Mikael_L
K Kardan79 skrev:
Vad som helst utom jord antar jag.

Skulle kunna vara en inkommande fas och nolla, som sedan kopplats vidare. Eller en fas och tre nollor, eller något annat.
Det skulle även kunna vara en gammal elementmatning med tre olika faser och en skyddsjord.
Den kan bli roligt den här tråden framöver när TS kör 400V på någon dyr pryl :D
 
Mikael_L
L lat skrev:
Nej, det var inte si & så.
Varje eldistributör bestämde vad som gällde inom resp eldistribution område. Som elektriker kunde man inte bara ta vad som man nu hade utan man var tvungen att följa det som gällde i det området.
Typ så, men även detta var/blev uppluckrat. Ibland var det elfirmans eller elektrikerns egen standard.

Men i stort stämmer det ju ändå, förutom alla undantagen.
I Uppsala är det vanligast med svart fas och vit nolla, men i typ 20% av fallen är det tvärtom (eller ytterligare någon annan färg, ibland. En lägenhet jag trådade om hade grön och svart).
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Och ofta var röd jord.
Röd var "den tredje färgen", dvs när man hade en 2-ledarkabel så var det en svart och en vit eller ljusgrå.

När man behövde en tråd till, t.ex. till skyddsjord, tändtråd eller trappkoppling, så blev den röd, för det var de färgerna i en treladarkabel, vit, svart, röd.

Så röd är (för det mesta) den extra funktionen - ibland tändtråd, ibland skyddsjord.
Det är det farliga med dessa gamla anläggningar. Själv har jag dumt nog en gång bara förutsatt att den röda var skyddsjord. Det blev så att ett helt plåttak på huset blev strömförande när någon tände på toan.
Som tur var märkte jag att något var tokigt vid kontrollmätning efter inkoppling.
Dumt nog så lät jag det hela vara inkopplat för att leta efter felet en annan dag när jag återkom för att fixa (jag trodde att "jorden" (dvs den röda) bara inte var inkopplad.
Och riktigt dumt var att jag öht började koppla in skiten innan jag var 100% säker på de olika trådarnas funktion.

Det där är en sån där grym läropenning jag bär med mig, jag är oerhört tacksam att ingen skadades eller att något annat skit hände.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Oxbringa skrev:
så har det oftast vart vit fas och svart nolla. Dock har jag mest jobbat med äldre lgh i Stockholm när jag stött på detta.
Japp, det är vanligast i Stockholm, och i Uppsala är det motsatta vanligast.

Vi gjorde en ordentlig uppdatering av elen i "de allmänna utrymmena" i en BRF byggd i slutet av 50-talet, lite utanför Uppsala. Det slog mig snabbt att det var ovanlig för Uppsala med vit fas där. Nåja, jag tänkte att det var väl någon lokal elektrikerfirma här.
Tills jag stötte på en gammal gruppförteckning som var original från 50-talet, där stod det att det var en elfirma från Järfälla som gjort elen, så då klarnade det med stockholmsstandard ...
 
kisumisu
K Kardan79 skrev:
Mmm.
Hatar instinktivt att stöta på röd ledare. Har hitintills aldrig varit positivt.
Haha jadu jag stötte också på 3st röda ledare hos en bekant.
Elektrikern hade väl fått slut på tråd eller så var det nån 60-tals hemmapul. Då röd tråd sällan finns i modernare installationer.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Haha jadu jag stötte också på 3st röda ledare hos en bekant.
Elektrikern hade väl fått slut på tråd eller så var det nån 60-tals hemmapul. Då röd tråd sällan finns i modernare installationer.
Jodå, röd tråd finns ofta som tändtråd i moderna installationer. Man undvek helst rött under många år just för att det ofta var jord förr, men med allt färre riktigt gamla installationer så har rött fått en renässans...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Och det är fortfarande inte särskilt bra att använda röd, dessutom helt onödigt då det finns en hel del andra färger som man kan använda. I alla fall 8 förutom den röda.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det är fortfarande inte särskilt bra att använda röd, dessutom helt onödigt då det finns en hel del andra färger som man kan använda. I alla fall 8 förutom den röda.
Med gulgrön på plats så ser jag inga bekymmer med att använda rött. Den är alltid sista alternativet, men när den behövs fungerar det bra att använda den. Jag har rött i min farstu där det är väldigt många brytare (inklusive trappbrytare) och där räckte helt enkelt inte de ordinarie färgerna till. De flesta trådarna passerar nämligen samma större kopplingsdosa då det det handlar om en utbyggnad gjord delvis i efterhand. Om jag kommer ihåg rätt så finns det: 2st tändtråd för utebelysningen (orange och röd), taklampan (grå), inomhusbelysningen, två armaturer på insidan (brun och grön - gjorda på 80-talet, jag gillar inte att ha både grön och gulgrön i samma dosa). Naturligtvis går tändtråden för trappbelysningen (trappkoppling) i samma dosa också (vit).

Detta är dosan som gud glömde, hade jag inte behövt öppna väggarna för att lösa problemet så hade jag satt dit åtminstone två dosor till. De flesta trådarna (alla tändtrådarna) passerar dock dosan okapade - tack och lov. Det är faktiskt inte jättetrångt i den ändå. Men detta är vad som händer när man försöker modernisera belysningen med mer individuell tändning/släckning för att inte behöva ha alla lampor tända samtidigt...
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, röd tråd finns ofta som tändtråd i moderna installationer. Man undvek helst rött under många år just för att det ofta var jord förr, men med allt färre riktigt gamla installationer så har rött fått en renässans...
Ok men i det här fallet var det tidigt 60-tal. Alltså strömbrytare och lampa var från den eran.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok men i det här fallet var det tidigt 60-tal. Alltså strömbrytare och lampa var från den eran.
Ja, jag bara argumenterade emot rörande röd tråd. Den blir mer och mer vanlig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.