SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Tack för svar!

Det är i en liten lägenhet och när jag tittat runt verkar allt annat fungera som det ska förutom vägguttaget på andra sidan.

Om den ena är fas och en annan inkommande nolla. Vad skulle de två andra kunna vara?
En till nolla och en till fas till det andra eluttaget. Lita aldrig på färgerna...

Vilka färger är det i det eluttaget? Det ger åtminstone en indikation. Men mät, mät och mät...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, det har du helt rätt i! Får bli imorgon i dagsljus. Men som de andra skriver bör de ju gå dit då de kommer från ett annat rör.

K Kardan79 skrev:
Men du.
Det borde ta dig max 1min att lossa uttaget på andra sidan väggen som nu inte fungerar, och kolla vilka ledare som går dit. För sannolikt går två ledare dit. Om det är så, då slipper du gissa.
Ja, du har helt rätt. Ska titta på det.

K Kardan79 skrev:
Vad som helst utom jord antar jag.

Skulle kunna vara en inkommande fas och nolla, som sedan kopplats vidare. Eller en fas och tre nollor, eller något annat.
Håller med. Fram till mitten av 60 talet var det lite si o så med vilka färger som användes.
Ofta är svart fas o vit nolla. Men tvärt om förekommer.
Om det är så är svart fas, ska in på L
Vit är knölas ihop in på N. Förmodligen en vit som kommer från noll i centralen , de andra blir noll på andra ställen.
Men som andra skrivit. KOPPLA INTE IN PÅ CHANS. Mät upp
Mellan svart o en av de vita 230 V
Mellan vit o vit 0 V. Men det kan vara ” läckage” av en spänning som kommer bakifrån.

Enklast är ju ändå att öppna dit man tror trådarna går och ha någon som tittar vilken som rör sig när man drar i dem...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Håller med. Fram till mitten av 60 talet var det lite si o så med vilka färger som användes.
Nej, det var inte si & så.
Varje eldistributör bestämde vad som gällde inom resp eldistribution område. Som elektriker kunde man inte bara ta vad som man nu hade utan man var tvungen att följa det som gällde i det området.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nej det var inte så, varje elfirma bestämde vilka färger man använde till vad inom företaget. Dock var svart och vit oftast fas och nolla eller nolla och fas.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Och ofta var röd jord.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och tändtråd och mellantråd mm

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
K
L lat skrev:
Nej, det var inte si & så.
Varje eldistributör bestämde vad som gällde inom resp eldistribution område. Som elektriker kunde man inte bara ta vad som man nu hade utan man var tvungen att följa det som gällde i det området.
E elmont skrev:
Nej det var inte så, varje elfirma bestämde vilka färger man använde till vad inom företaget. Dock var svart och vit oftast fas och nolla eller nolla och fas.
Jag har ingen aning om vem av er som har rätt, men det finns ju ganska många kåkar som är >50 år gamla i vilka det hemmapulats för djävla mycket. Det gör saker och ting ännu lite bökigare.

I min gamla lägenhet hade ytterst sannolikt delar av elen bytts ut (ej hemmapul, enligt Brf). Gjorde det helt vansinnigt jobbigt i vissa situationer. Jag och syrrans man, som är elektriker, skulle få ordning på de tre brytare som styrde två takuttag i min långsmala hall (typisk 50tals planlösning). Vi öppnade kopplingsdosor i 4 olika rum, total 5 st, höll nog på i >1h innan vi fick det att funka. Helt orimligt många gånger ledare av en färg kopplades ihop med ledare av annan färg.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K
E elmont skrev:
Mmm.
Hatar instinktivt att stöta på röd ledare. Har hitintills aldrig varit positivt.

Redigerat:
E elmont skrev:
Och fas vid 3 faser.

Bättre i lite äldre installationer, typ 50-tal och äldre. Då var allt svart och man kunde i allafall vara säker på att man inte kunde vara säker på något.

• Gilla
P-son83 och 6 till
  • Laddar…
I morsans gamla kåk finns det en hel del röda trådar som är både jord eller tändtråd.
Ytterst förvirrande.

J Jonas928 skrev:
Ofta är svart fas o vit nolla. Men tvärt om förekommer.
Om det är så är svart fas, ska in på L
Vit är knölas ihop in på N. Förmodligen en vit som kommer från noll i centralen , de andra blir noll på andra ställen.
Men som andra skrivit. KOPPLA INTE IN PÅ CHANS. Mät upp
Mellan svart o en av de vita 230 V
Mellan vit o vit 0 V. Men det kan vara ” läckage” av en spänning som kommer bakifrån.
Det du beskriver är helt orimligt. Att det skulle komma in en fas L samt nolla N från ett rör sedan gå vidare med 2 N i det andra ger ju ingen funktion.
Det rimliga är att L och N går vidare. Men man ska givetvis ta reda på vad det är innan man kopplar eller som man borde gjort, tittat hur det var kopplat innan man demonterade det gamla.

Sen vill jag nog påstå att i de fall jag stött på vit, svart, röd Jord så har det oftast vart vit fas och svart nolla. Dock har jag mest jobbat med äldre lgh i Stockholm när jag stött på detta.

O Oxbringa skrev:
Det du beskriver är helt orimligt. Att det skulle komma in en fas L samt nolla N från ett rör sedan gå vidare med 2 N i det andra ger ju ingen funktion.
Det rimliga är att L och N går vidare. Men man ska givetvis ta reda på vad det är innan man kopplar eller som man borde gjort, tittat hur det var kopplat innan man demonterade det gamla.

Sen vill jag nog påstå att i de fall jag stött på vit, svart, röd Jord så har det oftast vart vit fas och svart nolla. Dock har jag mest jobbat med äldre lgh i Stockholm när jag stött på detta.
Det förefaller vara olika lokala standarder.
Jag har ca 5 ggr rotat i hur byggda typ 60-65 i trakter Norrköping/Linköping Med vit nolla , svart fas. Blå tändtråd. Röd jord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.