MultiMan MultiMan skrev:
Vem satte gjutjärn i vanliga badrum på senare delen av 1970-talet? Jag har bara sett det i industribyggnader, garage och liknande. Min brunn är en vit plastbrunn, insatt 1977 och din ser i princip exakt likdana ut, med en plastplugg istället för den äldre skruvpluggen som gjutjärnsbrunnarna hade. Aldrig sett en 50 år gammalt gjutjärn i en brunn ha en blank vit plastyta, helt utan rostangrepp.
Du kanske har rätt! Jag är som sagt superokunnig i detta och allt med fix och hantverk. Jag får ta mig en till sväng och kolla igen.

(Det låter ju som att det var jäkligt bra att jag la upp en tråd, så många kunniga personer!)
 
BirgitS
Men om brunnen är i gjutjärn eller i plast ändrar ju inget i sak angående hur vettigt det är att duscha stående på golvet eller i en duschkabin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men om brunnen är i gjutjärn eller i plast ändrar ju inget i sak angående hur vettigt det är att duscha stående på golvet eller i en duschkabin.
Köper vi så kommer vi att sätta in en kabin på något sätt, det är säkert.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
På 70 talet fanns det dålig plast i avlopp, kallades för Äggskalsrör.
Samtidigt som det fanns grejer som kommer hålla en evighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På 70 talet fanns det dålig plast i avlopp, kallades för Äggskalsrör.
Samtidigt som det fanns grejer som kommer hålla en evighet.
OK, men 70-talet var ju en evighet sen?? :)
 
M Magnusrex123 skrev:
OK, men 70-talet var ju en evighet sen?? :)
Jag kommer ihåg det som igår 🤓
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Oldelfato Oldelfato skrev:
Golvbrunnen i fråga är väl en jafo och tillverkades mellan 1973-1991

[länk]
Helt sjukt om du har rätt :)

Men cirkeln påminner ju lite
 
  • Illustration av en vit ventilationsdonut placerad på en snittbild av en träbjälklag med grön isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Låter tryggt, ska undersöka var kaklet släppt så är det ju kanske lite tryggare ändå. Installerar man en kabin så skvätter det ju inte på fönster heller.

Du säger att det är lätt att rengöra vattenlåset, kanske är så, men i min dusch har jag ju en sån jag kan lyfta upp och plocka ur all skit, så var det inte med denna tror jag. Måste erkänna att jag på visningen försökte känna om man kunde dra upp någon del på denna men det kunde man inte så därför jag känner mig lite lost i hur man kan rensa. (drog dock bara lite lätt för jag vet ju inte hur dessa funkar eller vad de klarar av).
Vattenlåset ser ut som lika jag har i sommarstugan. (som lär vara från 70-talet) Där går det inte att lyfta ur nån insats. Men man kan spola ur det genom att lossa på pluggen och spola in i det hålet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mäklarna och säljaren har väl inte någon aning. Det är ju korrekt att golvbrunnen är en 70-talsbrunn. Toaletten ser väldigt 90-tal ut.



Haha, vi har alla varit där och sen skjuter man på renoveringen. Badrummet fungerar tekniskt bra och sen blir det aldrig renoverat. Småhusägarens öde.
Nog är det väl en gammal 70-tals WC.
Gissar på en Gustavsberg modell 315.
På 90-talet hade väl alla toalettstolar tryckknapp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bra att veta med gamla rör är ju om det bott en person där, kanske äldre och sen flyttar där in en familj på typ 4 pers. Då blir det stor skillnad kan jag lova. Allt kommer användas så mycket mer och det kommer oftast att märkas genom stopp i rören.
 
Claes Sörmland
GoC GoC skrev:
Nog är det väl en gammal 70-tals WC.
Gissar på en Gustavsberg modell 315.
På 90-talet hade väl alla toalettstolar tryckknapp.
Jag lever i det förgångna på toalettstolssidan helt uppenbart: Redan på mitten av 80-talet går man ju som du säger över till knapp och fasar ut äldre modeller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
Varför gjorde man det bytet egentligen? Ergonomiskt (för äldre, svaga t ex) är det ju klart lättare att föra en knopp mellan två fingrar och dra uppåt, än att träffa en liten, hård knapp som ska tryckas ned.

Design före funktion som är alltför vanligt?

Hållbarheten verkar också sämre. Behövt reparera andras 1980-talstoaletter med knapp ett antal gånger för att knappen stannat nere och toaletten fortsatt spola okontrollerat. Inte alls problem lika ofta med 1970-talsmodellerna, enligt min erfarenhet. Vad statistiken säger vet jag inte, finns väl antagligen ingen.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Är du verkligen säker? Jag har för mig att det var metall men jag tänkte kanske inte så mycket på det då. När besikningsmannen fick se bilden sa han att det absolut var originalbrunnen från 74. Men visst kanske det är plast ändå¨?? Måste kolla igen antar jag.

Han sa också att det egentligen hade vart krav på att byta den om det renoverades efter 98.
Har du en magnet? Sätt den i brunnen så ser du om den fastnar. Gjutjärn borde vara magnetisk.
 
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Varför gjorde man det bytet egentligen? Ergonomiskt (för äldre, svaga t ex) är det ju klart lättare att föra en knopp mellan två fingrar och dra uppåt, än att träffa en liten, hård knapp som ska tryckas ned.

Design före funktion som är alltför vanligt?

Hållbarheten verkar också sämre. Behövt reparera andras 1980-talstoaletter med knapp ett antal gånger för att knappen stannat nere och toaletten fortsatt spola okontrollerat. Inte alls problem lika ofta med 1970-talsmodellerna, enligt min erfarenhet. Vad statistiken säger vet jag inte, finns väl antagligen ingen.
Jag har för mig att det var i samband med att dubbelspolningen dök upp. Det är ju svårt att greja det med bara en knopp.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.