Hej!
Vårt garagetak var säckigt och farligt, så vi lät en byggfirma riva det och sätta dit ett nytt för ett år sen. Nu ser vi på insidan att det har blivit mögelpåväxt, se bild.
Takets insida är helt obehandlad, borde det ha oljats eller behandlats på nåt annat vis direkt efter att det byggdes? (Borde inte byggfirman sagt det? Vi är inte så kunniga och det fattar väl en byggfirma att kunder oftast inte är...)
VIKTIGA FRÅGAN:
Nu när det är som det är, kan vi behandla det som det är, med t.ex. linolja, eller måste mögelpåväxten först behandlas på nåt vis?
Vårt garagetak var säckigt och farligt, så vi lät en byggfirma riva det och sätta dit ett nytt för ett år sen. Nu ser vi på insidan att det har blivit mögelpåväxt, se bild.
Takets insida är helt obehandlad, borde det ha oljats eller behandlats på nåt annat vis direkt efter att det byggdes? (Borde inte byggfirman sagt det? Vi är inte så kunniga och det fattar väl en byggfirma att kunder oftast inte är...)
VIKTIGA FRÅGAN:
Nu när det är som det är, kan vi behandla det som det är, med t.ex. linolja, eller måste mögelpåväxten först behandlas på nåt vis?
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Svartmögel kan behandlas med fungicid. Troligtvis har ni ingen ventilation eller för dålig ventilation. Vid takfoten ska det vara minst 5 cm öppning och ventiler på gavlarna som mäter 150 x 150 mmH Herr Apa skrev:Hej!
VIKTIGA FRÅGAN:
För taskig ventilation, gissningsvis.H Herr Apa skrev:Hej!
VIKTIGA FRÅGAN:
Är inte ett problem som löses med olja eller färg.
Om det inte är några enorma områden med mögel kan ni lokalbehandla med klorid.
Hej!
Stort tack för svar Putte 9497 och Kardan79! 😋 👍
Följdfrågor:
1. Behandling av svartmögel: Putte9497 föreslår fungicid, medan Kardan79 föreslår klorid. Vad är skillnaden? Hur vet jag vilket jag ska välja?
2. Ventilationen. Ni säger att det sannolikt är bristande ventilation. Putte9497 föreslår gavelventiler och öppet vid takfot. På vår kallvind har vi tvärtom fått rådet att proppa igen ventilerna för att de bara bidrar till ökad fukt inomhus och därmed ökar risken för röta och mögel. Varför är det skillnad i detta fall? Kanske dum fråga, men ni får stå ut; jag är nybörjare.
3. Jag förstår att möglet inte försvinner av ytbehandling, men om jag ytbehandlar icke angripna ytor, stoppar det ytterligare mögelangrepp, eller spelar ytbehandlingen ingen roll?
4. Vilken ytbehandling är bäst för ett garageinnertak, även om det inte påverkar möglet? Linolja antar jag?
5. Är det viktigt att behandla möglet innan vi ev oljar?
Följdfrågor:
1. Behandling av svartmögel: Putte9497 föreslår fungicid, medan Kardan79 föreslår klorid. Vad är skillnaden? Hur vet jag vilket jag ska välja?
2. Ventilationen. Ni säger att det sannolikt är bristande ventilation. Putte9497 föreslår gavelventiler och öppet vid takfot. På vår kallvind har vi tvärtom fått rådet att proppa igen ventilerna för att de bara bidrar till ökad fukt inomhus och därmed ökar risken för röta och mögel. Varför är det skillnad i detta fall? Kanske dum fråga, men ni får stå ut; jag är nybörjare.
3. Jag förstår att möglet inte försvinner av ytbehandling, men om jag ytbehandlar icke angripna ytor, stoppar det ytterligare mögelangrepp, eller spelar ytbehandlingen ingen roll?
4. Vilken ytbehandling är bäst för ett garageinnertak, även om det inte påverkar möglet? Linolja antar jag?
Redigerat:
Ökad ventilation är inte alltid lösningen. Möglet beror på att råpsonten är kall och när fuktigare varm luft träffar ytan kondenserar vattnet vilke sedan ger grogrund till möglet. Ökad ventilation sänker temperaturen vilket kan leda till ökad kondensering i vissa fall samtidigt som det i andra kan minska fukten. Ofta är det så att ångbromsen mot kallvinden från bostadsytan bristfällig vilket gör att varm fuktig luft stiger upp på vinden.
1. Kör på Boracol om du får tag i det.H Herr Apa skrev:Hej!
Följdfrågor:
Bra långtidsverkande effekt.
https://www.norronfarg.se/produkt-s...J7AzrJLqtrlqUc86QWONKBSeHBmdqhKU_ZRG6YH66539Q
Jag tycker dock inte att det där ser så illa ut. Klorin innehåller natriumhypoklorit som är en effektiv fungicid.
TACK ska ni ha allihop för kunniga svar!
Det enda jag nu inte känner mig 100 säker på är detta: Fäster svartmögel lättare på obehandlat trä än på oljat trä? Och då menar jag oljat med ren linolja, utan tillsatt fungicid eller liknande. Uttryckt på annat vis: är det en mögelpreventiv åtgärd att olja träet?

Det enda jag nu inte känner mig 100 säker på är detta: Fäster svartmögel lättare på obehandlat trä än på oljat trä? Och då menar jag oljat med ren linolja, utan tillsatt fungicid eller liknande. Uttryckt på annat vis: är det en mögelpreventiv åtgärd att olja träet?
Väljer du kokt linolja så oxiderar det snabbare (torkar)H Herr Apa skrev:TACK ska ni ha allihop för kunniga svar!
![]()
Linolja kommer att stänga porerna i trät och göra det svårare för mögeltillväxt .
Är andemeningen att ha det oisolerat (kallgarage) 🤔
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"

Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Om det går att få tag i Boracol så är det ett mycket bra medel mot svamp. Trodde dock att det inte fanns någon i Sverige med försäljningstillstånd till privatpersoner.
Sen behöver grundorsaken åtgärdas. Det är inte alltid positivt att öka generellt (det beror på temperaturen och RH inne/ute om det gör nytta eller inte).
En rejäl avfuktare kanske?
Sen behöver grundorsaken åtgärdas. Det är inte alltid positivt att öka generellt (det beror på temperaturen och RH inne/ute om det gör nytta eller inte).
Utan att ha räknat men det är inget ovanligt att råspont får svarta mögelprickar .M MagHam skrev:Om det går att få tag i Boracol så är det ett mycket bra medel mot svamp. Trodde dock att det inte fanns någon i Sverige med försäljningstillstånd till privatpersoner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur förhandlar ni boränta? Plus allmänt om lån till renovering
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bygglovet en mardröm när Lye handelsbod blir bostad i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Var får jag tag i företag som kan handgräva dränering i VGR/Halland?
Grund & Markarbeten -
Handtag krom?
Kök -
Köpt bostadsrätt, som är handikappsutrustad
Bostadsrätt
Populärt i forumet
-
Guide för beräkig av u-värde?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur kan jag få bra temperatur i friggeboden på sommaren?
Projekt Poolhus
Välja liggande fasad utan fasade kanter
Bygga vedeldad bastu på plint, frågor kring bärlina
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus