BirgitS
M Magnusrex123 skrev:
Mäklaren säger att de renoverade ca 15-20 år sedan, så det är väl möjligt att det var godkänt då alltså?
Förutom att det ser ut som på 90-talet och att det är hög risk för att säljarna minns fel så var väl inte våtrumsmattan ny när kaklet/klinker sattes utan ändå äldre. Runt 1992 kom bestämmelsen att det är obligatoriskt att byta golvbrunn vid en renovering när golvbrunnen är äldre än så.

Ingen kan veta om det redan finns en vattenskada, om den dyker upp en vecka efter att du flyttar in eller först efter 10 år. Besiktningsmannens anmärkningar gör att det är omöjligt att hävda dolt fel när det visar sig att isoleringen är blöt i ytterväggen, för att ta ett exempel.
 
  • Gilla
Magnusrex123
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Misstänkte att det var något med den men jag vågade inte stå och skruva hur länge som helst i avloppet :D Tack! Det går säkert att få upp, annars får man väl hitta på något som du säger.
Man får vara lite försiktig med gamla gjutjärnsvattenlås. Vi fick stopp i golvbrunnen när vi bodde i hyresrätt. Vaktis försökte knacka upp den, hela kalaset sprack och vi var utan fungerande vattenlås ett bra tag medan fastigheten bytte ägare och renovering av vårt badrum föll mellan stolarna. Golvbrunnen var brukbar men luktade avlopp, så vi fick täcka den när vi inte duschade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom att det ser ut som på 90-talet och att det är hög risk för att säljarna minns fel så var väl inte våtrumsmattan ny när kaklet/klinker sattes utan ändå äldre. Runt 1992 kom bestämmelsen att det är obligatoriskt att byta golvbrunn vid en renovering när golvbrunnen är äldre än så.

Ingen kan veta om det redan finns en vattenskada, om den dyker upp en vecka efter att du flyttar in eller först efter 10 år. Besiktningsmannens anmärkningar gör att det är omöjligt att hävda dolt fel när det visar sig att isoleringen är blöt i ytterväggen, för att ta ett exempel.
OK! Det låter ju illa igen :D Får hoppas att alla andra är skraja så kanske man kan få ner priset rejält.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
OK! Det låter ju illa igen :D Får hoppas att alla andra är skraja så kanske man kan få ner priset rejält.
Det är inte så farligt, låter som att säljarna tror att dom har mer ansvar än vad dom har.
Snarare har säljarna noll ansvar för badrummet då den tekniska livslängden har passerat och så verkar det vara gällande mycket med huset. Som säljare har du bara upplysningsplikt om kända problem, att något är gammalt är inte samma sak som att det skulle vara ett problem.
 
  • Gilla
bygg2023 och 4 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Det är inte så farligt, låter som att säljarna tror att dom har mer ansvar än vad dom har.
Snarare har säljarna noll ansvar för badrummet då den tekniska livslängden har passerat och så verkar det vara gällande mycket med huset. Som säljare har du bara upplysningsplikt om kända problem, att något är gammalt är inte samma sak som att det skulle vara ett problem.
Nu är vi tillbaka på att det kanske inte är så farligt igen :) Man har ju gjort fuktmätningar och provborrat i vägg, men det kanske var på nedre våningen. Det var OK iaf. Försöker få tag på besiktningsmannen så får man se om han kan hinta om det verkar OK eller inte. (Såklart finns det risker men kanske inte är så himla stora som det måste stå i protokollet)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men är det verkligen en gjutjärnsbrunn? Jag ser ett vattenlås i vit plast. Ser jag helt tokigt?

Vy inuti en brunnsöppning visar vattenlås i vit plast, omgiven av brunnsringar i gjutjärn eller betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kustvägen och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det verkligen en gjutjärnsbrunn? Jag ser ett vattenlås i vit plast. Ser jag helt tokigt?

[bild]
Tyckte den var av metall när testade dra i den men jag kanske inte tänkte på det då. Jag måste kanske dit igen och kolla, nu blev jag osäker :)

Så bra att du ifrågasätter mig, jag vet ingenting (men jag försöker lära mig lite)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du ska se det som att all tid du får ut av badrummet är en bonus. Du behöver inte göra något akut men du behöver räkna med att det kan behöva åtgärdas. ..

Det är som allt annat när man köper hus. Köper du ett hus med ett väldigt gammalt tak t.ex. så måste du ha råd att lägga om det även om det inte läcker just när du köper det. Sätt dig inte i en situation där du inte har råd med förväntat och nödvändigt underhåll....
 
  • Gilla
bygg2023 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror du ska se det som att all tid du får ut av badrummet är en bonus. Du behöver inte göra något akut men du behöver räkna med att det kan behöva åtgärdas. ..

Det är som allt annat när man köper hus. Köper du ett hus med ett väldigt gammalt tak t.ex. så måste du ha råd att lägga om det även om det inte läcker just när du köper det. Sätt dig inte i en situation där du inte har råd med förväntat och nödvändigt underhåll....
Nä det är smart.

Saken är väl den att jag håller på att sälja min lägenhet nu. Hamnar jag i mitt värsta scenario så skulle jag nog ändå ha råd att köpa och renovera men då behöva skuldsätta mig till max typ. Det är ju inte trevligt men jag blir inte hemlös.

Det troliga är ju att jag får en helt ok budget till renoveringar men jag försöker ha domedagsscenariot i åtanke.


Kanske borde jag bara skippa och vänta tills jag har sålt, men det ligger ute nu så vi får väl se. Jag har visning om 10 dagar.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är det verkligen en gjutjärnsbrunn? Jag ser ett vattenlås i vit plast. Ser jag helt tokigt?

[bild]
Besiktningsmannen sa att det var original och har de renoverat på 00-talet så borde den ha bytts ut. Han tyckte väl att man kan väl säkert bruka det i ett par år innan man renoverar om man sätter in en duschkabin.

Han kunde ju inte säga om det var fukt i väggen där eller inte, men det hade ju släppt lite puts kring kakel i fönstret och det var det som var det stora problemet enl. honom
 
MultiMan
Det är en plastbrunn, typ samma som jag har. Om man rengör regelbundet så blir hela brunnen vit och det är ingen tvekan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
För rengöring: Diskborste och Yes diskmedel. Det riktigt ingrodda organiska brukar gå bort med Klorin över natt.
 
  • Gilla
bygg2023 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Yes är i princip värdelöst hos mig. Klorin däremot gör det skinande rent och luktfritt efter några timmars verkan och en borste. Antagligen är väl mitt problem primärt organiska föroreningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är en plastbrunn, typ samma som jag har. Om man rengör regelbundet så blir hela brunnen vit och det är ingen tvekan.
Är du verkligen säker? Jag har för mig att det var metall men jag tänkte kanske inte så mycket på det då. När besikningsmannen fick se bilden sa han att det absolut var originalbrunnen från 74. Men visst kanske det är plast ändå¨?? Måste kolla igen antar jag.

Han sa också att det egentligen hade vart krav på att byta den om det renoverades efter 98.
 
MultiMan
Vem satte gjutjärn i vanliga badrum på senare delen av 1970-talet? Jag har bara sett det i industribyggnader, garage och liknande. Min brunn är en vit plastbrunn, insatt 1977 och din ser i princip exakt likdana ut, med en plastplugg istället för den äldre skruvpluggen som gjutjärnsbrunnarna hade. Aldrig sett 50 år gammalt gjutjärn i en brunn ha en blank vit plastyta, helt utan rostangrepp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.