktiverar laddning på min bil när frugans bil är i state 10 (eller 12, dvs inte ansluten) och avaktiverar om frugans bil går till state 6.

Jag skall fila lite på detta, men det fungerar bra så här långt.
Spännande. Jag filar på något liknande. Det är inte helt enkelt att optimera. Timpris och effektavgift motverkar ju varandra.
 
J JohanLun skrev:
Vad har du för BVP, jag har IVT REGO, skulle önska jag kunde styra legionella bränningen, men den verkar leva sitt eget liv. Man kan programmera hur ofta och temp, men inte så specifikt eller styra manuellt.
Man kan se i service menyn
J JohanLun skrev:
Var en solcellssäljare här som vill sälja solceller, med de vill gärna haka på batterier när de säljer celler.
Mindre än jag trodde. 5-15kWh.
Nu är jag inte redo att köpa solceller i dagsläget. Men intressant få en offert ändå.

Men funderingen. Hur mycket gör det i det vi diskuterar här? Kan batterierna vara så smarta att de vet hur min förbrukingsprofil ser ut och vad elpris och effekttaxa gör. Och se till att man just äter "topparna" med batterierna. Och laddar när det är billig el i nätet eller mycket sol. Och sen trycker ut i nätet när det är jättedyrt elpris? Rätt hanterat kanske 10kWh batteri kan göra en stor skillnad. Korkad logik så vinner man nog inte speciellt mkt?
vissa märken har att man kan ställa in scheman (tidsmässigt) hur batteriet ska användas och kommer fler uppkopplade o smarta. Gäller att vara påläst tyvärr.

På frågan 11 vs 22 kwh laddare så hoppades jag kunna ladda över 11 med genom att kombinera solcellerna o 16a abonomang. Dock klarar vår bil bara 11 :/ (tänkt under sommaren för snabbladda på helgerna)
 
Jag är, ännu, inte med elbil men det ändras inom närmsta halvåret.

En fråga, borde inte en dynamisk effektvakt vara standard numera på en elbilsladdare?

När jag försålde bl a laddare för 3-4 år sedan till BRFer och företag var det ett enkelt tillval som många valde redan då.

En mätare per fas och optimera mot säkring eller fastställt värde?
 
Det är inte standard, men många köper det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.