12 523 läst · 47 svar
13k läst
47 svar
Hur många uttag i varje rum el, tv, nätverk?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 990 inlägg
Jo, men nu bor ju du i obygden utan granne på RF-avstånd. (Om vi bortser från FRA då, men de lyssnar ju mest... ) Själv så har jag redan täckningsproblem i ena delen av huset eftersom samtliga kanaler är upptagna i 2.4GHz-bandet de flesta med flera basstationer. Min enda lösning är i så fall att ytterligare överrösta genom att sätta upp en trådlös basstation till. (Och jag har redan tre och har ändå inte bra täckning på alla ställen jag skulle vilja ha det).mycke_nu skrev:Tja, det beror väl på vad man ska göra, men jag har min stora iMac trådlöst ansluten. Det snurrar på i över 100 Mbit/s.
Behöver man ansluta flera burkar i samma rum sätter man lämpligen en switch där. Det har jag exvis i TV-möbeln där 3-4 prylar vill ha trådat nätverk. Varför folk vill dra allt till stora centrala patchpaneler har jag aldrig fattat..
Jag säger alltså inte att man ska skippa all trådbunden kommunikation, men uttag, för att inte tala om flera sådana, i varje rum verkar lite otidsenligt i min värld.
Skälet till att man sätter en central switch är bla kostnadseffektivitet (en stor kostar betydligt mindre per port än flera små), samt att man då kan använda kablaget till annat; telefonbasstationen, mätning etc. etc. Dessutom så behövs ju tråd för de trådlösa basstationerna, så någon tråd behöver dras. Sedan så brukar det sluta med att man behöver sätta en switch ändå eftersom uttagen tagit slut. Bara bakom TVn har jag nog fem "förbrukare".
Vad gäller laptoppar så måste de flesta av oss ändå ha ström till dem förr eller senare, och då gör en sladd till ingenting. Särskilt om det betyder att man slipper allt krångel. RF är delad bandbredd, tråd är per enhet...
Men framförallt så kostar rör och dosor ingenting när man ändå har väggarna uppe och gör jobbet. Och de är guld värda den dagen man behöver dem, så med så liten kostnad och stort positivt utfall om det inträffar, så måste sannolikheten att man skall använda dem i framtiden vara i stort sett noll för att det inte skall vara lönt att dra dem.
Jag kan i viss mån hålla med, visst verkar det överdrivet. Samtidigt skulle jag gissa att kostnaden för säg tio onödiga uttag när väggarna ändå är öppna, kanske är mindre än kostnaden för ett uttag som man bara "måste" ha men som man kommer på först när allt är klart.mycke_nu skrev:
Jag har en stationär dator ståendes i ett förråd, därifrån har jag dragit en gul 50 mm slang till väggen bakom TVn, i den går samtliga kablar från datorn. Sen har jag bara en mottagare vid TVn till tangentbord och mus. Inget surr och ingen ful dator i rummet.
Funkar bra till de flesta sysslor, till det andra har jag en bärbar.
Funkar bra till de flesta sysslor, till det andra har jag en bärbar.
När väggarna ändå är öppna..prova gärna själv att stå i Lutzendimman och bila in dosor och rör..Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..skämt åsido så skulle jag nog vilja påstå att rör, dosor, uttag, kabel, patchpaneler och framförallt arbete inte är gratis. Härligt nördigt, javisst, men knappast elegant. Bättre då att planera ordentligt och använda rätt teknik på rätt ställe.
Akahigi skrev:
Inte heller många skärmade nätverkskablar som strålar på en nivå som bevisats gett en cancer heller, till skillnad från wifi. Testa att ställ en blomma brevid en trådlös router och försök håll den vid liv.Akahigi skrev:
Redigerat:
Knoding, kan du hänvisa till bevisen om cancer pga. strålning, och då inte nått pseudovetenskapligt dravel. Själv har jag en lite kraftigare trådlös router ( vill nå in i ett hus 40 m bort) och blommorna i dess närhet mår bara bra (i alla fall så länge jag vattnar dom)
För att handmata dig lite information klicka på länken:elmont skrev:
http://www.mnn.com/health/healthy-s...ment-finds-plants-wont-grow-near-wi-fi-router
Ett framtida tips, Google, altavista, bing, yahoo kan användas till mycket....
Här kommer lite till info. http://psrastcsw.wordpress.com/2011...biltelefoner-cancer-sterilitetfria-radikaler/
http://www.signal.uu.se/Courses/CourseDirs/SignSyst/rapporter/Stralning.pdf
Fria radikaler får man bort genom att bl.a. jorda sig. Sjukvården använder samma metoder mot smärta. Vilket oxå är ett tecken på att man behöver jorda sig. Det kan man göra på ett så enkelt sätt som att gå barfota på marken, duscha eller med hjälp av speciella jordmattor. Rätt basic egentligen.
http://www.signal.uu.se/Courses/CourseDirs/SignSyst/rapporter/Stralning.pdf
Fria radikaler får man bort genom att bl.a. jorda sig. Sjukvården använder samma metoder mot smärta. Vilket oxå är ett tecken på att man behöver jorda sig. Det kan man göra på ett så enkelt sätt som att gå barfota på marken, duscha eller med hjälp av speciella jordmattor. Rätt basic egentligen.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ditt uttal saknar som vanligt verklighetsförankring. :banghead: Vad är det som inte går att upprepa?elmont skrev:
Det är ingen pseudovetenskap! Det är något som bevisats i flera studier. Om du gjorde din research istället för att överlämna det åt andra att försöka dra upp ditt huvud ur sanden så skulle det vara trevligare för alla i din omgivning.
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/op/pressmeddelande/mobilstralning-orsakar-cancer
Nu lämnar jag diskussionen av respekt för TS, uppmanar dig att göra detsamma, elmont.
Information är inget annat än information. Det är vad man väljer att göra med den som ger den värde.