M Marsmannen skrev:
Firman ringde runt förra veckan och bokade tid nu på tisdag. Kontraktet skrevs och på onsdag började arbetarna riva.
Jag bad mamma bara ta offert och vänta med att skriva på nåt, sa det både innan och medan byggfirmans kille var här. Men så blev det inte.
om en firma startar direkt efter påskrivet offert är det oseriöst för dem vill påbörja innan kunden ångrar sig eller kommer i andra tankar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har en fråga jag inte ser är besvarad - och knappt ställd: Har några pengar betalats i förskott? Om ja; skit också, om nej; se för guds skull till att det inte händer! Alldeles oavsett om det här jobbet behövs eller inte, om firman har lurat dina föräldrar eller inte så är det absolut viktigaste att se till att inga pengar skickas till firman. SEN kan ni börja fundera på huruvida det är skurkar ni har att göra med eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Vi har nyss förstört hela vår frihet med våra surt förvärvade pengar i banksystemet pga att äldre inte klarar av att inte bli lurade. Ändå fortgår det. Är lösningen att omyndigförklara automatiskt vid en viss ålder eller? För jag gillar inte att vi andra ska drabbas så hårt bara för att vissa blir för korkade för sitt eget bästa.
 
J javlaandersson skrev:
Man byter aldrig pappen om det inte behövs
Inget som görs efter en viss tid ialf

Är pannorna hela så ör ju dom väderskyddet, pappen en extra säkerhet

Ska man byta tegel och läkt så brukar man ju även riva pappen så man kan kontrollera råsponten
Sen lägger man nytt

Är inte pannorna dåliga eller läkt rutten så river man inte
If it ain’t broke, don’t fix it.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Marsmannen skrev:
Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om råd.
Beror på lutningen men den gamla pappen håller ca 35-40 år sen får man kolla läkten så dom inte är dåliga
 
Med tanke på att de verkar vara en registrerad firma så är det väl bara att kolla omdöme om dem.
Och med tanke på att de inte finns några bilder i tråden så ska man vara lite försiktig med klara påstående.

Det är många varningsklockor helt klart men inte omöjligt att de är i närheten och ser ett tak som är i akut behov av hjälp.


Finns de några bilder?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
Nu är tyvärr situationen lite som den är. Men bästa ni kan göra nu är väl att hålla inne varenda krona, tills jobbet är klart. Du lär ju också ringa till din morbror som får komma och besikta jobbet, både efter när det är klart och under om det är möjligt. Sen även bedöma om ni tror ni behöver en oberoende besiktningsman som kontrollerar utförandet. Därefter betala om allting är rätt och riktigt gjort.

Så även om hela uppsökandet är extremt misstänkt, och det låter scam lång väg så har dom redan skrivit på kontraktet och det börjats riva (?). Så oavsett hur affären uppkom och vad man tycker om det, så ska dom nu i alla få ett tak som håller fackmannamässig standard. Allt annat än det är bara att bestrida och inte betala för.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
P
M Marsmannen skrev:
Jobbet är redan påbörjat eftersom mamma skrev på kontraktet på en gång fast jag bad dom vänta en vecka. Jag själv tror fukten kommer innifrån huset. Möss och råttor har säkert gnagt sönder fuktspärren i innertaket.

Men byggfirman säger att fukten kommer in vid takkanten och eftersom pappen på råsponten är tät så kan den inte den torka. Därför behövs det bytas mot ett modernare material som andas. Bygg killen sa på en gång att han från marken kunde se att pappen blivit grå istället för svart och därför var omodern och dålig.

Små ventiler finns i gavlarna.
Man har 14 dagars ångerrätt vid dörrförsäljning...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Marsmannen skrev:
Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om råd.
Hur långt är ett snöre, eller det beror på en massa olika saker som vilken papp som sitter där och läget kan spela in osv.
Jag bytte ett originaltak från -37 och det var helt ok på en sida men skört på den andra. Kikade nyss på ett tak från -80 som ”redan” uppvisar samma sak.
 
M Marsmannen skrev:
Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om a
M Marsmannen skrev:
Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om råd.
Lurendrejeri!!!
 
Du borde jobba på att få bättre kontakt med din mamma.
Nästa gång är det kanske hela huset som "de" lurar av henne...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
RoTe RoTe skrev:
Vi har nyss förstört hela vår frihet med våra surt förvärvade pengar i banksystemet pga att äldre inte klarar av att inte bli lurade. Ändå fortgår det. Är lösningen att omyndigförklara automatiskt vid en viss ålder eller? För jag gillar inte att vi andra ska drabbas så hårt bara för att vissa blir för korkade för sitt eget bästa.
Men snälla.
Det här var bland det dummaste och minst empatiska jag läst på länge.

TS föräldrar luras sannolikt att tro att deras livs största investering (vid sidan av barnen) riskerar att skadas, och att de så snart som möjligt måste vidta åtgärder. Deras surt förvärvade pengar, och barnens framtida arv rakt ner i fickan på tveksamma aktörer, och du börjar gnälla om att allas frihet gått förlorad (oklart hur) "pga äldre inte klarar av att inte bli lurade" och vill omyndigförklara alla över viss ålder.

Så sjukt opassande, givet sammanhanget. Så omoget dumt, oaktat sammanhang.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
RoTe
@Kardan79 står dig fritt att tycka. Läs gärna trådarna om hur man inte får använda sina egna pengar i det här landet.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Excel
Det normala är att byta papp när man byter pannor, många i mitt område gör det nu (70-talshus) helt i onödan.

Vissa saknar till och med råspont och papp och pannorna ligger bara på tunn masonit, och för vissa har detta funkat jättebra i 50år. Här kan jag förså att man åtgärdar.

Mitt eget hus är från -78 och jag har inspekterat både papp och betongpanna (sandapanna) För min del ser pappen jättefin ut och sandapannan är vad jag kan förstå en av de bästa pannorna.

Räknar att livslängden ligger på 80-100 år för papp och betongpanna.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Det normala är att byta papp när man byter pannor, många i mitt område gör det nu (70-talshus) helt i onödan.

Vissa saknar till och med råspont och papp och pannorna ligger bara på tunn masonit, och för vissa har detta funkat jättebra i 50år. Här kan jag förså att man åtgärdar.

Mitt eget hus är från -78 och jag har inspekterat både papp och betongpanna (sandapanna) För min del ser pappen jättefin ut och sandapannan är vad jag kan förstå en av de bästa pannorna.

Räknar att livslängden ligger på 80-100 år för papp och betongpanna.
Det är rätt optimistiskt. Tegelpannor kan hålla så länge, eller längre om de tvättas. Pappen från 78 är dock mycket torr vid det här laget har gått igenom 46 år av omväxlande värme och kyla. Jag garanterar att det finns torrsprickor på sina håll. Det räcker med en trasig panna efter en storm för att det ska bli bli problem. Du kan klara dig i några år till kanske, men den dagen någon panna läcker garanterar jag atr pappen inte är helt tät längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.