300 läst · 14 svar
300 läst
14 svar
Hur plantera plommonträd och persikoträd
Hej.
Jag har köpt plommon träd o persikoträd. Det är jord längst ner och jorden är inplatad med trädet.
Enligt instruktionerna ska de planteras ute i maj -juni.
Min fråga är hur ska jag förvara dem till dess? Det är 1,5 månader till dess.
Det går ju inte använda större kruka inomhus för då kommer rötterna inte få plats i krukan till maj.
Tänkte förvara dem i källaren till det är dags att plantera dem. Blir typ 1.5 månader håller dem sig så länge? Jag bor i mellan Sverige.
Kan inte mycket om trädgård.
Jag har köpt plommon träd o persikoträd. Det är jord längst ner och jorden är inplatad med trädet.
Det går ju inte använda större kruka inomhus för då kommer rötterna inte få plats i krukan till maj.
Tänkte förvara dem i källaren till det är dags att plantera dem. Blir typ 1.5 månader håller dem sig så länge? Jag bor i mellan Sverige.
Åk tillbaka till butiken och fråga.M Martin_355 skrev:Hej.
Närmaste stad är Örebro bor ute på landet.
Är nog riskabelt att plantera ut redan nu. Köpta träd brukar komma från något land söderut och är inte vana vid frost. Soligt och frostfritt vore bästa förvaringen. Vad har du för temperatur i källaren? Risk att det är för lite sol i källaren. Har du garage? Kanske kan ha dom ute på dagarna och i garaget på natten och kalla dagar.
Det är runt 15 grader i källaren det är inte mycket ljus. Rummet de står i är det litet fönster i. Har inte garage. Kan jag vira runt roten med fuktig tidningspapper som jag stoppar i en plastpåse?D DE73 skrev:Är nog riskabelt att plantera ut redan nu. Köpta träd brukar komma från något land söderut och är inte vana vid frost. Soligt och frostfritt vore bästa förvaringen. Vad har du för temperatur i källaren? Risk att det är för lite sol i källaren. Har du garage? Kanske kan ha dom ute på dagarna och i garaget på natten och kalla dagar.
Låt dom stå ute i krukan de levererades i till det är dags för plantering. Eventuellt täck över med lite halm eller annat för att skydda rötterna.
Träden är ju tänkta att vara ute, går ju inte att gräva upp dom varje år och lyfta in i källaren.
Har du köpt träd uppdragna i mellaneuropa har du potentiellt problem, de är redan från början vana vid annat klimat och lär sannolikt dö.
Träden är ju tänkta att vara ute, går ju inte att gräva upp dom varje år och lyfta in i källaren.
Har du köpt träd uppdragna i mellaneuropa har du potentiellt problem, de är redan från början vana vid annat klimat och lär sannolikt dö.
Jag antar att det inte är tjäle i marken iom att Örebro har så milt klimat? Isf skulle jag plantera dem på en gång om du vet vart du vill ha dem. Är de fortfarande i dvala eller blommor o blad börjat slå ut? Om du inte har planteringsplatsen klar för dig, så kan du ju behålla dem i kruka, men skulle helt klart hellre ha dem ute än i varmt, men ljusfattigt inomhus. Har de brutit dvalan så kanske du kan ställa dem lite skyddat - typ under ett träd eller mot huset?
Jag tror plantera kan vara bästa lösningen men svårt att veta hur det går. Linda fiberduk runt träden om det blir kallt. Lägg löv eller annat på marken som isolering.T Tandborstterroristen skrev:Jag antar att det inte är tjäle i marken iom att Örebro har så milt klimat? Isf skulle jag plantera dem på en gång om du vet vart du vill ha dem. Är de fortfarande i dvala eller blommor o blad börjat slå ut? Om du inte har planteringsplatsen klar för dig, så kan du ju behålla dem i kruka, men skulle helt klart hellre ha dem ute än i varmt, men ljusfattigt inomhus. Har de brutit dvalan så kanske du kan ställa dem lite skyddat - typ under ett träd eller mot huset?
Om de är odlade utomlands i varmt klimat kan du inte plantera ut dem nu i kylan, har de knoppar eller har bladen slagit ut? Om bladen syns så kommer de omedelbart att frysa sönder vid minusgrader. Det blir inte varmare under fiberduk om man inte har en intern värmekälla, lite skydd mot ev. vind men inte mer än så.
Du kan ha träden i källare om där är varmgradigt men skaffa en växtlampa som du har på under dagtid, det räcker om trädens löv inte visat sig ännu.
Du kan ha träden i källare om där är varmgradigt men skaffa en växtlampa som du har på under dagtid, det räcker om trädens löv inte visat sig ännu.
Det blir inte varmare under fiberduk men det skyddar mot frost. Jag brukar använda det till tomater och det skyddar definitivt under järnnätterna.A Abies koreana skrev:Om de är odlade utomlands i varmt klimat kan du inte plantera ut dem nu i kylan, har de knoppar eller har bladen slagit ut? Om bladen syns så kommer de omedelbart att frysa sönder vid minusgrader. Det blir inte varmare under fiberduk om man inte har en intern värmekälla, lite skydd mot ev. vind men inte mer än så.
Redigerat:
Ja, om du t.ex. har pallkragar eller låga växter i rabatter där du kan täcka groddarna med fiberduk som även täcker jorden de växer i så fungerar jorden som en intern värmekälla. Jorden är varmare än luften och varm luft stiger och duken håller kvar den varma luften, precis samma funktion som våra kläder.
Men ett träd går inte att täcka på samma sätt.
Men ett träd går inte att täcka på samma sätt.
Träden är runt en meter hög.D DE73 skrev:
Kommer nog testa med större kruka.
Klicka här för att svara