X xxargs skrev:
Som någon nämnde med minst 50 grader C...

Det är jättenoga med att alla delar i varmvattenberedare och rör till och ifrån ganska regelbundet blir varmare än 50 grader C vid tex. varmvattenuttag ut i ledningarna för att minska risken för legionella.
Hittade en bra beskrivnig på vilka temperaturer som gäller.
VVB minst 60 grader.
Blandare minst 55 grader.
Minst 50 grader vid alla tappställen.
Undvik att placera kallvattenrör där det är varmare än rumstemperatur om det går.

https://sakervatten.se/branschregle...turkrav-och-placering-av-tappvattenledningar/
 
Aha. Okej. Eller så har du den kvar med ventilen som det är. Du kommer ju iallafall legionellasäkra eftersom du har din el beredare på slutet som hettar upp vattnet och dödar eventuell legionella.

Om det känns bättre kan du byta vatten i blindtarmen ibland genom att öppna ventilen.

Man kanske inte ska överdriva risken.
 
R roke skrev:
Aha. Okej. Eller så har du den kvar med ventilen som det är. Du kommer ju iallafall legionellasäkra eftersom du har din el beredare på slutet som hettar upp vattnet och dödar eventuell legionella.

Om det känns bättre kan du byta vatten i blindtarmen ibland genom att öppna ventilen.

Man kanske inte ska överdriva risken.
Det är så enkelt att kapa av en bit. Det kommer jag att göra. Det känns bättre att veta att man följt rekommendationerna.
 
Här är min senaste ritning. Om det stämmer att säkerhetsventilen kan sitta varsomhelst så behöver jag endast använda det ordinarie ventilpaketet/blandaren. Det behövs inga extra komponenter alls. Då blir det mycket enkelt.

Den enda fördelen med en extra säkerhetsventil mellan tankarna på KV-ingången av elberedaren skulle vara att jag kan tömma elberedaren via säkerhetsventilen. Såvida det inte krävs någon form av avluftningsventil också för att kunna tömma elberedaren?
 
  • Ritning av ett VVS-system som visar anslutningar mellan två behållare, en blandningsventil, säkerhetsventiler och kallvatten/varmvatten-in/ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fast kallvatten in i BV måste inte nödvändigtvis komma från vänstersidan i kretsen som sådan. Det kan ju vara vilken kallvattenmatning som helst.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast kallvatten in i BV måste inte nödvändigtvis komma från vänstersidan i kretsen som sådan. Det kan ju vara vilken kallvattenmatning som helst.
Jag är inte säker på vad du menar. Det finns en inkommande KV-anslutning till ventilpaketet. Gör gärna en enkel skiss vad du menar.
 
jag menar mest om pannan och elberedaren sitter i olika rum typ. Med din skiss så blir det ju då ett extra rör mellan dem. Finns det kallvatten där elberedaren står i övrigt så kan man ju dra kallvatten till BV därifrån.
 
R raindance skrev:
Jag är inte säker på vad du menar. Det finns en inkommande KV-anslutning till ventilpaketet. Gör gärna en enkel skiss vad du menar.
Jepp det är en inkommande KV. Det går utmärkt att ha allt kvar. Det som ska göras är att lossa paketet och återmontera på VV-sidan och med ca 35 graders vridning på paketet. VV från VP in på KV-sidan av VVB. och KV in i VVB från paketet pluggas, då kommer allt att finnas för en bra drift.
 
S Stefan1972 skrev:
jag menar mest om pannan och elberedaren sitter i olika rum typ. Med din skiss så blir det ju då ett extra rör mellan dem. Finns det kallvatten där elberedaren står i övrigt så kan man ju dra kallvatten till BV därifrån.
OK.
 
Jag kommer att ha ackumulatorberedaren och elberedaren nära varandra i samma rum. Men jag har gjort en ritning om någon vill montera i olika rum. Det blir alltså som i denna ritning om man monterar i olika rum och använder det ordinarie ventilpaketet?
 
  • Handritad skiss över kopplingsschema för ackumulatorberedare och elberedare, inkluderar anslutningar och ventiler som används när enheterna monteras i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej. Men Säkerhetsventilen sitter väl lite dumt till? (på fel sida backventilen om den ska öppna för tryckhöjning från elberedaren.)

Finns det ingen avstängning mellan elberedaren och säkerhetsventilen vid tankberedaren så borde det räcka med säkerhetsventilen vid tankberedaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
raindance
  • Laddar…
Ja, man vill säkert ha en separat avstängningsventil om elberedaren är i ett annat rum och man vill antagligen inte ha en avstängningsventil mellan säkerhetsventilen och någon av beredarna. Därför borde det vara bäst med två säkerhetsventiler? Säkerhetsventilen i ventilpaketet med pluggad KV-utgång har knappast någon funktion.
 
  • Handritad skiss av en VVS-installation med två tankar, säkerhetsventiler och avstängningsventiler samt en blandningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R raindance skrev:
Ja, man vill säkert ha en separat avstängningsventil om elberedaren är i ett annat rum och man vill antagligen inte ha en avstängningsventil mellan säkerhetsventilen och någon av beredarna. Därför borde det vara bäst med två säkerhetsventiler. Säkerhetsventilen i ventilpaketet med pluggad KV-utgång har knappast någon funktion.
Säken sitter efter backventilen i blandararnaturen och känner av trycket i VVB
 
B
Jag förstår inte poängen med flera avstängningsventiler, och 3 säkerhetsventiler?

Ju mer prylar man petar in, desto större chans att något börjar smygläcka. Jag hade petat in en säkerhetsventil, en backventil, en blandningsventil, och en avstängningsventil.

Om inga ventiler finns som man kan felmanövrera, så behövs inte flera säkerhetsventiler, då räcker det med en.

Går något sönder så stänger man av och lagar bara det, eller kopplar förbi det (om man har två värmekällor i serie).

I början hade jag inte ens avstängningsventiler, stängde av vattenpumpen och gjorde hela huset trycklöst om något skulle ändras eller lagas.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.