E elmont skrev:
Då ska du ta reda på vart trådarna tar vägen för att sedan dra en slutsats om vad som är vad.
Tack för svar!
Det är i en liten lägenhet. Kan du förklara vad du menar med "vart de tar vägen"? Det finns en elcentral i lägenheten och det enda som jag kan se inte fungerar är vägguttaget på andra sidan väggen.
 
K Kardan79 skrev:
Bara så du vet - anslutningarna märkta "x" är "blindkopplingar".
Tack för svar!

Vill du förklara vad blindkopplingar är för något?
 
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
det enda som jag kan se inte fungerar är vägguttaget på andra sidan väggen
Då öppnar du det uttaget och kollar vad det sitter för kablar där, så vet du lite mer.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
De verkar inte komma från samma rör. Det är ingen tydlig bild, kan man få en som visar rören i dosan.
Jag anar att en vit samt en svart kommer ur ett rör, samt två vita kommer genom botten på dosan till uttaget på andra sidan. Kan detta stämma?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Blindkoppling är en överkopplingsplint där man skarvar vidare. Jag TROR att du ska ha två på L och två på N men man kopplar aldrig in trådar utan att man vet vart dom går för det kan sluta med att nått spänningssätts och någon blir skadad.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
K
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Tack för svar!

Det är i en liten lägenhet och när jag tittat runt verkar allt annat fungera som det ska förutom vägguttaget på andra sidan.

Om den ena är fas och en annan inkommande nolla. Vad skulle de två andra kunna vara?
Vad som helst utom jord antar jag.

Skulle kunna vara en inkommande fas och nolla, som sedan kopplats vidare. Eller en fas och tre nollor, eller något annat.
 
O Oxbringa skrev:
De verkar inte komma från samma rör. Det är ingen tydlig bild, kan man få en som visar rören i dosan.
Jag anar att en vit samt en svart kommer ur ett rör, samt två vita kommer genom botten på dosan till uttaget på andra sidan. Kan detta stämma?
Ja, det stämmer. Jag trodde att "rör" var det gemensamma🤦‍♀️
 
  • Eluttag utan kåpa med lösa elkablar i en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulf Christensen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Blindkoppling är en överkopplingsplint där man skarvar vidare. Jag TROR att du ska ha två på L och två på N men man kopplar aldrig in trådar utan att man vet vart dom går för det kan sluta med att nått spänningssätts och någon blir skadad.
Jag tror också att svart och en vit kommer från centralen och två vita går vidare till uttaget i nästa rum.

Edit, med bilden blir det klart, två vita i centrum går till andra rummet.
En av dessa kopplas då ihop med svart, den andra ihop med den vita från centralen.
 
  • Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
Då skulle jag tro att en kabel från varje rör ska sitta på N och L. 2 kablar på N ett från varje rör, 2 kablar på L ett från varje rör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Elmont har samma teori som jag. Men jag vill inte riktigt ge tips till någon som kopplar på måfå utan koll.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Blindkoppling är en överkopplingsplint där man skarvar vidare. Jag TROR att du ska ha två på L och två på N men man kopplar aldrig in trådar utan att man vet vart dom går för det kan sluta med att nått spänningssätts och någon blir skadad.
Jag förstår, tack för svar!

Den svarta ledaren bör vara fas, då den är det i resten av lägenheten. Och en av de vita är inkommande nolla men frågan är om det är den som kommer från samma rör som den svarta?

Jag läste även i ett annat inlägg att de sedan skullekopplas två ledare på L pch två ledare på N.
 
K
D Dilato skrev:
Jag tror också att svart och en vit kommer från centralen och två vita går vidare till uttaget i nästa rum.
Instämmer helt.

Bara att lossa det icke-fungerande uttaget och kolla.
Hade tagit typ 1min.

Ser ut som en dålig hobbydragning.
Hoppas att det nu inte blir fler...
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Den svarta ledaren bör vara fas, då den är det i resten av lägenheten. Och en av de vita är inkommande nolla men frågan är om det är den som kommer från samma rör som den svarta
Det är inte frågan, det är i princip helt säkert att det är så.
 
  • Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
Har man dåliga kunskaper inom el bör man inte hålla på!!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Jag förstår, tack för svar!

Den svarta ledaren bör vara fas, då den är det i resten av lägenheten. Och en av de vita är inkommande nolla men frågan är om det är den som kommer från samma rör som den svarta?

Jag läste även i ett annat inlägg att de sedan skullekopplas två ledare på L pch två ledare på N.
Men du.
Det borde ta dig max 1min att lossa uttaget på andra sidan väggen som nu inte fungerar, och kolla vilka ledare som går dit. För sannolikt går två ledare dit. Om det är så, då slipper du gissa.
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.