B BSOD skrev:
Jag förstår inte poängen med flera avstängningsventiler, och 3 säkerhetsventiler?

Ju mer prylar man petar in, desto större chans att något börjar smygläcka. Jag hade petat in en säkerhetsventil, en backventil, en blandningsventil, och en avstängningsventil.

Om inga ventiler finns som man kan felmanövrera, så behövs inte flera säkerhetsventiler, då räcker det med en.

Går något sönder så stänger man av och lagar bara det, eller kopplar förbi det (om man har två värmekällor i serie).

I början hade jag inte ens avstängningsventiler, stängde av vattenpumpen och gjorde hela huset trycklöst om något skulle ändras eller lagas.
Gör gärna en enkel skiss hur du tycker det ska vara.

J jonaserik skrev:
Säken sitter efter backventilen i blandararnaturen och känner av trycket i VVB
Jag har utgått från denna bild. Gör gärna en enkel skiss hur du menar att det ser ut.

• Diagram av ett VVS-system som visar flöden för varmvatten (VV), kallvatten (KV), blandningsventil (BV), säkerhetsventil (SÄV), och avluftare (AV).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Återupplivar och lånar tråden. 😀

Är i en liknande sits, funderar på att komplettera med varmvattenberedare efter acktank. Frågan är mest vilken storlek jag ska välja? Kollat på Nibe compact då 100-modellen skulle rymmas under bänk nära acktanken. Villa 180kvd 4 personer utanför Stockholm, endast en dusch/bad åt gången.

Specifikation:
- acktank 500liter
- Daikin Altherma LVVP + Viesmann solfångare
- LVVP är inställd på 50grader under kalla månader, när solen värmer från maj-sep drar jag ner den till 35 då solfångare värmer upp till 60.
- finns stöd med en elpatron i acktank, bara använts vid ett tillfälle när det var -17

varmvatten tas således genom en slinga i tanken och golvvärmen tas även från samma tank. Upplever att LVVP kanske får jobba lite onödigt hårt och det finns en vinning med att kanske köra runt 40-45 och ta tappvarmvatten (förvärmt) från varmvattenberedare? Givetvis också en fördel att alltid ha varmvatten tillhands även om det sällan saknas.

tacksam för synpunkter!

Här finns information om vad man ska tänka på när det gäller att välja varmvattenberedare.

https://www.gelia.se/globalassets/g...ia_pdf/geliaguide_varmvattenberedare_1804.pdf

https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/sa-fungerar-det/sa-valjer-du-varmvattenberedare

Tänk också på att de flesta kommuner har energirådgivning om du inte får svar här i forumet.

Jag har en äldre Thermia VVB med en mekanisk termostat som känner av temperaturen med en bulb-sensor i dykrör. Jag har kompletterat med 1-wire DS18B20 sensor i dykröret så att jag kan mäta temperaturen inuti VVB och styra energiförbrukningen som jag önskar tex med avseende på temperatur och tid/veckodag. Elanslutning till VVB via kontaktor.

• Gilla
Spritfet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.