1 440 läst · 51 svar
1k läst
51 svar
Hur ska jag få bra ventilation i sommarstugan?
I Ingvarbo skrev:Jag har en liten sommarstuga på ca 40 kvm. Har en gammal luftvärmepump som värmer upp (trodde att den tog in frisk luft men det gör de tydligen inte). Det finns inga ventiler alls och ingen köksfläkt.
Har problem med att kläder luktar lite grann när vi åker härifrån. Det blir mycket kondens på fönstren vintertid.
Ska köpa en köksfläkt och 2st air move 3 friskluftsventiler och placera dem i vrum och ena sovrummet. Funderar på två enkla fläktar i badrummet o duschrummet. Låter detta som en bra plan? Blir alldeles snurrig när jag läser om frånluft o tilluft och fläktar i taknocken. Vill bara få bra luft och lägre luftfuktighet. Väldigt tacksam om någon orkar svara🙂
🙏 Mvh Sofia
Bli
En sista fråga😅 Är det stor skillnad på friskluftsventiler? Kikar på air move 3.0 för 750kr och fresh 80 för typ 300. Är det värt att köpa lite dyrare tro?Larsa skrev:Jag har satt in en badrumsfläkt som kör konstant lågvarv, till det blir fuktigt, då drar den igång. Samma i köket, Franke fläkt som alltid går på lågvarv tills man sätter på den. Sen ett par tilluftsventiler. Har gjort underverk på inomhusklimatet, ingen fukt längre. Har inte heller märkt ngn direkt skillnad
Vädra det är enkelt, billigt och fodrar knappast nån elektriker.L Lillamyran skrev:
TackBirgitS skrev:
Tack igen😊🙏 Har beställt 3 fresh ventiler och ett pax calima paket nu. Kikar vidare på köksfläkt.I Ingvarbo skrev:
Tack😊 Hittade en likadan som jag tänker köpa. Väldigt billig och tyst. Hoppas den ska bli bra!Larsa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur funkar det med underbyggda fläktar? Behöver jag sätta dit ett köksskåp att fästa den i eller räcker det att jag sätter en träplatta I befintlig kupa av trä? Tänker att det inte borde spela någon roll vilket jag gör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
Det är inget fel på Fresh, men det viktigaste är att där sitter en ventil i varje sovrum. Biltema går bra om det kniper. Och så frånluft, det gäller att få in frisk luft och få ut den gamla luften.I Ingvarbo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 566 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 566 inlägg
Den där är inte avsedd för att gå för jämnan. Den låter 51 dB på lägsta nivån och det står man inte ut med under någon lång stund.I Ingvarbo skrev:
https://www.franke.com/se/sv/home-s...ar/product-detail-page.html/300.0616.740.html
Det bästa är om du kan besöka en bra vitvaruaffär, t.ex. Elon brukar ha vettiga säljare, som kan hjälpa dig att komma fram till vad du ska ha.
Ok, det var en annan här i forumet som använder den på det sättet och han rekommenderade den. Har kollat på 6000 kronors siemens och Bosch som ligger på 60db vid normalt bruk. Det låter såklart lite konstigt att en såpass billig skulle vara bättre. Jag bryr mig inte om utseendet. Priset kan ju ha med det att göra också. Har ingen jättebudget heller. Får kolla vidare. Tack för ditt tips😊🙏BirgitS skrev: