302 läst · 3 svar
302 läst
3 svar
Hur ska vi hantera ek-kronor över tomten.
Hur ska vi lämpligast hantera att våran tomtgräns som går precis under ekkronorna?
Alla löv har jag fått lära mig ska tas bort.
1. Går dessa att nyttja till något lämpligt? Exempelvis kväva andra växter vi inte vill ha in på tomten?
2.Kommer vi kunna få några häck-plantor att ta sig i skuggan under eken?
Ekarnas kronor skuggar på tomten framåt kvällen. I övrigt soligt.
3. Ska vi ta in aborist för att beskära ekarna för att ge vår tomt en chans? (De som är på vår tomt såklart eller för markägare ger godkänt).
1. Går dessa att nyttja till något lämpligt? Exempelvis kväva andra växter vi inte vill ha in på tomten?
3. Ska vi ta in aborist för att beskära ekarna för att ge vår tomt en chans? (De som är på vår tomt såklart eller för markägare ger godkänt).
1. Det är inte nödvändigt att ta bort alla löv, de kommer att förmultna under vår och sommar. Det går utmärkt att kompostera eklöv så behöver man inte köpa så mycket jord till trädgården.
Ett tjockt lövlager fungerar ungefär som ett tjockt lager täckbark och kommer att förhindra att en del fröogräs rotar sig.
2. Det går att ha buskar/häck rätt nära en ek, men de växer långsamt och man får vattna och göda dem mer. Jag hade bärbuskar som närmast 1,5 m från stammen på en stor ek. Närmare hade det nog inte gått att gräva.
Ett tjockt lövlager fungerar ungefär som ett tjockt lager täckbark och kommer att förhindra att en del fröogräs rotar sig.
2. Det går att ha buskar/häck rätt nära en ek, men de växer långsamt och man får vattna och göda dem mer. Jag hade bärbuskar som närmast 1,5 m från stammen på en stor ek. Närmare hade det nog inte gått att gräva.
Jag har ekar och krattar inte gräsmattan (för att jag tycker det är allmänt tråkigt). Krattar inga andra löv heller. Vid första gräsklippningen blir de finfördelade.E enpetterhär skrev:Hur ska vi lämpligast hantera att våran tomtgräns som går precis under ekkronorna?
I naturen är det ingen som krattar heller och det kan vara fina ängar under ekar.
Sedan ser ju min gräsmatta inte ut som en golfgreen utan mer som en blommande äng.
"Om träd eller buskar på grannens sida av tomtgränsen orsakar besvär och du vill tvinga fram en kapning eller trimning, krävs att de störande växterna innebär en betydande olägenhet."E enpetterhär skrev:
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/juridik/artiklar/far-grannens-trad-skugga-min-tomt/
https://www.familjensjurist.se/frag...na-pa-grannens-trad-som-hanger-over-min-tomt/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur hantera flera entreprenörer på samma renovering?
Juridik -
Nu kostar elen över 9 kr per kWh - hur hanterar ni situationen?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Balkong som behöver hanteras
Byggnadsvård -
Hur hantera övervåning på garage vid bygglovsansökan?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur hanterar ni motgångar under renoveringen?
Övrigt Off Topic