redarn redarn skrev:
Har nyligen haft fem stycken företag som gav mig offerter på att byta takpapp och pannor på ett 70-talshus. Ingen sa något om att ändra typ av takpapp eller att den var grå.

Är det ventilerad vind/kattvind så torkar ju det den vägen. Min råspont har rinnmärken på några få platser på undersidan.

"Skriv på direkt" är 10/10 "du håller på att bli blåst". Speciellt vid takomläggning och asfaltering.

Bege dig direkt dit och fota & lägg upp om du har möjlighet. Så arbetet, om det är undermåligt, kan avbrytas.

Tyvärr har arbetet påbörjats men konsumenter får ångra avtal i 14 dagar.
Fast ångra avtal som avser redan påbörjade tjänster går inte.
 
Ska vi vara ärliga så har pappens tekniska livslängd passerat för ca 20år sedan. Med det inte sagt att den absolut måste bytas. Den kan utan vidare hålla 20år till. 170000kr är mycket pengar, men det är trots allt vad man får vara beredd att betala.
MEN, sen till tråkiga som du nog redsn förstått. Man gör ALDRIG ALDRIG ALDRIG affärer med dörrknackare. Särskilt inte typen "som råkar vara i området", och absolut inte med tillfällig arbetskraft från utlandet. ALLA varningsklockor ringer här. På samma sätt gör man ALDRIG affärer med telefonförsäljare, eller andra dörrknackande försäljare.

Se till att din mamma har koll på allt dyrbart i huset. Likaså att någon kunnig tittar till bygget några gånger för att se att det inte fuskas.
 
  • Gilla
Arp32 och 5 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Fast ångra avtal som avser redan påbörjade tjänster går inte.
Lagen säger fullgjorts, ser inget om påbörjats. Har du någon källa?
 
Var skrevs avtalet? Om utanför företagets egna lokaler så gäller distansavtalslagen, och du har 14 dagar på dig att ångra dig.

Än viktigare är att företaget är skyldiga att upplysa dig om detta, eftersom fristen på 14 dagar startar den dag du informerades om att ångerrätt fanns.

Har de inte informerat dig om detta innan arbetet påbörjats tror jag inte att du behöver betala någonting om du väljer att avbryta. Annars kan du fortfarande avbryta, men åker förmodligen på att betala för det jobb som utförts hittills.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Firman ringde runt förra veckan och bokade tid nu på tisdag. Kontraktet skrevs och på onsdag började arbetarna riva.
Jag bad mamma bara ta offert och vänta med att skriva på nåt, sa det både innan och medan byggfirmans kille var här. Men så blev det inte.
 
Många bra råd redan men här får man nog som avkomling eller nära anhörig ”ta befälet” lite och säga, ”vi stoppar här för en stund”, ”jag tar in en auktoriserad för att se statusen på ert tak och står för ev kostnad för detta besök”. Tyvärr många ggr är ju våra äldre (föräldrar/mor/farföräldrar) för stolta eller vill tro gott om alla ”kunniga”. Sedan som många säger, firmor som raggar på detta sätt har ju bara ett syfte, att dra in jobb/cash, dvs inte av ren vänlighet och random kolla tak för skoj skull. Lycka till, hoppas det går bra. 👍🏼
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Marsmannen skrev:
Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om råd.
Den tekniska livslängden brukar vara 30 år. Sen innebär det inte att den är dålig för det. Kolla med försäkringsbolaget om ni får ersättning vid fuktskada.
Man vill ju byta pappen innan det blir någon skada. Precis som man byter olja i bilen innan den går sönder. Man behöver inte byta olja heller utan chansa o köra vidare. Svårt bara att veta när något uppstår.
Ett tak kan klara sig i många år. Men får du en fuktskada efter 50 år o du inte har underhållit taket. Då kommer försäkringsbolaget knorra. Risken finns att du får ta hela kostnaden själv.
 
A AG A skrev:
Ska vi vara ärliga så har pappens tekniska livslängd passerat för ca 20år sedan. Med det inte sagt att den absolut måste bytas. Den kan utan vidare hålla 20år till. 170000kr är mycket pengar, men det är trots allt vad man får vara beredd att betala.
MEN, sen till tråkiga som du nog redsn förstått. Man gör ALDRIG ALDRIG ALDRIG affärer med dörrknackare. Särskilt inte typen "som råkar vara i området", och absolut inte med tillfällig arbetskraft från utlandet. ALLA varningsklockor ringer här. På samma sätt gör man ALDRIG affärer med telefonförsäljare, eller andra dörrknackande försäljare.

Se till att din mamma har koll på allt dyrbart i huset. Likaså att någon kunnig tittar till bygget några gånger för att se att det inte fuskas.
Håller helt med här. Pappens livslängd har passerats, och bör bytas tillsammans med yttertaket (om det inte är äkta tegelpannor, de kan återanvändas)…även om det inte läckt ännu. Det är alltid billigare att byta INNAN det börjar läcka, precis som det är billigare att göra stor service på bilen INNAN motorn skär, istället för efter motorbyte. Förebyggande underhåll, kallas det, istället för reparation av skada.

MEN.... ingen seriös hantverkare söker upp kunder på det sättet, eller pressar någon att snabbt skriva på ett kontrakt. Detta har tyvärr alla klassiska tecken på en riktig scam. Jag hoppas att TS kan övertala sina föräldrar att snabbt avbryta affären. Visserligen blir det kanske kontraktsbrott, men om denna firma är av det skrot och korn som det låter som, så kommer de först att hota med stämning, men står man på sig kommer de att ge med sig eftersom kontakt med myndigheter är det SISTA de vill ha. Kan inte tänka mig att det trillar in många kronor på skattekontot från en sån firma.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vi får hoppas det är bara pengar som de blir blåsta på.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
170k åt hellvette, och förmodligen kommer taket vara sämre efter de är klara.
/W
 
  • Gilla
  • Ledsen
big mike och 3 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Den tekniska livslängden brukar vara 30 år. Sen innebär det inte att den är dålig för det. Kolla med försäkringsbolaget om ni får ersättning vid fuktskada.
Man vill ju byta pappen innan det blir någon skada. Precis som man byter olja i bilen innan den går sönder. Man behöver inte byta olja heller utan chansa o köra vidare. Svårt bara att veta när något uppstår.
Ett tak kan klara sig i många år. Men får du en fuktskada efter 50 år o du inte har underhållit taket. Då kommer försäkringsbolaget knorra. Risken finns att du får ta hela kostnaden själv.
Innnan du skriver något är det bättre att ha mer kött på benen. Försäkringsbolaget ersätter ej skador som uppkommer pga bristande underhåll. Försäkringen ersätter endast skador som uppkommer pga en händelse, tex. rör som springer läck, stormskador, åsknerslag. Man kan inte komma med skador som beror på bristande underhåll. Möjligtvis att tomten har landat med släden på taket så det har uppståt ett hål.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
sundis6! sundis6! skrev:
Innnan du skriver något är det bättre att ha mer kött på benen. Försäkringsbolaget ersätter ej skador som uppkommer pga bristande underhåll. Försäkringen ersätter endast skador som uppkommer pga en händelse, tex. rör som springer läck, stormskador, åsknerslag. Man kan inte komma med skador som beror på bristande underhåll. Möjligtvis att tomten har landat med släden på taket så det har uppståt ett hål.
Jag vet det. Däremot vet jag inte vid vilken ålder dom olika bolagen räknar pappen som för gammal. Därför bad jag ts att kontakta sitt bolag och fråga.
Men då du uppenbarligen har mer kött på benen än jag får du gärna upplysa oss. Vid vilken ålder är pappen utsliten enligt dom?
Uppdatera gärna mig oxå så jag vet. Har Länsförsäkringar Älvsborg.
 
K Kirev skrev:
Jag vet det. Däremot vet jag inte vid vilken ålder dom olika bolagen räknar pappen som för gammal. Därför bad jag ts att kontakta sitt bolag och fråga.
Men då du uppenbarligen har mer kött på benen än jag får du gärna upplysa oss. Vid vilken ålder är pappen utsliten enligt dom?
Uppdatera gärna mig oxå så jag vet. Har Länsförsäkringar Älvsborg.
Försäkringsbolagen har ingen bäst före datum på papp. Dom kan komma med rekomendationer men då kan du lika bra fråga papptillverkaren, det är det försäkringsbolagen går på. Om så taket är 2år eller hundra år så får man inget
för reperationen av taket men följdskador på diverse invändigt kan man få ersättning för.
Besiktningsman avgör vid en besiktning om underlagspappen har överskridit sin livslängd (husbesiktningsman och ej en skadereglerare från försäkringsbolag)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Marsmannen skrev:
Nu byter mina föräldrar pappen under tegeltaket för 170000 kronor. Anledningen är att pappen blivit grå, och att det tydligen varit fukt på vinden enligt bygg firman. Huset är från -83 och jag tycker läkten och pappen ser helt normal och hel ut. Måste man verkligen byta papp mot modernare matrial för att taket, råsponten, inte ska mögla bort? Det nya materialet ska hålla i 30 år. Jag tycker det låter konstigt för vi har tak som måste va 100 år och ändå inte ruttnat bort... Föräldrarna är 80+ och litar alltid på "dom som kan".

Det är en byggfirma som ringer runt om att dom är i området och byggarna är usbeker. Mamma har en bror och brorson som är snickare men hon vägrar fråga dom om råd.
Man byter aldrig pappen om det inte behövs
Inget som görs efter en viss tid ialf

Är pannorna hela så ör ju dom väderskyddet, pappen en extra säkerhet

Ska man byta tegel och läkt så brukar man ju även riva pappen så man kan kontrollera råsponten
Sen lägger man nytt

Är inte pannorna dåliga eller läkt rutten så river man inte
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.