13 783 läst · 73 svar
14k läst
73 svar
Hur pass akut är det att renovera badrum från 70-tal som verkar OK?
Du kanske har rätt! Jag är som sagt superokunnig i detta och allt med fix och hantverk. Jag får ta mig en till sväng och kolla igen.MultiMan skrev:
Vem satte gjutjärn i vanliga badrum på senare delen av 1970-talet? Jag har bara sett det i industribyggnader, garage och liknande. Min brunn är en vit plastbrunn, insatt 1977 och din ser i princip exakt likdana ut, med en plastplugg istället för den äldre skruvpluggen som gjutjärnsbrunnarna hade. Aldrig sett en 50 år gammalt gjutjärn i en brunn ha en blank vit plastyta, helt utan rostangrepp.
(Det låter ju som att det var jäkligt bra att jag la upp en tråd, så många kunniga personer!)
Golvbrunnen i fråga är väl en jafo och tillverkades mellan 1973-1991
https://www.jafo.eu/fileadmin/user_upload/JAFO/PRODUKTBLAD/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
https://www.jafo.eu/fileadmin/user_upload/JAFO/PRODUKTBLAD/JAFO-Gamla-golvbrunnar.pdf
Vattenlåset ser ut som lika jag har i sommarstugan. (som lär vara från 70-talet) Där går det inte att lyfta ur nån insats. Men man kan spola ur det genom att lossa på pluggen och spola in i det hålet.M Magnusrex123 skrev:Låter tryggt, ska undersöka var kaklet släppt så är det ju kanske lite tryggare ändå. Installerar man en kabin så skvätter det ju inte på fönster heller.
Du säger att det är lätt att rengöra vattenlåset, kanske är så, men i min dusch har jag ju en sån jag kan lyfta upp och plocka ur all skit, så var det inte med denna tror jag. Måste erkänna att jag på visningen försökte känna om man kunde dra upp någon del på denna men det kunde man inte så därför jag känner mig lite lost i hur man kan rensa. (drog dock bara lite lätt för jag vet ju inte hur dessa funkar eller vad de klarar av).
Nog är det väl en gammal 70-tals WC.Claes Sörmland skrev:
Gissar på en Gustavsberg modell 315.
På 90-talet hade väl alla toalettstolar tryckknapp.
Bra att veta med gamla rör är ju om det bott en person där, kanske äldre och sen flyttar där in en familj på typ 4 pers. Då blir det stor skillnad kan jag lova. Allt kommer användas så mycket mer och det kommer oftast att märkas genom stopp i rören.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 000 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 000 inlägg

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 971 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 971 inlägg
Varför gjorde man det bytet egentligen? Ergonomiskt (för äldre, svaga t ex) är det ju klart lättare att föra en knopp mellan två fingrar och dra uppåt, än att träffa en liten, hård knapp som ska tryckas ned.
Design före funktion som är alltför vanligt?
Hållbarheten verkar också sämre. Behövt reparera andras 1980-talstoaletter med knapp ett antal gånger för att knappen stannat nere och toaletten fortsatt spola okontrollerat. Inte alls problem lika ofta med 1970-talsmodellerna, enligt min erfarenhet. Vad statistiken säger vet jag inte, finns väl antagligen ingen.
Hållbarheten verkar också sämre. Behövt reparera andras 1980-talstoaletter med knapp ett antal gånger för att knappen stannat nere och toaletten fortsatt spola okontrollerat. Inte alls problem lika ofta med 1970-talsmodellerna, enligt min erfarenhet. Vad statistiken säger vet jag inte, finns väl antagligen ingen.
Har du en magnet? Sätt den i brunnen så ser du om den fastnar. Gjutjärn borde vara magnetisk.M Magnusrex123 skrev:Är du verkligen säker? Jag har för mig att det var metall men jag tänkte kanske inte så mycket på det då. När besikningsmannen fick se bilden sa han att det absolut var originalbrunnen från 74. Men visst kanske det är plast ändå¨?? Måste kolla igen antar jag.
Han sa också att det egentligen hade vart krav på att byta den om det renoverades efter 98.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 523 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 523 inlägg
Jag har för mig att det var i samband med att dubbelspolningen dök upp. Det är ju svårt att greja det med bara en knopp.MultiMan skrev:
Varför gjorde man det bytet egentligen? Ergonomiskt (för äldre, svaga t ex) är det ju klart lättare att föra en knopp mellan två fingrar och dra uppåt, än att träffa en liten, hård knapp som ska tryckas ned.