1 811 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
Hur seriekoppla elektrisk varmvattenberedare med ackumulatorberedare?
Hittade en bra beskrivnig på vilka temperaturer som gäller.X xxargs skrev:
VVB minst 60 grader.
Blandare minst 55 grader.
Minst 50 grader vid alla tappställen.
Undvik att placera kallvattenrör där det är varmare än rumstemperatur om det går.
https://sakervatten.se/branschregle...turkrav-och-placering-av-tappvattenledningar/
Det ser ut som det räcker att jag kapar av den en bit så att den blir kortare än 20 cm.R roke skrev:
https://sakervatten.se/branschregle...2/5-1-2-utformning-av-tappvatteninstallation/.
Aha. Okej. Eller så har du den kvar med ventilen som det är. Du kommer ju iallafall legionellasäkra eftersom du har din el beredare på slutet som hettar upp vattnet och dödar eventuell legionella.
Om det känns bättre kan du byta vatten i blindtarmen ibland genom att öppna ventilen.
Man kanske inte ska överdriva risken.
Om det känns bättre kan du byta vatten i blindtarmen ibland genom att öppna ventilen.
Det är så enkelt att kapa av en bit. Det kommer jag att göra. Det känns bättre att veta att man följt rekommendationerna.R roke skrev:Aha. Okej. Eller så har du den kvar med ventilen som det är. Du kommer ju iallafall legionellasäkra eftersom du har din el beredare på slutet som hettar upp vattnet och dödar eventuell legionella.
Här är min senaste ritning. Om det stämmer att säkerhetsventilen kan sitta varsomhelst så behöver jag endast använda det ordinarie ventilpaketet/blandaren. Det behövs inga extra komponenter alls. Då blir det mycket enkelt.
Den enda fördelen med en extra säkerhetsventil mellan tankarna på KV-ingången av elberedaren skulle vara att jag kan tömma elberedaren via säkerhetsventilen. Såvida det inte krävs någon form av avluftningsventil också för att kunna tömma elberedaren?
Den enda fördelen med en extra säkerhetsventil mellan tankarna på KV-ingången av elberedaren skulle vara att jag kan tömma elberedaren via säkerhetsventilen. Såvida det inte krävs någon form av avluftningsventil också för att kunna tömma elberedaren?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Fast kallvatten in i BV måste inte nödvändigtvis komma från vänstersidan i kretsen som sådan. Det kan ju vara vilken kallvattenmatning som helst.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
jag menar mest om pannan och elberedaren sitter i olika rum typ. Med din skiss så blir det ju då ett extra rör mellan dem. Finns det kallvatten där elberedaren står i övrigt så kan man ju dra kallvatten till BV därifrån.
Jepp det är en inkommande KV. Det går utmärkt att ha allt kvar. Det som ska göras är att lossa paketet och återmontera på VV-sidan och med ca 35 graders vridning på paketet. VV från VP in på KV-sidan av VVB. och KV in i VVB från paketet pluggas, då kommer allt att finnas för en bra drift.R raindance skrev:
Jag kommer att ha ackumulatorberedaren och elberedaren nära varandra i samma rum. Men jag har gjort en ritning om någon vill montera i olika rum. Det blir alltså som i denna ritning om man monterar i olika rum och använder det ordinarie ventilpaketet?
Okej. Men Säkerhetsventilen sitter väl lite dumt till? (på fel sida backventilen om den ska öppna för tryckhöjning från elberedaren.)
Finns det ingen avstängning mellan elberedaren och säkerhetsventilen vid tankberedaren så borde det räcka med säkerhetsventilen vid tankberedaren.
Finns det ingen avstängning mellan elberedaren och säkerhetsventilen vid tankberedaren så borde det räcka med säkerhetsventilen vid tankberedaren.
Redigerat:
Ja, man vill säkert ha en separat avstängningsventil om elberedaren är i ett annat rum och man vill antagligen inte ha en avstängningsventil mellan säkerhetsventilen och någon av beredarna. Därför borde det vara bäst med två säkerhetsventiler? Säkerhetsventilen i ventilpaketet med pluggad KV-utgång har knappast någon funktion.
Redigerat:
Säken sitter efter backventilen i blandararnaturen och känner av trycket i VVBR raindance skrev:Ja, man vill säkert ha en separat avstängningsventil om elberedaren är i ett annat rum och man vill antagligen inte ha en avstängningsventil mellan säkerhetsventilen och någon av beredarna. Därför borde det vara bäst med två säkerhetsventiler. Säkerhetsventilen i ventilpaketet med pluggad KV-utgång har knappast någon funktion.
Jag förstår inte poängen med flera avstängningsventiler, och 3 säkerhetsventiler?
Ju mer prylar man petar in, desto större chans att något börjar smygläcka. Jag hade petat in en säkerhetsventil, en backventil, en blandningsventil, och en avstängningsventil.
Om inga ventiler finns som man kan felmanövrera, så behövs inte flera säkerhetsventiler, då räcker det med en.
Går något sönder så stänger man av och lagar bara det, eller kopplar förbi det (om man har två värmekällor i serie).
I början hade jag inte ens avstängningsventiler, stängde av vattenpumpen och gjorde hela huset trycklöst om något skulle ändras eller lagas.
Ju mer prylar man petar in, desto större chans att något börjar smygläcka. Jag hade petat in en säkerhetsventil, en backventil, en blandningsventil, och en avstängningsventil.
Om inga ventiler finns som man kan felmanövrera, så behövs inte flera säkerhetsventiler, då räcker det med en.
Går något sönder så stänger man av och lagar bara det, eller kopplar förbi det (om man har två värmekällor i serie).
I början hade jag inte ens avstängningsventiler, stängde av vattenpumpen och gjorde hela huset trycklöst om något skulle ändras eller lagas.