Jag har en liten sommarstuga på ca 40 kvm. Har en gammal luftvärmepump som värmer upp (trodde att den tog in frisk luft men det gör de tydligen inte). Det finns inga ventiler alls och ingen köksfläkt.
Har problem med att kläder luktar lite grann när vi åker härifrån. Det blir mycket kondens på fönstren vintertid.
Ska köpa en köksfläkt och 2st air move 3 friskluftsventiler och placera dem i vrum och ena sovrummet. Funderar på två enkla fläktar i badrummet o duschrummet. Låter detta som en bra plan? Blir alldeles snurrig när jag läser om frånluft o tilluft och fläktar i taknocken. Vill bara få bra luft och lägre luftfuktighet. Väldigt tacksam om någon orkar svara🙂
🙏 Mvh Sofia
Bli
Har problem med att kläder luktar lite grann när vi åker härifrån. Det blir mycket kondens på fönstren vintertid.
Ska köpa en köksfläkt och 2st air move 3 friskluftsventiler och placera dem i vrum och ena sovrummet. Funderar på två enkla fläktar i badrummet o duschrummet. Låter detta som en bra plan? Blir alldeles snurrig när jag läser om frånluft o tilluft och fläktar i taknocken. Vill bara få bra luft och lägre luftfuktighet. Väldigt tacksam om någon orkar svara🙂
🙏 Mvh Sofia
Bli
Jag har satt in en badrumsfläkt som kör konstant lågvarv, till det blir fuktigt, då drar den igång. Samma i köket, Franke fläkt som alltid går på lågvarv tills man sätter på den. Sen ett par tilluftsventiler. Har gjort underverk på inomhusklimatet, ingen fukt längre. Har inte heller märkt ngn direkt skillnad på elräkningen…
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· Halland
· 4 162 inlägg
Är det så att det luktar om kläderna har du problem med fukt och mögel. En bra lösning är att man tar in luft i sovrummen och suger ut den i kök och våtrum. Det är nog bra om du har en fläkt på till exempel köksfläkten som går konstant, men kolla först med en ventilationsbutik att det passar med alla köksfläktar.
En annan lösning är att ha konstant utsug i badrum. Då får du ha ventil i väggen eller luftspalt på dörren. Sätt en väggventil i varje sovrum. Kan du göra allting själv kostar det inte mycket.
Kontrollera att utsugsfläkten är dimensionerad för att gå konstant.
Sedan har du ett mögelproblem och det kan bero på mycket. Kontrollera att taket inte lägger och försök inspektera krypgrunden eller vad du har.
En annan lösning är att ha konstant utsug i badrum. Då får du ha ventil i väggen eller luftspalt på dörren. Sätt en väggventil i varje sovrum. Kan du göra allting själv kostar det inte mycket.
Sedan har du ett mögelproblem och det kan bero på mycket. Kontrollera att taket inte lägger och försök inspektera krypgrunden eller vad du har.
Tack för ditt utförliga svar😊🙏 Det är ingen mögellukt i kläderna utan mer stuglukt. Vet hur mögel luktar då svärföräldrarna har det i sitt förråd. Jag ska fundera på de olika alternativen. Tack🙏A Anders_Nilsson skrev:Är det så att det luktar om kläderna har du problem med fukt och mögel. En bra lösning är att man tar in luft i sovrummen och suger ut den i kök och våtrum. Det är nog bra om du har en fläkt på till exempel köksfläkten som går konstant, men kolla först med en ventilationsbutik att det passar med alla köksfläktar.
Medlem
· Halland
· 4 162 inlägg
Det är två beskrivningar av samma sak, det som i ett besiktningsprotokoll brukar benämna mikrobiell lukt. Mögel behöver två saker för att trivas - mat och dricka. Man är i allmänhet trä eller liknande, dricka är vatten. Att sänka den relativa fuktigheten kan ske med förbättrad ventilation eller höjd inomhustemperatur eller avfuktare eller en kombination av dessa. Normalt sett börjar man med ventilationen eftersom det är billigt.I Ingvarbo skrev:
Men detta vill jag ha sagt att du har ett mikrobiellt problem och detta kommer förvärras till den där råa mögellukten om inget görs. Men som sagt, tilluft i sovrummen och en konstant gående fläkt på taket så har du kommit en bra bit på väg.
Och så givetvis värmen, se till att stugan alltid är uppvärmd även om det kostar en slant. Ouppvärmda hur är enklaste sättet att få mögelproblem.
Lånar tråden. Har samma bekymmer med att behöva förbättra luften i vår bostad. Men jag skulle inte vilja göra några större job, alltså såga ut hål i väggar för ventiler osv eller ta ut elektriker för pax fläkt i badrummet, finns det någon enkel mobil lösning att ha stående på golvet?
Vilken franke fläktmodell har du?Larsa skrev:Jag har satt in en badrumsfläkt som kör konstant lågvarv, till det blir fuktigt, då drar den igång. Samma i köket, Franke fläkt som alltid går på lågvarv tills man sätter på den. Sen ett par tilluftsventiler. Har gjort underverk på inomhusklimatet, ingen fukt längre. Har inte heller märkt ngn direkt skillnad på elräkningen…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 520 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 520 inlägg
Hur menar du att en apparat som står på golvet ska kunna få in utomhusluft och få ut luften som är inomhus utan att det finns något sätt för luften att ta sig in resp. ut?L Lillamyran skrev: