Har man ingen backventil in så gör ju inte säkerhetsventilen nån nytta alls............Då blir hela kallvattensidan trycksatt om det skenar iväg i temp. Har ingen betydelse om säkerhetsventilen sitter emellan tankarna eller efter sista. Inte om ledningarna är normalt dimensionerade.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har man ingen backventil in så gör ju inte säkerhetsventilen nån nytta alls............Då blir hela kallvattensidan trycksatt om det skenar iväg i temp. Har ingen betydelse om säkerhetsventilen sitter emellan tankarna eller efter sista. Inte om ledningarna är normalt dimensionerade.
Blir att fixa ganska fort då för min del. Klar miss från min sida
 
Är syftet att stärka på varmvatten pga långa ledningar eller pga vedeldning inte alltid skapar varmvatten (eller båda)?
 
Det vanliga är väl att man inte eldar nåt på sommaren och ändå vill ha varmvatten......
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Med kopplingen i inlägg # 11 så kommer det att fungera lite dåligt vid eldning. Det som kan hända är att VP kan lösa ut på för hög värme, det kan komma 90 C från tanken och inte bra. Du ska ha en lika koppling men vända den 180 grader, så VP är före tanken, då förvärms VV i VP. Den billigaste energin ska utnytjas, då kan temostaten i VVB stå på ca 65 C. Sen det med 55C , är för att det inte ska finnas risk för bränskador när hetvatten kommer till tappstället.
 
Som någon nämnde med minst 50 grader C...

Det är jättenoga med att alla delar i varmvattenberedare och rör till och ifrån ganska regelbundet blir varmare än 50 grader C vid tex. varmvattenuttag ut i ledningarna för att minska risken för legionella.

Har inom bekantskapskretsen råkat ut för det och har typ legat i 2 veckor på sjukhus och kommer troligen vara sjukskriven i flera veckor till och enligt honom (och såg väldigt tärd ut när jag träffade honom) så var det något som man inte ens önskade sin värsta fiende att genomlida.

Kort sagt är immunförsvaret inte tipptopp som efter en influensa och tex. är en rökare samtidigt (och därmed barriärerna i strupe och lungorna försvagade) så kan man bli jättesjuk av det och om det vill sig illa, att man kan riskera att dö av det om man har minsta nedsatta hälsa sedan innan!!.
 
X xxargs skrev:
Som någon nämnde med minst 50 grader C...

Det är jättenoga med att alla delar i varmvattenberedare och rör till och ifrån ganska regelbundet blir varmare än 50 grader C vid tex. varmvattenuttag ut i ledningarna för att minska risken för legionella.

Har inom bekantskapskretsen råkat ut för det och har typ legat i 2 veckor på sjukhus och kommer troligen vara sjukskriven i flera veckor till och enligt honom (och såg väldigt tärd ut när jag träffade honom) så var det något som man inte ens önskade sin värsta fiende att genomlida.

Kort sagt är immunförsvaret inte tipptopp som efter en influensa och tex. är en rökare samtidigt (och därmed barriärerna i strupe och lungorna försvagade) så kan man bli jättesjuk av det och om det vill sig illa, att man kan riskera att dö av det om man har minsta nedsatta hälsa sedan innan!!.
Har man VVBn sist som ligger på max (75-80C) och sen en blandningsventil som kommer från inkommande kallvatten ska man inte behöva bry sig.
vid 60C dör 90% av bakterien på 2min
över 70C dör bakterien nästan direkt.
( källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Legionella )
Mao även om det skulle bli legionella i rören innan så dör allt då det kommer till VVBn.
Eller har jag missat nått?
 
M MrDizzy skrev:
Har man VVBn sist som ligger på max (75-80C) och sen en blandningsventil som kommer från inkommande kallvatten ska man inte behöva bry sig.
vid 60C dör 90% av bakterien på 2min
över 70C dör bakterien nästan direkt.
( källa: [länk] )
Mao även om det skulle bli legionella i rören innan så dör allt då det kommer till VVBn.
Eller har jag missat nått?
Så ser även jag på det.
 
M MrDizzy skrev:
Jag har ett väldigt linkande upplägg.
Fungerar hur bra som helst
Bra med ritning. Lätt att se hur det fungerar och om det är något som kan ändras. Bra att veta att grundkonceptet fungerar. Det borde vara både billigt och lätt att komplettera med en patronbackventil.
https://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-patronbackventil-15/

Jag funderade på placering av säkerhetsventil eftersom det står så här om spilledning:
"Spilledning får ej vara längre än 1,5 m och inte ha mer än två krökar...."
Jag tänkte att det kanske är någon liknande begränsning för flödet från ackumulatorberedaren genom hela elektrisk VVB och fram till säkerhetsventilen.

Hur många liter är din VVB? Hur mycket drar den i tomgångsförbrukning när det inte används något varmvatten? Jag funderar på om det skulle löna sig att linda in VVB i stenullsisolering för att spara några kWh?
 
Men flödet kanske kan gå bakvägen genom blandningsventilen om säkerhetsventilen behöver aktiveras? Det borde i alla fall vara en fördel om säkerhetsventilen sitter nära det den ska skydda utan för många krökar eller ventiler mellan.
 
R raindance skrev:
Men flödet kanske kan gå bakvägen genom blandningsventilen om säkerhetsventilen behöver aktiveras? Det borde i alla fall vara en fördel om säkerhetsventilen sitter nära det den ska skydda utan för många krökar eller ventiler mellan.
Inte en chans för det
 
I denna länk står det att säkerhetsventilen kan placeras var som helst eftersom trycket i en vätska är lika stort överallt men inga ventiler mellan.
https://pellets.info/viewtopic.php?t=6823

I denna länk står det så här om backventil:
"Det ska finnas en backventil på inkommande kallvatten till VVBn (varmvattenberedaren).
Anledningen är att kallvatten klassas som livsmedel, men det gör inte varmvatten som värms i beredare/genomströmningsvärmare/etc.
Varmt vatten får inte riskera att komma in i kallvattensystemet."
https://www.byggahus.se/forum/threa...-utan-saekerhetsventil-med-hydropress.523485/
 
Och i en blandararmatur som normalt följer med en VVB eller köpes som extra och monteras under VVB på rören där, så sitter det en backventil i den mot KV-sidan, så någon extra behövs inte.
 
J jonaserik skrev:
Och i en blandararmatur som normalt följer med en VVB eller köpes som extra och monteras under VVB på rören där, så sitter det en backventil i den mot KV-sidan, så någon extra behövs inte.
Precis, men MrDizzy skriver att han inte har någon backventil i sitt system.
 
R raindance skrev:
Precis, men MrDizzy skriver att han inte har någon backventil i sitt system.
Allt beror på hur något är monterat, har hen inte en blandararmatur under VVB så finns det ingen backventil och det är upp den som installerar att göra något. När VVB värms upp ökar trycket och kan gå upp mot 8 bar, så mycket tryck finns inte i kommunalt eller eget vatten. Då trycks det varma vattnet baklänges ut, i kommunalt så är det förbjudet med sådant. Privat är en annan sak, men andra delar som inte är specade för mer än kanske 6 bar kan må riktigt illa av högt tryck. Så för egn skull, utelämna ingen backventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.