Hej alla experter!
Min sambo och jag har bestämt oss för att ta bort färgen från våra målade takstolar. Men vi har problem med mellanrummen. För att plocka bort färgen så använder vi varmluftpistol och färgskrapa. Därefter slipar vi för att få en snygg yta. Problemet är att det är 5 cm mellanrum mellan balkarna där det blir svårt att komma åt. Själva färgen tror jag inte blir ett problem då planen är att använda munstycke till varmluftpistolen för att rikta värmen och sedan bara skrapa, men däremot så funderar jag kring slipningen. Planen nu är att handslipa mellanrummet då vi inte har något verktyg som kommer åt. Det känns som att alla slipar (även multitools) är för stora för att komma åt. Finns det någon som kan föreslå en effektivare lösning än handslip?
Tack för alla tips!
Min sambo och jag har bestämt oss för att ta bort färgen från våra målade takstolar. Men vi har problem med mellanrummen. För att plocka bort färgen så använder vi varmluftpistol och färgskrapa. Därefter slipar vi för att få en snygg yta. Problemet är att det är 5 cm mellanrum mellan balkarna där det blir svårt att komma åt. Själva färgen tror jag inte blir ett problem då planen är att använda munstycke till varmluftpistolen för att rikta värmen och sedan bara skrapa, men däremot så funderar jag kring slipningen. Planen nu är att handslipa mellanrummet då vi inte har något verktyg som kommer åt. Det känns som att alla slipar (även multitools) är för stora för att komma åt. Finns det någon som kan föreslå en effektivare lösning än handslip?
Tack för alla tips!
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"

Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Då har du makitas alternativ t.ex. Varför inte prova lite först och se hur noga ni måste vara på ett 5cm mellanrum. Går ni och tittar däremellan dagligen?munte89 skrev:
Jag ska kika på det. Med tanke på att det är 13 takstolar så blir det ganska påtagligt om det är halvdant gjort. Ska se om jag kan få händerna på en fingerslip och testa. Tack för tips!RoTe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad och hur göra för att kunna slipa ner detta vattenskadade brädgolv?
Golv -
Slipa bort färg och måla om
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av bruk sitter under plastfärgen jag slipat ned?
Byggmaterial & Byggteknik -
Slipa matbord med lackad ekfaner
Möbelsnickeri -
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind -
Fågelskydd skorsten
Tak & Vind