A Anders_Nilsson skrev:
Du behöver en sådan här ungefär:
Takfläkt Östberg TKC 300 EC Svart (ventilationsbutiken.se)
Ring butiken för råd. Finns fler butiker på nätet om du söker lite.
Jag vet inte riktigt om jag kommer kunna ha någon fläkt i badrummet eftersom röret går från köket o in i badrummet. Jag ska ringa och prata med någon, tack för tipset😊🙏

I Ingvarbo skrev:
Jag vet inte riktigt om jag kommer kunna ha någon fläkt i badrummet eftersom röret går från köket o in i badrummet. Jag ska ringa och prata med någon, tack för tipset😊🙏
Den där sätter du uppe på taket ovanpå röret där det mynnar ut i friska luften.

• Gilla
Ingvarbo
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Den där sätter du uppe på taket ovanpå röret där det mynnar ut i friska luften.
Aha😊 Går det att laga röret tror du el behöver det bytas ut? Om det lagas är det inget som ventilererar badrummet. Om det inte lagas är det väl brandrisk om det börjar brinna i köket samt att matoset dras den vägen? Funkar det när både köksfläkt och badrum är i samma rör då. Jag hänger inte riktigt med... Ska jag skippa paxfläkten då?

För att inte få fuktproblem behöver du ventilation i badrummet. En fläkt är ett enkelt sätt att ordna det. Om badrum/duschrum har en yttervägg är det bara att dra fläkten ut genom väggen.
Även på toaletten kan det vara trevligt med en fläkt inte minst för att dra ut dålig luft.

• Gilla
Ingvarbo och 1 till
  • Laddar…
I Ingvarbo skrev:
Aha😊 Går det att laga röret tror du el behöver det bytas ut? Om det lagas är det inget som ventilererar badrummet. Om det inte lagas är det väl brandrisk om det börjar brinna i köket samt att matoset dras den vägen? Funkar det när både köksfläkt och badrum är i samma rör då. Jag hänger inte riktigt med... Ska jag skippa paxfläkten då?
Du kanske skulle låta en snickade titta på stugan. Med 40 kvadrat borde det inte vara svårt att dra spirorör för bad och kök som mynnar ut på taket. Finns det en befintlig takstols underlättar det. Sedan kan en takfläkt suga ut konstant från både bad och kök. Materialet kostar ett par tusen på Biltema eller Byggmax

• Gilla
Ingvarbo
  • Laddar…
Jag får göra det! Tack för hjälpen😊🙏

A Anders_Nilsson skrev:
Du kanske skulle låta en snickade titta på stugan. Med 40 kvadrat borde det inte vara svårt att dra spirorör för bad och kök som mynnar ut på taket. Finns det en befintlig takstols underlättar det. Sedan kan en takfläkt suga ut konstant från både bad och kök. Materialet kostar ett par tusen på Biltema eller Byggmax
Jag får göra det! Tack för hjälpen😊🙏

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.