895 läst · 13 svar
895 läst
13 svar
Hur ska vi tänka? Tak 57 år gammalt
Jag och sambon letar hus och vi har hittat ett renoveringsprojekt som vi är intresserade av. Men nu till taket som är lagt med betongplattor 1968.
Hur ska vi tänka? Taket som är 57år gammalt. Jag förstår att det är akut med byte av taket. Men hur akut är det egentligen?
Hur ska vi tänka? Taket som är 57år gammalt. Jag förstår att det är akut med byte av taket. Men hur akut är det egentligen?
Läcker det? Isåfall behöver det bytas igår.
Läcker det inte, då kan det bytas vid tillfälle.
Läcker det inte, då kan det bytas vid tillfälle.
Helt omöjligt att säga men om det inte läcker i dagsläget eller man kan se spår efter läckor samt takpannorna ser hela ut/ligger korrekt så skulle inte jag säga att det är akut.
Klart ha med i planen att byta det dock.
Sen beror det ju på vad som finns under (takpapp gissar jag).
Klart ha med i planen att byta det dock.
Sen beror det ju på vad som finns under (takpapp gissar jag).
Enligt mäklaren så läcker det inte. Men har själv inte varit upp på vinden eller sett någon mögelfläck. Och huset är inte besiktad.Dede77 skrev:
Då känns det väl som steg ett att ni antingen besiktar huset själva eller med hjälp av en besiktningsman?Pulleish skrev:
Även om taket inte läcker idag så är det ju ganska gammalt och ni bör nog i så fall ha med i bakhuvudet att ett byte kan behöva ske inom en kort tid.
Enligt besiktningsmannen så skulle det bytts för 20 år sedan och hela taket är en riskkonstruktion som trillade ner för 10 år sedan.Pulleish skrev:
I verkligheten vet ingen av oss. Det kan hålla länge till men det kan också behöva bytas imorgon.
Det är omöjligt att säga hur akut det är eller om det ens är akut att lägga om taket... sen är det troligen något som borde ligga i underhållsplanen för huset.
Innan ni lägger ett bud så bör ni inspektera huset och om ni inte har egen kompetens att göra en rimlig bedömning så ta med någon som har det.
Att lägga om hela taket om råsponten är dålig så är det en rätt stor peng och även om "bara" papp, läkt och pannor ska läggas om så är det också rätt stort jobb så det bör ju avspeglas i budet om det är något som behöver göras nu, sen kommer det ju att behövas relativt snart ändå om det är original från -68.
Innan ni lägger ett bud så bör ni inspektera huset och om ni inte har egen kompetens att göra en rimlig bedömning så ta med någon som har det.
Att lägga om hela taket om råsponten är dålig så är det en rätt stor peng och även om "bara" papp, läkt och pannor ska läggas om så är det också rätt stort jobb så det bör ju avspeglas i budet om det är något som behöver göras nu, sen kommer det ju att behövas relativt snart ändå om det är original från -68.
Tack för svar! Och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Nu är jag lite erfarenheter rikare 😊T Testarn skrev:Det är omöjligt att säga hur akut det är eller om det ens är akut att lägga om taket... sen är det troligen något som borde ligga i underhållsplanen för huset.
Ja det är såpass. Då blir det takbyte det första vi gör isf 😊. Tack för svar!O Ossian K Olsson skrev:
Ja den erfarenheten besitter inte jag. Så den lär det bli besiktningsfirma som gör det. Tack för svar 😊M Maledictus skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 209 inlägg
Finns ju inget som säger att det är "akut" bara för att det är 57år gammalt.......kan ju vara hur fint som helst för det. Att man säger att byggnaders delar bör bytas efter x antal år beror ju inte på att de är tickande bomber utan mer att man kanske ska förvänta sig nå fel efter så många år. Vet man att taket, avloppet, elsystemet är 30år plus så måste man ju kalkylera med det och ev behöva åtgärda. Men det finns ju inget som säger att det behövs...Rent generellt så är det nog ganska många byggnader som får dylikt bytt utan att det egentligen behövs men säger nån att taket har uppnått sin maximala livslängd så är det många som tänker att det ska bytas.......De vet ingenting och de som byter taket säger inget såklart......
Som sagt ett 57 år gammalt tak kan behöva bytas nästa vecka eller om 10 år. Så länge takpannorna är OK, så kan det fungera väldigt länge. Underlagspappen är troligen dålig.
Vi köpte nuvarande hus 1998, bes, mannen anmärkte på taket. Underlagspappen var slut. Han skrev att den var i ett stadie där den håller tätt genom läskpappersprincipen. Den absorberar vatten istället för att avvisa vatten. Fungerar så länge den inte blir mättad. Troligen var taket då ca 40 år (huset byggt 1930, men kraftigt ombyggt 1960).
Det fungerade till vintern 2000 när en sotare trampade sönder en plåtfog vid skorstenen. Jag tätade med några tuber silikon. Det höll för stunden och vi fick taket bytt efter ett par månader.
Vi köpte fritidshus för några år sedan, taket var 50 år. Sedan byggde vi ut häromåret, och bytte hela taket, delvis för att utbyggnaden skulle ha samma utseende på taket. Det gamla taket var egentligen i väldigt bra skick. Skulle troligen ha fungerat i 10 - 20 år ytterligare.
Vi köpte nuvarande hus 1998, bes, mannen anmärkte på taket. Underlagspappen var slut. Han skrev att den var i ett stadie där den håller tätt genom läskpappersprincipen. Den absorberar vatten istället för att avvisa vatten. Fungerar så länge den inte blir mättad. Troligen var taket då ca 40 år (huset byggt 1930, men kraftigt ombyggt 1960).
Det fungerade till vintern 2000 när en sotare trampade sönder en plåtfog vid skorstenen. Jag tätade med några tuber silikon. Det höll för stunden och vi fick taket bytt efter ett par månader.
Vi köpte fritidshus för några år sedan, taket var 50 år. Sedan byggde vi ut häromåret, och bytte hela taket, delvis för att utbyggnaden skulle ha samma utseende på taket. Det gamla taket var egentligen i väldigt bra skick. Skulle troligen ha fungerat i 10 - 20 år ytterligare.
Han pratar i generella termer. För generellt sett så håller ett tak 30år. Men i verkligheten kan de hålla 100år. Man kan även ha sådan otur att att taket börjar läcka efter 10år.Pulleish skrev:
Om det är ett renoveringsobjekt så finns det ju 1000 saker att göra. Då är det dumt att börja med taket, OM det ändå inte är minsta fel på det. Så se tii att besiktiga huset, och framförallt taket, innan du bestämmer vilket som ska göras först.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skall jag tänka med takskivorna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tankar kring staket och grindbygge
Altan & Uteplats -
Innertak på garage till kedjehus, vad behöver jag tänka på?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byta spänntak/vävtak mot gips - vad tänka på?
Tak & Vind -
Hur ska jag tänka kring nockplåt på papptak?
Tak & Vind
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Fågelskydd skorsten
Tak & Vind