Har du platta på mark eller vad har du för grund? Om det är platta på mark kommer du troligtvis stöta på singel när du närmar dig grunden. Då behöver du inte gräva bort mer där. Om det är källarbrand ser jag inga problem alls att gräva bort 30cm.
Det är en igengjuten torpargrund som tidigare ägare gjorde, utfört av professionell firma.G-83 skrev:
Vet inte riktigt om man klassar det som platta på mark? Men kanske behandlar det som samma i just att gräva intill?
Jag förmodar att betongplattan inte sitter fast med de stenar som bär huset så därför rekommenderar jag att du behandlar grunden som en torpargrund. Så nej du behöver ha mark omkring som bär stenarna om du inte fyller/packar med 0-fraktion närmast grunden.
Lycka till!
Lycka till!
Du har förmodligen rätt, vet faktiskt inte.FreQa skrev:
Jag förmodar att betongplattan inte sitter fast med de stenar som bär huset så därför rekommenderar jag att du behandlar grunden som en torpargrund. Så nej du behöver ha mark omkring som bär stenarna om du inte fyller/packar med 0-fraktio
FreQa skrev:
Hur gör man för att anlägga en grusad uteplats direkt mot torpargrund? (Jag är inte kunnig när det kommer till grunder, och markberedning… 😎)
Jag antar att det du gräver bort ska ersättas med nytt material så att marknivån blir samma som innan. Om du är orolig för grunden hade jag grävt en bit i taget närmst grunden och fyllt på med grus efterhand. Ta en meter i taget. Låt eventuella stenar ligga kvar då det kan oroa grunden om du bryter upp dem.P Pontus Sundberg skrev:
Du behöver inte gräva rakt ner längs grunden utan kan lämna 45 graders lutning längs grunden kvar så har du inte tagit bort stödet.
Personligen hade jag inte varit särskilt orolig då det ser ut som att du gräver för hand och då rör sig inte större stenar på samma vis som om du schaktat med maskin.
G-83 skrev:
Tack så hemskt mycket för alla tipsen! Bra förslag med att göra en avfasning mot huset så att mer stöd finns kvar!G-83 skrev:
grunden om du bryter upp dem.
Du behöver inte gräva rakt ner längs grunden utan kan lämna 45 graders lutning längs grunden kvar så har du inte tagit bort stödet.
Personligen hade jag inte varit särskilt orolig då det ser ut som att du gräver för hand och då rör sig inte större stenar på samma vis som om du schaktat med mask
G-83 skrev:
Jag antar att det du gräver bort ska ersättas med nytt material så att marknivån blir samma som innan. Om du är orolig för grunden hade jag grävt en bit i taget närmst grunden och fyllt på med grus efterhand. Ta en meter i taget. Låt eventuella stenar ligga kvar då det kan oroa grunden om du bryter upp dem.
Personligen hade jag inte varit särskilt orolig då det ser ut som att du gräver för hand och då rör sig inte större stenar på samma vis som om du schaktat med maskin.
Jag gräver för hand och tänker att jag gör en bit, läger igen och sen fortsätter mer nästa sektion!
Allt gott!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Artikelkommentarer -
Kalla element, gjort allt, snart är huset en igloo.
Värme allmänt -
Bergig och utmanande tomt - snigelspränga "nära" huset?
Grund & Markarbeten -
Gräva nära huset...
Grund & Markarbeten -
Lönar det sig att gräva och isolera suterränghuset?
Grund & Markarbeten
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Bygga stödmur intill husvägg
Grund & Markarbeten -
Hur reparerar jag husgrund som tappat mark undertill?
Grund & Markarbeten -
Hur nära huset kan man gräva?
Grund & Markarbeten -
Tolka ritning, isolerad eller oisolerad platta på mark? Värma nytt rum
Grund & Markarbeten -
Vad är denna ”brunn” för något?
Grund & Markarbeten