4 184 läst · 54 svar
4k läst
54 svar
Hur ska ett vägguttag kopplas med tre vita och en svart ledare
En till nolla och en till fas till det andra eluttaget. Lita aldrig på färgerna...SparkyBygg93 skrev:
Vilka färger är det i det eluttaget? Det ger åtminstone en indikation. Men mät, mät och mät...
Ja, det har du helt rätt i! Får bli imorgon i dagsljus. Men som de andra skriver bör de ju gå dit då de kommer från ett annat rör.
Håller med. Fram till mitten av 60 talet var det lite si o så med vilka färger som användes.K Kardan79 skrev:
Ofta är svart fas o vit nolla. Men tvärt om förekommer.
Om det är så är svart fas, ska in på L
Vit är knölas ihop in på N. Förmodligen en vit som kommer från noll i centralen , de andra blir noll på andra ställen.
Men som andra skrivit. KOPPLA INTE IN PÅ CHANS. Mät upp
Mellan svart o en av de vita 230 V
Mellan vit o vit 0 V. Men det kan vara ” läckage” av en spänning som kommer bakifrån.
Nej, det var inte si & så.J Jonas928 skrev:
Varje eldistributör bestämde vad som gällde inom resp eldistribution område. Som elektriker kunde man inte bara ta vad som man nu hade utan man var tvungen att följa det som gällde i det området.
L lat skrev:
Jag har ingen aning om vem av er som har rätt, men det finns ju ganska många kåkar som är >50 år gamla i vilka det hemmapulats för djävla mycket. Det gör saker och ting ännu lite bökigare.E elmont skrev:
I min gamla lägenhet hade ytterst sannolikt delar av elen bytts ut (ej hemmapul, enligt Brf). Gjorde det helt vansinnigt jobbigt i vissa situationer. Jag och syrrans man, som är elektriker, skulle få ordning på de tre brytare som styrde två takuttag i min långsmala hall (typisk 50tals planlösning). Vi öppnade kopplingsdosor i 4 olika rum, total 5 st, höll nog på i >1h innan vi fick det att funka. Helt orimligt många gånger ledare av en färg kopplades ihop med ledare av annan färg.
Det du beskriver är helt orimligt. Att det skulle komma in en fas L samt nolla N från ett rör sedan gå vidare med 2 N i det andra ger ju ingen funktion.J Jonas928 skrev:Håller med. Fram till mitten av 60 talet var det lite si o så med vilka färger som användes.
Ofta är svart fas o vit nolla. Men tvärt om förekommer.
Om det är så är svart fas, ska in på L
Vit är knölas ihop in på N. Förmodligen en vit som kommer från noll i centralen , de andra blir noll på andra ställen.
Men som andra skrivit. KOPPLA INTE IN PÅ CHANS. Mät upp
Mellan svart o en av de vita 230 V
Mellan vit o vit 0 V. Men det kan vara ” läckage” av en spänning som kommer bakifrån.
Det rimliga är att L och N går vidare. Men man ska givetvis ta reda på vad det är innan man kopplar eller som man borde gjort, tittat hur det var kopplat innan man demonterade det gamla.
Sen vill jag nog påstå att i de fall jag stött på vit, svart, röd Jord så har det oftast vart vit fas och svart nolla. Dock har jag mest jobbat med äldre lgh i Stockholm när jag stött på detta.
Det förefaller vara olika lokala standarder.O Oxbringa skrev:Det du beskriver är helt orimligt. Att det skulle komma in en fas L samt nolla N från ett rör sedan gå vidare med 2 N i det andra ger ju ingen funktion.
Det rimliga är att L och N går vidare. Men man ska givetvis ta reda på vad det är innan man kopplar eller som man borde gjort, tittat hur det var kopplat innan man demonterade det gamla.
Sen vill jag nog påstå att i de fall jag stött på vit, svart, röd Jord så har det oftast vart vit fas och svart nolla. Dock har jag mest jobbat med äldre lgh i Stockholm när jag stött på detta.
Jag har ca 5 ggr rotat i hur byggda typ 60-65 i trakter Norrköping/Linköping Med vit nolla , svart fas. Blå tändtråd. Röd jord.