BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att det var i samband med att dubbelspolningen dök upp. Det är ju svårt att greja det med bara en knopp.
Min Gustavsberg toa har bara en stor knapp, det går att snålspola om man trycker försiktigt men det kräver övning.

Om den står oanvänd en längre tid klibbar tätningen fast och då går det inte att spola utan våld, hade det varit knopp hade det varit enkelt att dra uppåt lite hårdare men men knappen är det jättesvårt att få loss, mekaniken bara flexar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lenartzz lenartzz skrev:
Har du en magnet? Sätt den i brunnen så ser du om den fastnar. Gjutjärn borde vara magnetisk.
Kanske det :) Nä jag märker nog när jag är där, tänkte inte så noga på materialet när jag kikade, bara minns det som metall men jag kan ha helt fel. Jag kan egentligen ingenting men jag vet ju att man ska försöka kolla på avlopp och sånt och sen kopplade jag in experterna =er :)

Ska dit på måndag igen om ingen hinner köpa den (dåligt med bud så det är ju bra)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att det var i samband med att dubbelspolningen dök upp. Det är ju svårt att greja det med bara en knopp.
Vill man verkligen ha alternativet snålspolning i ett eget hus då? Eller menar du något annat med dubbelspolning än att det finns hel/halvspolning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att det var i samband med att dubbelspolningen dök upp. Det är ju svårt att greja det med bara en knopp.
Nej det var det inte. Det kom långt senare
Endast en produktutveckling samma funktion men en liten hävstång inne i spolcisternen som drar i spaken då du trycker på knappen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Magnusrex123 skrev:
Vill man verkligen ha alternativet snålspolning i ett eget hus då? Eller menar du något annat med dubbelspolning än att det finns hel/halvspolning?
Varför skulle man vilja spola ut 6 liter vatten för att skölja ut lite urin bara för att det är ens eget hus?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle man vilja spola ut 6 liter vatten för att skölja ut lite urin bara för att det är ens eget hus?
Har man till exempel betongrör (med dåligt fall) på tomten eller under källargolvet vill man nog helst ha minst 10 liter per spolning, vi har ju normalt sätt gott om billigt vatten i Sverige och spolbilar/ rörmokare tenderar att debitera betydligt mer per besök än vad man på en mansålder kan spara på vattenräkningen med en snålspolande toa.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har man till exempel betongrör (med dåligt fall) på tomten eller under källargolvet vill man nog helst ha minst 10 liter per spolning, vi har ju normalt sätt gott om billigt vatten i Sverige och spolbilar/ rörmokare tenderar att debitera betydligt mer per besök än vad man på en mansålder kan spara på vattenräkningen med en snålspolande toa.
Det var något sånt här jag tänkte också. Det är väl kanske bara bra att spola lite i rören så att det inte blir stopp? Lär ju vara extremt jobbigt och dyrt om det händer och man måste betala någon.
 
M Magnusrex123 skrev:
Vill man verkligen ha alternativet snålspolning i ett eget hus då?
Om man har avlopp till sluten tank vill man ha snålspolning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man har avlopp till sluten tank vill man ha snålspolning.
Ok! Jag antar att jag märker på räkningen när man betalar :) Jag har väl växt upp och bott i massa hus men jag har ju bara bott i lägenhet som vuxen.
 
BirgitS
F fribygg skrev:
Har man till exempel betongrör (med dåligt fall) på tomten eller under källargolvet vill man nog helst ha minst 10 liter per spolning, vi har ju normalt sätt gott om billigt vatten i Sverige och spolbilar/ rörmokare tenderar att debitera betydligt mer per besök än vad man på en mansålder kan spara på vattenräkningen med en snålspolande toa.
F fribygg skrev:
Om man har avlopp till sluten tank vill man ha snålspolning.
Ja, man får nog ta hänsyn till det hus det gäller så man ska nog undvika generella påståenden. På en del håll är det ju vattenbrist periodvis på sommaren och då kan det ju vara bra att dra ett strå till stacken genom att spara typ 50 l vatten om dagen (bättre att använda dem i trädgården kanske).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, man får nog ta hänsyn till det hus det gäller så man ska nog undvika generella påståenden. På en del håll är det ju vattenbrist periodvis på sommaren och då kan det ju vara bra att dra ett strå till stacken genom att spara typ 50 l vatten om dagen (bättre att använda dem i trädgården kanske).
Även kisset använder man i trädgården, då behöver man inte spola alls.😇
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle man vilja spola ut 6 liter vatten för att skölja ut lite urin bara för att det är ens eget hus?
Därför att man inte vill betala 6000:- för en spolbil. Erfarenhet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det var plast i golvbrunnen såg jag när jag var där. Jag hade fel.

Tyvärr förlorade jag budgivningen :(

Den som vann kan omöjligen ha satt sig in i problematiken kring alla delar i huset utan budade bara hejvilt. Blir så jävla less på folk med oändligt med pengar :D

Nu vidare till nästa objekt! Tack för all hjälp!
 
  • Ledsen
bygg2023 och 2 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Det var plast i golvbrunnen såg jag när jag var där. Jag hade fel.

Tyvärr förlorade jag budgivningen :(

Den som vann kan omöjligen ha satt sig in i problematiken kring alla delar i huset utan budade bara hejvilt. Blir så jävla less på folk med oändligt med pengar :D

Nu vidare till nästa objekt! Tack för all hjälp!
Eller så såg vederbörande inte huset som ett problem utan tog det för vad det var och nöjd med att bara kunna bo i det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Eller så såg vederbörande inte huset som ett problem utan tog det för vad det var och nöjd med att bara kunna bo i det.
Så kan det vara. Det är ju ett populärt och fint område. Nästa budgivning så kanske jag bara kör och skuldsätter mig till öronen utan att tänka på konsekvenserna 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.